لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۸

تیم ملی کاراته ایران به مقام پنجم جهان دست یافت


کاراته‌کای ایرانی در مسابقات جهانی بزرگسالان کاراته در کشور فرانسه. ۲۰۱۲.
کاراته‌کای ایرانی در مسابقات جهانی بزرگسالان کاراته در کشور فرانسه. ۲۰۱۲.
تیم ملی کاراته ایران در بیست و یکمین دوره مسابقات کاراته قهرمانی جهان در پاریس فرانسه با یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز به مقام پنجمی دست یافت و بامداد سه‌شنبه ۷ آذر ماه وارد ایران شد.

درخشش رزمی‌کاران ایرانی در شرایطی رخ داده است که این تیم به دلیل منع حضور زنان با حجاب اسلامی، نتوانست کاراته‌کاهای زن را عازم پاریس کند و بدون حضور آنان در رقابت‌ها شرکت کرد. در حالی‌که سایر تیم‌های بالانشین در جدول تیمی و رده‌بندی مدال‌ها با اتکا به مجموع مدال‌های زنان و مردان حضور دارند.

در این رقابت‌ها امیر مهدی‌زاده ملی پوش ۶۰ کیلوی ایران با شکست داگلاس سانتوز دارنده دو مدال طلا و برنز جهان از برزیل به مدال طلا دست یافت. او پس از کسب این موفقیت به سایت فدراسیون کاراته گفت: «مزد زحماتم را گرفتم. می‌دانستم حریف قدرتمندی دارم ولی من روحیه بالاتری داشتم که باعث پیروزی‌ام شد. به خدا توکل کردم و دلم قرص بود. با وجود اینکه از حریفم عقب بودم توانستم جبران کنم.»

مهدی‌زاده که ۲۳ ساله و اهل استان قم است برای رسیدن به فینال، رقبایی از ازبکستان، کلمبیا، ترکیه و صربستان را به زانو در آورد.

در وزن ۶۷ کیلوگرم نیز سعید احمدی با قبول شکست مقابل حریف خود به مدال نقره رسید. احمدی در چهارمین روز مسابقات قهرمانی جهان و در رقابت با حنفی از مصر برای کسب مدال طلا در حالی که ۳ بر یک پیش بود، روی ضربه پای رقیب نیرومندش ۳ امتیاز از دست داد تا با دریافت چهارمین اخطار از داوران، مدال طلا را از کف بدهد.

مرد نقره‌ای ایران مبارزات خود را با پیروزی قاطع بر رزمی‌کار سریلانکایی آغاز کرد. سپس حریفی از بلاروس را ۴ بر یک برد تا در گام سوم به مصاف نماینده مراکش برود. در این پیکار هم احمدی حریف را ۳ بر ۲ شکست داد و به مرحله یک هشتم نهایی راه یافت. جایی که مقابل پینزاس از آرژانتین ۳ بر صفر پیروز شد. دور پنجم با گاگلر از آلمان مبارزه کرد و توانست او را نیز شکست دهد. کاراته کای ۲۳ ساله کرمانشاهی در مرحله نیمه نهایی از سد رام روپ آمریکایی گذشت و به فینال رسید.

پس از شکست احمدی در فینال، مربی تیم ملی کاراته درباره داوری این مسابقه به سایت این فدراسیون گفت بدترین قضاوتی بود که در عمرش دیده‌است.

مهران بهنام‌فر با تاکید بر اینکه سعید احمدی شایسته‌ترین کاراته‌کا برای کسب نشان طلا بود، گفت: «اوج بی‌عدالتی بود. حریف مصری استحقاق قرار گرفتن بر سکوی اول جهان را نداشت. هرچه به احمدی گفتم را در تاتامی پیاده کرد و برتری محسوسی نسبت به حریفش داشت، اما اراده بر این بود که بازنده از تاتامی خارج شود.»

مربی تیم ملی ایران در توضیح این ماجرا یادآور شد: «حتی تماشاچی‌ها پس از اعلام رای، داوران را هو کردند. تعجب من بیشتر به خاطر این بود که اسکالانته دبیر کمیته داوران فدراسیون جهانی، خود را به کنار تاتامی رساند و حتی دستور اخطار را هم او برای احمدی صادر کرد و این اتفاق عجیبی در مسابقات کاراته است.»

ذبیح‌الله پورشیب ملی‌پوش سنگین وزن ایران در رقابت برای کسب مدال برنز، با شکست مقابل استفانو مانیسکالکو رکورد دار مدال کومیته انفرادی جهان به مقام پنجم بسنده کرد. از دیگر نتایج جالب توجه این رقابت‌ها می‌توان به مدال طلای کاتای انفرادی مردان اشاره کرد که همانند دوره پیش نصیب آنتونیو دیاز ونزوئلایی شد. او در فینال از سد رقیبی از کشور میزبان گذشت که حمایت گسترده تماشاگران را نیز به همراه داشت.

در ادامه این رقابت‌ها تیم کومیته ایران که از راهیابی به فینال باز مانده برای کسب مدال برنز به روی تاتامی خواهد رفت. ایران ده سال قبل هم در دیدار رده‌بندی کمیته مسابقات جهانی موفق شد ۳ بر یک هلند را شکست دهد و روی سکوی سوم بایستد.
XS
SM
MD
LG