لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸

از مرگ ۶۳ نفر در روز در تصادفات تا کشف ۳۰۰ تن گوشت فاسد


اعداد و ارقام بعضی اوقات حامل واقعیاتی شگفتی‌آفرین هستند. رادیو فردا نگاهی دارد به آمار و ارقامی که در روزهای اخیر در ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند:

روزانه ۶۳ نفر در ایران بر اثر تصادف می‌میرند

خبرگزاری فارس: کامران باقری لنکرانی، رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت گفت: «روزانه ۶۳ نفر بر اثر تصادف رانندگی در کشور می‌میرند و ۲ هزار نفر مجروح می‌شوند که ۶۰ درصد آن در جاده‌های برون‌شهری است و تعداد فوتی‌های تصادفات در ۸ سال گذشته از شهدای دفاع مقدس بیشتر است.»

باقری لنکرانی توضیح داد که «طی ۸ سال دفاع مقدس تعداد شهدای ایران اسلامی ۲۴۰ هزار نفر بوده‌است ولی در همین ۸ سال گذشته بیش از این تعداد در حوادث ترافیکی کشته شده‌اند.»

«افزایش ۲۰ درصدی» کرایه تاکسی‌ها

روزنامه جام جم، چهارشنبه پیش از نوروز از «افزایش ۲۰ درصدی» کرایه تاکسی‌ها در سال ۹۱» خبر داده، اما نوشته‌است که «برخی تاکسی‌های گردشی یکی دو ماه مانده به سال نو، نرخ کرایه‌های‌شان را به شکل غیرقانونی و بی‌ هیچ مانعی افزایش داده‌اند و با این حساب سرجمع این افزایش‌ها حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد می‌شود».

به نوشته این روزنامه، جعفر تشکری‌هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، روز دوشنبه ضمن اعلام «افزایش نرخ کرایه‌ تاکسی‌رانی در سال ۹۱» گفت که در جلسات «معاونت حمل‌ونقل شهرداری با معاونت عمرانی شورای شهر تهران نتوانستیم میزان افزایش نرخ تاکسی را به اندازه تورم جامعه برسانیم».

میانگین رشد قیمت مسکن در سال ۹۰ به ۲۰ تا ۲۲ درصد رسید

ایرنا: مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور گفت: «اطلاعات موجود نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۰ میانگین رشد قیمت مسکن ۲۰ تا ۲۲ درصد بود که تحقق این رقم با وجود ایجاد تنش‌های ایجاد شده از سوی دشمنان بود.»

وی افزود: «انتظار می‌رود با افزایش عرضه واحد‌های مسکونی طرح مهر به ویژه در سطح شهرهای جدید و نیز ساخت وسازها در بافت‌های فرسوده شهری بازار تحت کنترل قرار گیرد.»

افزایش قیمت نان و بنزین در سال ۹۱؛ دست‌کم ۲۰ درصد

روزنامه‌های اعتماد، کیهان، جام جم، جهان صنعت گزارش‌هایی درباره «افزایش قیمت بنزین و نان همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها» و نیز «گران تر شدن مواد غذایی درحین تعطیلات نوروزی» منتشر کرده‌اند.
روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره سه شنبه خبر داده که «بنزین آزاد در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با افزایش ۲۰ درصدی از ۷۰۰ تومان به ۸۴۰ تومان خواهد رسید.»

بیش از ۳۲ سد ایران فاقد کانال‌های آبرسانی هستند

ایرنا: ابوالقاسم حسین‌پور، معاون آبخیزداری اداره منابع طبیعی استان هرمزگان با بیان اینکه «بیش از ۳۲ سد کشور فاقد کانال‌های آبرسانی هستند، گفت: «برنامه تامین آب توسط وزارت نیرو تدوین شده، در حالی که اراضی کشاورزی هنوز زیر کشت نرفته‌است.»

وی افزود که: «هم‌اکنون از مجموع ۷۳ دشت استان هرمزگان، ۳۱ دشت با افت شدید سطح آبخوان سفره‌های زیرزمینی مواجه است.»

وی به مسئولان ذیربط نسبت به شور شدن آبهای شیرین استان هرمزگان هشدار داد و اظهارداشت که: «متاسفانه با عدم مدیریت صحیح حوزه‌های آبخیز مواجه هستیم و هماهنگی بین بخشی نه تنها در استان هرمزگان بلکه در بیشتر مناطق کشور مشکل‌ساز است و این واقعیتی است که نمی‌توان آن را انکار کرد.»

افزایش بی‌سابقه شوری آب رودخانه کارون و رسیدن به رقم ۳٫۸۹

ایرنا: محسن ممبینی، مدیر امور کشت و صنعت‌های نظام صنفی کشاورزی خوزستان، عنوان کرد: در ماه‌های گذشته شخصیت‌های علمی و دانشگاهی و کارشناسان زبده کشاورزی اعلام کردند که آبگیری سد گتوند باعث بالا رفتن EC آب کارون می‌شود که مورد توجه قرار نگرفت و کاهش دبی رودخانه کارون هم این بحران را افزایش می‌دهد و به طور یقین با قرار گرفتن در فصل گرما درجه شوری آب بیشتر از گذشته هم خواهد شد که این موضوع کشاورزی خوزستان بویژه محصولاتی مانند گندم و نیشکر را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌سازد.

به گفته وی، با افزایش هر واحد شوری آب، افت پنج درصدی تولید در هر هکتار نیشکر خواهیم داشت و این مساله برای بقیه محصولات کشاورزی هم صادق است.

وی گفت: میانگین ای‌سی در سال ۱۳۹۰ را بین ۲٫۷۹ تا ۳٫۸۹ میلی‌موس بر سانتیمتر اعلام کرد و افزود: این میزان ای‌سی در ۲۹ اسفند سال ۹۰ به ۳٫۸۹ رسید و افزود «با توجه به اینکه در مرحله خوشه‌زنی گندم هستیم این شوری ضربه سنگینی به کشاورزی خوزستان وارد می‌کند.»

کاهش صادرات ایران به ۴ قاره مختلف جهان

ابرار اقتصادی نوشت: در ۱۱ ماهه سال گذشته بیشترین میزان صادرات کالا از ایران به قاره آسیا بوده و در مورد قاره‌های اروپا، آمریکا، آفریقا و اقیانوسیه کاهش صادرات را شاهد بودیم.

این خبر می‌نویسد:‌در ۱۱ ماهه سال ۹۰ میزان صادرات به قاره آمریکا با کاهش روبرو بوده است؛ به نحوی که ۱۱۱ هزار تن به ارزش ۱۷۰ میلیون دلار بوده در صورتی که طی مدت مشابه سال ۸۹، ۱۸۶ هزار تن به ارزش ۲۵۷ میلیون دلار بوده‌است.

کشف ۳۰۰ تن گوشت تاريخ مصرف گذشته در تهران

ایرنا: محمد حسین مولاخواه، مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت که نزدیک به ۳۰۰ تن انواع گوشت گوسفندی وارداتی و داخلی تاریخ مصرف گذشته در یکی از سردخانه‌های بدون مجوز تهران پیدا شده است.

وی افزود: «ارزش این کشفیات سه میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان است و ضمن پلمپ مکان پیدا شدن این گوشت‌های از تاریخ گذشته، پرونده مدیر سردخانه و صاحب کالا به اتهام اعلام نکردن موجودی و احتکار به دادگاه فرستاده می‌شود.»

۸۰ هکتار از بافت تاریخی یزد حذف شد

فارس: مهدی کوچک‌زاده، عضو کمیسیون عمران شورای شهر یزد، در نشستی خبری اظهار داشت: مسافت بافت تاریخی یزد ۸۰ هکتار تقلیل یافته و به ۵۱۹ هکتار رسیده‌است.

وی افزود: از مهم‌ترین مشکلات بافت تاریخی، تردد سخت و نبود جای پارک برای وسایل‌نقلیه بود که این مشکل با ایجاد تعداد زیادی پارکینگ محلی برطرف شد.

۲ سالن بیلیارد اختصاصی بانوان در اصفهان

خبرگزاری فارس: پانته‌آ صادقی، نایب رئیس هیئت بولینگ و بیلیارد استان اصفهان گفت: با همکاری اداره‌کل ورزش و جوانان استان اصفهان در آینده‌ای نه چندان دور شاهد بهره‌برداری از دو سالن بیلیارد بانوان در اصفهان هستیم.

وی افزود: «با توجه به هزینه‌های بالای خرید زمین در یک مکان خوب شهر، مشکلاتی از نظر بودجه برای افتتاح این دو باشگاه بیلیارد اختصاصی بانوان به وجود آمده‌است که البته با حمایت اداره ورزش و جوانان استان اصفهان چنین مشکلاتی برطرف می‌شود.»

کلاهبرداری ۲۵۰ میلیونی سایت شرط‌بندی فوتبال در ایران

خبرگزاری فارس: سرهنگ امینی، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) استان اردبیل از متلاشی شدن یک سایت شرط‌بندی فوتبال که ۲۵۰ میلیون تومان کلاهبرداری کرده بود، در استان اردبیل خبر داده‌است.

این فرمانده نیروی انتظامی گفت که در بررسی‌های نهایی انجام شده متهم اصلی شناسایی و طی عملیاتی دستگیر شد. این فرد پس از دستگیری و اعتراف به جرم گفت که از طریق این سایت مبلغ بیش از ۲۵۹ میلیون تومان از کاربران کلاهبرداری کرده‌است.

دستگیری آبدارچی سارق ۱۵ میلیون تومان از بانک

روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از ایسنا: فرمانده انتظامی اسلامشهر از دستگیری آبدارچی بانکی خبر داد که با تخریب و سوراخ کردن دیوار بانک اقدام به سرقت ۱۵۰ میلیون ریال کرده بود.

این گزارش می‌نویسد که کارآگاهان با توجه به اینکه مشخص شد حساب بانکی آبدارچی بانک گردش خوبی داشته و پس از سرقت از بانک مبلغ سنگینی به حساب این فرد وارد شده‌است به او مشکوک شدند.

این گزارش می‌افزاید آبدارچی بانک در اعترافات خود ضمن قبول سرقت از بانک معترف شد که از مدت‌ها پیش به موادمخدر از نوع شیشه اعتیاد داشته و به این سرقت وسوسه شده‌است.
XS
SM
MD
LG