لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۱

مهندس ایرانی: از نقطه ضعف پهپاد آمریکایی استفاده کردیم


پَهپاد (پرنده هدایت‌پذیر از دور) آمریکایی که به شرق ایران وارد شده‌بود.
پَهپاد (پرنده هدایت‌پذیر از دور) آمریکایی که به شرق ایران وارد شده‌بود.
شبکه خبری «کریستین ساینس مانیتور» برپایه مصاحبه‌ای اختصاصی با یک مهندس ایرانی که در یکی از تیم‌های نظامی ایران سرگرم کشف رمزهای هواپیمای شناسایی بدون سرنشین آمریکا است می‌نویسد که کارشناسان ایرانی با بهره‌برداری از یک نقطه ضعف شناخته شده این نوع هواپیماها، این فروند هواپیمای مدل سنتینل آرکیو-۱۷۰ را فریب داده‌اند تا در خاک ایران فرود بیاید.

به گفته این مهندس ایرانی جنگ الکترونیک، نیروهای مسلح ایران توانستند ارتباط این هواپیما را با مرکز هدایت آن قطع کنند. آنها با استفاده از اطلاعات به‌دست آمده از پهپهادهای دیگر آمریکا که پیش از این در خاک ایران سقوط کرده‌اند و فناوری‌هایی که فرماندهان نیروهای مسلح ایران در ماه سپتامبر با افتخار آن را اعلام کردند توانسته‌اند سامانه جهت‌یاب و هدایت‌کننده این هواپیما را تغییر داده و آن را به شکلی هدایت کنند که به جای آشیانه خود در خاک افغانستان در ایران فرود بیاید.

این مهندس ایرانی که به خاطر امنیت خود و حساسیت حرفه‌ای‌اش حاضر نشده هویت وی برملا شود در مصاحبه اختصاصی خود با شبکه خبری «کریستین ساینس مانیتور» برای اولین بار جزئیات دقیق نحوه کمین‌گذاری و ربودن این هواپیمای پیشرفته و حساس آمریکایی را تشریح کرده‌است.

وی می‌گوید: «با انتشار امواج صوتی مزاحم روی سیستم ارتباطی آن می‌توان دستگاه‌های جهت‌یاب این هواپیما را مختل کرده و آن را وادار کرد که به سیستم خودهدایتی متوسل شود. در این حالت شئی پرنده عملا مغز هدایتگر خود را از دست می‌دهد.»

به گفته وی، کارشناسان ایرانی با استفاده از سامانه فریب‌دهنده‌ای که به جای جهت‌یاب این هواپیما به آن فرمان می‌داد و با تعیین دقیق رقم مسافت، ارتفاع و شعاع پرواز، کاری کردند که این هواپیما در نقطه‌ای که آنها می‌خواهند به زمین بنشیند، بدون آنکه لازم باشد رمز امواج هدایت از راه دور را که از پایگاه آمریکا مخابره می‌شده کشف کنند.

توانایی‌های ایران در جنگ الکترونیک در شرایطی برملا می‌شود که دولت‌های غربی و اسرائیل برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای و تسلیحاتی ایران از مدتی پیش یک کارزار گسترده برای عملیات پنهانی و خرابکارانه در تاسیسات حساس آن کشور را آغاز کرده‌اند. نمونه‌هایی از این کارزار پنهان و رو به گسترش، تزریق بدافزار «استاکس‌نت» در مراکز کنترل برنامه‌های هسته‌ای، ترور دانشمندان هسته‌ای ایران و احتمالا انفجاری بود که چند هفته پیش در یکی از مراکز موشکی در حومه شهر تهران روی داد.

شبکه خبری «کریستین ساینس مانتیور» می‌افزاید که اگر ادعاهای این مهندس ایرانی حقیقت داشته باشد می‌توان به این نتیجه رسید که نیروهای مسلح آن کشور نیز راه‌هایی را برای مقابله با عملیات پنهانی، جاسوسی و خرابکارانه کشورهای دیگر پیدا کرده‌اند.

اظهار نظرهای کارشناسان امور نظامی در غرب و مطالعات و تحقیقاتی که در مورد فریب دادن سامانه جهت‌یاب منتشر شده نشان می‌دهد که ادعاهای این مهندس ایرانی چندان هم بعید به نظر نمی‌آید.

در سال ۲۰۰۹ نیروهای امنیتی آمریکا متوجه شدند که گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران در عراق با استفاده از نرم‌افزارهای بسیار ساده و قابل خرید در بازار توانسته‌اند فیلم‌هایی که توسط هواپیماهای شناسایی آمریکا از مدل «پردتر» تهیه می‌شوند را روی رایانه‌های خود پیاده کنند.

اما توانایی ایران برای به دست گرفتن کنترل و هدایت پرواز یک هواپیمای شناسایی و حساس آمریکا موضوع بسیار جدی‌تری است.
مسئولان جنگ الکترونیک ایران در ماه سپتامبر اعلام کردند که کارشناسان این واحد، از توانایی لازم برای زیر نظر گرفتن پرواز پهپادهای آمریکا برخوردارند و ممانعت از ماموریت‌ها و جلوگیری از ورود آنان به حریم هوایی ایران از وظایف دائمی این یگان است.

شبکه خبری «کریستین ساینس مانیتور» سپس می‌افزاید که وزیر دفاع آمریکا روز سیزدهم ماه دسامبر تاکید کرد که کارزار شناسایی و پرواز هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز خاک ایران بدون هیچ تعدیلی ادامه خواهد یافت. اما با توجه به توانایی ایران در شکار و یا ربودن این هواپیماها مسلماً از این به بعد هزینه این نوع عملیات برای آمریکا بیشتر خواهد شد.

مقامات دولت آمریکا که به توانایی ایران برای ربودن این مدل هواپیماها باور ندارند دلیل فرود آن را در خاک ایران نقص فنی اعلام کرده‌اند ولی تاکنون نتوانسته‌اند در این خصوص توضیح قانع‌کننده‌ای بدهند که چطور این هواپیما بدون هیچ آسیب و یا لطمه‌ای به دست ایران افتاده‌است.

مقام‌های دولت ایران مدعی‌اند که نیروهای مسلح این کشور از کادر زبده و متخصصی در عرصه جنگ الکترونیک و سایبری برخوردارند. برخی از کارشناسان غربی نیز یادآوری می‌کنند که در گذشته هم ایران با نشان دادن توانایی‌های خود در این زمینه تعجب همه را برانگیخت.

ایران در سال گذشته توانست با شلیک پرتو لیزر به سوی یک ماهواره جاسوسی سیا که مشغول شناسایی در آسمان ایران بود، عملا آن را کور کند. و یا چند ماه پیش ایران توانست در سامانه صدور پروانه ایمنی گوگل رخنه کرده و به صفحه اشتراک بیش از ۳۰۰ هزار ایرانی که از شبکه گوگل استفاده می‌کنند، نفوذ کند.
XS
SM
MD
LG