لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۴

«واگذاری ساخت ۳۱۵ واگن مترو به چین در ازای طلب فروش نفت ایران»


معاون توسعه حمل‌ونقل ستاد مدیریت سوخت ایران خبر داد که ساخت ۳۱۵ واگن مترو شهرهای اصفهان، شیراز و تبریز به دلیل طلب‌های ناشی از فروش نفت ایران به چینی‌ها واگذار شد.

امیر جعفرپور در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم که در روزنامه خراسان نیز منتشر شد، هم‌چنین خبر داد که این تصمیم «اعتراض شدید سازندگان داخلی را به دنبال داشته است.»

با تنگتر شدن حلقه تحریم‌های مالی علیه جمهوری اسلامی، امکان دریافت درآمدهای صادراتی ایران از طریق بانک‌ها با موانع سختی روبه‌رو شده و به این خاطر ایران در موارد مختلف ناچار شده‌است به جای پول، انواع کالاهای بعضاً غیرضروری را به کشور وارد کند.

امیر جعفرپور در ادامه مصاحبه روز یک‌شنبه خود با تسنیم توضیح داد که «واقعیت این است که پول خیلی زیادی از فروش نفت به چینی‌ها داشتیم و چینی‌ها واگذاری این پول به صورت نقدی را ممکن نمی‌دانستند. آنها پرداخت این پول را به خرید تجهیزات حتی به قیمت‌های ببیش از قیمت‌های منطقه‌ای منوط کرده بودند.»

وی افزود: «بنابراین یکی از دلایل اصلی خرید ۳۱۵ واگن بتوانیم پولمان را برگردانیم چون آنجا بلوکه شده است و سود آن را هم چینی‌ها مصرف می‌کنند.»

معاون توسعه حمل‌ونقل ستاد مدیریت سوخت ادامه داد: «از قبل فروش نفت نتوانستیم درآمد را تامین کنیم. کشور از این فرصت باید استفاده می‌کرد. چینی‌ها حتی پیشنهاد ساخت ۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی درون‌شهری را داشتند که چون قیمت‌ها نسبتا بالا بود با آن موافقت نشد.»

وی تأکید کرد: «استفاده از منابع مالی که در چین بلوکه شده و قابل استفاده در کشور نیست، ناقض توان داخلی نیست.»

امیر جعفرپور با این حال این مطلب را نیز عنوان کرد که «به واگن‌سازان داخلی سفارشات را دادیم و آنها متعهد به اقداماتی شدند و پول‌هایی را هم گرفتند اما نتوانستند تعهدات را در زمانبندی عمل کنند.»

در راستای اجبار ایران به وارد کردن کالا به جای دریافت پول صادرات خود در خرداد ۹۱ اعلام شد که ایران از چین اقلامی چون سنگ قبر، شلاق، تازیانه، چکش و پتک، کراوات و پاپیون، مرجان، کاسه لاک‌پشت، و سبد وارد می‌کند.

واردات طلا از ترکیه، و وارد کردن «گندم آلوده و چای تاریخ‌گذشته» از پاکستان در ازای صدور برق به آن کشور از دیگر خبرهای مرتبط با این معضل ناشی از تحریم‌ها علیه ایران است.
XS
SM
MD
LG