لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۶

از رشد ۹ برابری ایدز تا «تنها ۶ میلیون شغل واقعی»


اعداد و ارقام بعضی اوقات حامل واقعیاتی شگفتی‌آفرین هستند. رادیو فردا نگاهی دارد به آمار و ارقامی که در روزهای اخیر در ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند:
رشد ۹ برابری آمار مبتلایان به ایدز در ایران در ۱۲ سال

ایرنا، ششم آذر: علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: «آمار شیوع ایدز در کودکان کار ۴۵ برابر جمعیت عمومی کشور است.»

وی افزود: «شیوع این بیماری در جمعیت عمومی کشور یک دهم درصد و در کودکان کار چهار و نیم درصد است.»

مقامات وزارت بهداشت ایران تعداد مبتلایان به بیماری ایدز در کشور را بیش از ۲۷ هزار نفر اعلام کردند که نسبت به سال ۱۳۸۰، حدود ۹ برابر افزایش یافته است.

آمارها همچنین نشان می‌دهد شیوع ایدز در میان کودکان خیابانی و کار تهران ۴۵ برابر سایر افراد جامعه بوده است.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت ایران، روز ششم آذر، گفت که از سال ۱۳۸۰ تعداد مبتلایان

بیش از ۱۵ هزار پزشک به فعالیت‌هایی غیر از طبابت مشغولند

خبرگزاری ایلنا، نهم آذر: حسن هاشمی،وزیر بهداشت، با اشاره به این‌که کمبود اعتبارات و عدم پرداخت به موقع به ویژه در مناطق محروم موجب روی‌آوری پزشکان به مشاغلی غیر از پزشکی شده‌است، افزود: «براساس آمار سازمان نظام پزشکی، بیش از ۱۵ هزار نفر از پزشکان به دلیل مشکلات عدیده اعتباری در حوزه سلامت به فعالیت‌هایی غیر از طبابت مشغول هستند.»

«در دولت دهم تنها ۸۶ هزار شغل به وجود آمد»

ایلنا، هشتم آذر: محسن بهرامی ارض اقدس، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران، گفت: «هرچند که این ارقام در دولت گذشته کتمان می‌شد و آن را غیرواقعی می‌دانستند اما اطلاعات اولیه حاکی از آن است که در دولت هشتم و در پایان برنامه سوم ۵۶۰ هزار شغل ایجاد شد.»

وی افزود:‌ «این در حالی است که براساس آمار در دولت دهم تنها ۸۶ هزار شغل به وجود آمد و نیز اعدادی که برای نرخ تورم اعلام می‌شد بین ۲۶ تا ۳۰ درصد بود این درحالی است که تورم نقطه به نقطه ۴۶ درصد رسیده بود و تورم سالیانه نیز بسیار بیشتر از این رقم است.»

۴۵۰ هزار میلیارد تومان بلاتکلیف در دولت نهم و دهم

ایرنا، دوم آذر: عوض حیدرپور، نماینده مجلس شورای اسلامی، درباره مسائل مرتبط با عملکرد اقتصادی دو دولت قبلی گفت: «تراز مالی درآمدها و هزینه‌هایی که در دولت‌های نهم و دهم انجام گرفته نشان می‌دهد رقمی حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیارد دلار بلاتکلیف وجود دارد.»

وی افزود: «وزیر اقتصاد قبلی می‌گفت ما ۵۰ میلیارد دلار در صندوق توسعه ملی سپرده‌ایم، ۵۰ میلیارد دلار هم در بانک‌هایی مثل بانک چین و... داریم ولی پولی که در جمهوری اسلامی به دست آمده‌است با پولی که هزینه شده اختلاف آن ۱۵۰ میلیارد دلار (معادل ۴۵۰ هزار میلیارد تومان با دلار ۳ هزار تومانی) است.»

وجود۶۵۰۰ میلیارد تومان نقدیندگی سرگردان در دست مردم

ایسنا، نهم آذر: غلامحسین حسینی‌نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: «در حال حاضر ۶۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی سرگردان دست مردم است که آن را در زمینه‌های خرید ارز، مسکن و سکه و طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند.»

کاهش ۱۲٫۷ درصدی صادرات غیرنفتی در هشت ماه امسال

ایرنا، نهم آذر: گمرک ایران اعلام کرد: ۲۴ میلیارد و ۶۰۵ میلیون دلار کالا در هشت ماهه سال جاری به خارج از کشور صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲٫۷ درصد کاهش داشته است ضمن آنکه ۲۸ میلیارد و۲۴۷ میلیون دلار در این مدت واردات انجام شده است.

علی لاریجانی: بیشتر نفت را هدر می‌دهیم

مهر، نهم آذر: علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در مراسم افتتاح بزرگراه طبقاتی صدر گفت: با بیان اینکه در ایران سالانه ۲۳۶ میلیون بشکه نفت هدر می‌دهیم، گفت: ما در مقایسه با ترکیه فقط از یک چهارم انرژی تولیدی استفاده می‌کنیم و سه چهارم آن را به هدر می‌دهیم و در مقایسه با اروپا پنج ششم انرژی را دور ریخته و یک ششم آن را استفاده می‌کنیم.

علی لاریجانی: در ایران تنها ۶ میلیون شغل واقعی داریم

مهر، نهم آذر: علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در مراسم افتتاح بزرگراه طبقاتی صدر با اشاره به گزارشی درخصوص نرخ بهره‌وری در کشور گفت: کار مفید دولتی در کشور ما ۲۲ دقیقه یا نیم ساعت در روز است، برای من که سال‌ها کار اجرایی کردم پذیرش این آمار سخت است، حال اگر بگوییم به طور متوسط کار مفید روزانه در ادارات یک ساعت است در صنعت نیز روزانه ۲٫۵ ساعت کار مفید وجود دارد که در سال ۸۰۰ ساعت است، این وضعیت ما را در خاورمیانه در میان سه کشور آخر قرار داده است.

نماینده قم تصریح کرد: «این شاخص برای ژاپن سالانه ۲۴۰۰ ساعت و برای ترکیه، چین و آمریکا سالانه ۱۴۰۰ ساعت است.»

لاریجانی ادامه داد: «اگر همین مقیاس را در نظر بگیریم از ۲۰ میلیون جمعیت شاغل کشور ۱۴ میلیون زائد هستند و تنها ۶ میلیون شغل واقعی داریم.»

علی لاریجانی: اتمام پروژه‌های دولت گذشته ۵۰ سال طول می‌کشد

مهر، نهم آذر: علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در مراسم افتتاح بزرگراه طبقاتی صدر گفت: «در گزارش اخیر رئیس جمهور بیان شد که ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در کشور آغاز شده است، مگر ما در کشور در سال چقدر بودجه عمرانی داریم، آن هم با این وضعیت که این همه پروژه کلنگ‌زنی می‌شود.»

لاریجانی تصریح کرد: «اگر با تورم سالانه حساب کنیم ۴۰ تا ۵۰ سال طول می‌کشد تا این پروژه‌ها اجرا شود، بنا بر این باید از ظرفیت مردم استفاده کرد.»

۷۱ طرح نیمه‌کاره پتروشیمی «قابل بهره‌برداری نیست»

روزنامه شرق، نهم آذر نوشت: «یک‌هفته‌ای است که نوید برداشته‌شدن تحریم‌های صنعت پتروشیمی ایران مورد تاکید قرار گرفته اما بررسی‌های صورت‌گرفته حکایت از ۷۱ طرح نیمه‌تمام پتروشیمی در کشور دارد.

در حال حاضر کارشناسان ظرفیت این مجتمع‌های نیمه‌تمام را حدود ۶۲ میلیون تن اعلام می‌کنند در حالی‌که هم‌اکنون تامین گاز مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی فعال کشور با سختی صورت می‌گیرد.

بخشی از این مجتمع‌های پتروشیمی حاصل سفرهای استانی احمدی‌نژاد به شهرهای مختلف و تصویب احداث پتروشیمی در برخی از شهرهای کشور است.»

۱۱ کیلومتر پل اتوبانی جدید در تهران

خبرگزاری فارس، شنبه ۹ آذر: بزرگراه طبقاتی صدر به طول ۱۱ کیلومتر روز شنبه افتتاح و آماده بهره‌برداری شد. کلنگ احداث پل صدر ۲۶ ماه پیش به زمین زده شد و در این مدت ۱۱ کیلومتر عملیات پل‌سازی انجام شد.
دسترسی به بزرگراه صدر از بلوار کاوه، قیطریه و بزرگراه امام علی ایجاد شده است.

هزاران هزار متر کمبود در گرگان

مهر، هفتم آذر: محمد قدس مفیدی، عضو شورای اسلامی شهر گرگان، گفت: «بر اساس آمارهای موجود در طرح جامع شهری، گرگان در بسیاری از سرانه‌های عمومی، آموزشی، رفاهی و گردشگری کمبود دارد.»

وی افزود: «با اتکا به اسناد بالادستی نظیر طرح جامع که به تازگی مصوب شده‌است در حال حاضر در سطح شهر گرگان ما با کمبود یک میلیون متر مربع فضای سبز، ۴۸۰ هزار متر مربع کسری فضای آموزشی، ۷۱ هزار متر مربع فضای تجاری، ۱۶۳ هزار متر مربع فضای ورزشی، ۷۰ هزار متر مربع فضای درمانی، ۸۰ هزار متر مربع فضای فرهنگی و هنری و ۵۰۰ هزار متر مربع راه‌های ارتباطی مواجه هستیم.»

فقط دو جلسه تمرین

مهر، هفتم آذر: بهروز سلطانی، دروازه‌‎بان اسبق تیم فوتبال پرسپولیس که در دیدار مقابل میلان در ترکیب تیم قرار گرفته بود، عنوان کرد: «ما فقط با دو جلسه تمرین در این بازی به میدان آمده بودیم در حالی که آنها تیم آماده‌ای بودند.»

سلطانی همچنین گفت: «میلانی‌ها خیلی آماده بودند و نشان دادند که خیلی حرفه‌ای هستند. آنها مثل ما نیستند که بعد از پایان فوتبال همه چیزشان تمام شود.»

دیدار تیم‌های فوتبال پیش‌کسوتان پرسپولیس و ستارگان میلان عصر روز پنجشنبه در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد و با حساب ۳ بر ۱ به سود تیم میلان خاتمه یافت.

«۱۰ ترجمه ممنوع‌الانتشار در ارشاد دارم»

ایلنا، نهم آذر: سهیل سُمی (مترجم) می‌گوید؛ مشکل تعداد معدودی از کتاب‌های مجوز نگرفته و بلاتکلیف در ارشاد حل شده اما معلوم نیست آیا این رویه امیدوارکننده در آینده نیز دنبال خواهد شد یا خیر.

وی اظهار داشت: «حدود ۱۰ ترجمه در ارشاد دارم که از ۹ تا ۱۰ سال قبل در ارشاد مانده‌اند. مثلا رمان «رویای آمریکایی» نوشتهٔ نورمن میلر یا «مدار رأس‌السرطان» از هنری میلر و رمان‌هایی دیگر.

این مترجم اضافه کرد: «باتوجه به خبر بازبینی مجدد کتاب‌های مجوزنگرفته و بلاتکلیف، اخیرا از طریق ناشرانم پیگیر بازبینی وضعیت این ترجمه‌ها هستم. البته زیاد امیدوار نیستم اما باید منتظر ماند و دید آیا واقعا آن «تغییری» که مدتی‌ست از این سو و آن سو می‌شنویم، به وجود آمده یا نه.

۳ هزار عنوان کتاب در حوزه نماز چاپ شده‌است

خبرگزاری مهر، نهم آذر: ابراهیم آقابابایی، معاون برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز کل کشور گفت: تاکنون بیش از ۳ هزار عنوان کتاب در حوزه نماز در کشور به چاپ رسیده‌است.
XS
SM
MD
LG