لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

«انتخاب سلطانی‌فر یک انتخاب سیاسی بود»


رئیس جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه استعفای محمدعلی نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را پذیرفت و مسعود سلطانی‌فر، عضو شورای شهر تهران را جایگزین او کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا حسن روحانی در نامه‌ای به محمدعلی نجفی تاکید کرده که «اصرار» آقای نجفی و «حفظ سلامت جسمی» او منجر به چنین تصمیمی شده است. با این حال در نامه آقای روحانی عنوان شده که سمت‌های مشاور رئیس جمهوری و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی به آقای نجفی محول می‌شود.

مسعود سطانی‌فر که اکنون جایگزین آقای نجفی شده است، نامزد وزارت ورزش و جوانان در دولت آقای روحانی بود، اما او هم نتوانست از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد.

در این باره نظر شاهین سپنتا از فعالان در حوزه میراث فرهنگی را جویا شده‌ایم:

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:22 0:00
لینک مستقیم

شاهین سپنتا در یزد: آقای دکتر نجفی، با موجی از امید این مسئولیت را پذیرفتند، که باعث خوشحالی دوستداران میراث فرهنگی شد چون امیدوار بودند که یک تغییر نسبی در شرایط سازمان میراث فرهنگی به وجود بیاید. اما متاسفانه همان بیماری مزمنی که در دولت قبلی در سازمان میراث فرهنگی وجود داشت، یعنی تغییر مکرر مدیران این سازمان، این بار هم این بیماری به سراغ آقای دکتر نجفی آمد و اشان برخلاف وعده‌هایی که در روز اول داده بودند مبنی بر اینکه ثابت‌قدم خواهند بود و وضعیت سازمان میراث فرهنگی را خیلی بهتر از گذشته می‌کنند، خیلی زود از پا در آمدند و به دلیل مشکلات جسمی، کناره‌گیری کردند.

حال سؤال اینجاست که آیا این مشکلات جسمی چند ماه پیش که ایشان این مسئولیت را پذیرفتند، وجود داشته است؟ یا اینکه به قول خودشان به خاطر فشار کار یا فشارهایی که بر ایشان وارد شده به وجود آمده است؟

منظور از فشارهایی که به آن‌ها اشاره می‌کنید به طور مشخص و دقیق چه فشارهایی می‌تواند باشد؟

به نظر می‌رسد، این‌ها فشارهای سیاسی و جناحی است. میراث فرهنگی، سازمانی است که خیلی روی آن حساسیت وجود دارد و حتی بسیاری در انتخاب ریاست بر این سازمان فشارها و دخالت‌هایی وارد می‌کنند.

الان در استان اصفهان، شاهد آن هستیم که با وجود درخواست مکرر فعالان و دوستداران میراث فرهنگی و حتی درخواست کارکنان ادارات این میراث فرهنگی مبنی بر تغییر مدیران این سازمان و جایگزینی آن‌ها با مدیرانی کارآمد، در دوره‌ای که آقای دکتر نجفی، مسئولیت ریاست بر این سازمان را برعهده داشتند، این اتفاق صورت نگرفت.

همین که می‌بینیم، مدیران ناکارآمد در این مدت با افراد تازه‌نفس و کارآمد، متخصص و بهتری، جایگزین نشدند، نشان از آن دارد که فشارهای پشت پرده‌ای وجود دارد که نمی‌خواهند شرایط برای سازمان تغییر کند. همین بحث بیماری که آقای نجفی مطرح می‌کنند، پذیرفتنی نیست، چون اگر ایشان واقعا کسالت دارند، در هر پست و مقام دیگری هم که باشند این کسالت وجود دارد.

شعار دولت تدبیر و امید، تدبیر و امید است، اما حداقل در این مورد ما شاهد این هستیم که امیدها نقش بر آب شد و هیچ تدبیری هم اتخاذ نشد.

یکی از انتقادهایی هم که به آقای نجفی وارد می‌شود و خیلی‌ها هم معتقدند که ایشان تحت فشار بوده که چنین صحبت‌هایی را کرده، دفاع ایشان از عملکرد آقای مشایی بوده که در صحبت‌هایی گفته بودند، عملکرد چهار ساله آقای مشایی در سازمان، عملکرد قابل دفاعی بوده است.

همان طور که به خاطر دارید، دوره آقای مشایی یکی از سیاسی‌ترین دوران‌های سازمان میراث فرهنگی بود و جانشینان ایشان هم که توسط ایشان برای این پست، معرفی شدند، کارنامه بسیار بدی ارایه کردند.

من فکر می‌کنم با توجه به شواهد و قرائنی که وجود دارد و در این چند ماه گذشته شاهد آن‌ها بودیم، هنوز آن جریان آقایان مشایی و بقایی ریشه‌های خودش را که در سازمان میراث فرهنگی دوانده بود، حفظ کرده است و دست از سر این سازمان برنداشته و چشم به این سازمان دوخته است.

خب طبیعتا، هر مدیر جدید هم که بیاید باید امتیازاتی را به آن جریان بدهد تا بتواند کار کند.

آقای مسعود سلطانی‌فر، جایگزین آقای نجفی در ریاست سازمان می‌رث فرهنگی و گردشگری شده‌اند، فکر می‌کنید جایگزینی آقای سلطانی فر با توجه به پیشینه‌ای که از ایشان سراغ داریم، می‌تواند چشم‌انداز بهتری را برای سازمان میراث فرهنگی فراهم کند؟

من انتخاب آقای سلطانی‌فر را یک انتخاب سیاسی می‌دانم و تصور نمی‌کنم که ایشان توانایی لازم را برای مدیریت مقبول در سازمان میراث فرهنگی داشته باشند. متاسفانه انتخاب مدیران سیاسی برای سازمان میراث فرهنگی، امکان رشد را از این سازمان گرفته است.

من امیدوار بودم که حداقل در دولت تدبیر و امید مدیرانی برای این سازمان انتخاب بشوند که رویکردی تخصصی برای این پست داشته باشند. من در مورد سازمان میراث فرهنگی، ایراد اصلی را از آقای روحانی می‌بینم، یعنی فکر می‌کنم که اگر آقای دکتر نجفی، تسلیم شرایط و فشارهای پشت پرده شدند، ضعف اصلی از رئیس دولت است که باید شرایط فعالیت مدیران خودشان را به گونه‌ای فراهم می‌کردند که این‌ها به این راحتی مجبور به ترک مقام و جایگاه خودشان نشوند.
XS
SM
MD
LG