لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۲

از ۱۲۰ مهدکودکی بسیجی تا دومین چاقوکشی تئاتری


در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن ۸۹
در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن ۸۹
اعداد و ارقام بعضی اوقات حامل واقعیاتی هستند که به تنهایی شگفتی می‌آفرینند. رادیو فردا نگاهی به ارقام و اعدادی دارد که این هفته در ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند:

۱۲۰ کودک در مهدکودک‌های تنکابن عضو بسیج شدند

خبرگزاری فارس، پنج‌شنبه: «طی مراسمی بیش از ۱۰۰ نونهال مهدهای کودک تنکابن عضو بسیج شدند.»

بنا بر این خبر، «این مراسم با حضور بیش از ۱۰۰ نونهال مهدهای شهری و روستایی بخش خرم‌آباد شهرستان تنکابن به مناسبت جشن سی و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ورزشگاه سرپوشیده خرم‌آباد تنکابن با حضور رؤسای ادارات و مدیران دستگاه‌های اجرایی، فرماندهی و نماینده ولی فقیه در سپاه ناحیه تنکابن برگزار شد.»

صادق محصولی، وزیر رفاه و تأمین اجتماعی، اوایل سال جاری خواستار آن شد که مبانی دینی و مذهبی، رکن اصلی در مهد کودک‌ها باشد و افزود که: «مهد کودک‌ها باید به گونه‌ای کار کنند که کودکان در سن ۱۳ سالگی، یک "شهید فهمیده" باشند

اشاره وزیر رفاه و تامین اجتماعی به محمدحسین فهمیده بود که در سن ۱۳ سالگی در هنگام حمله نیروهای عراقی به خرمشهر، با بستن تعدادی نارنجک، یک تانک عراقی را منفجر کرد و کشته شد.

وی با بیان اینکه «برخی تخلفات در مهد کودک‌ها وجود دارد»، افزود که «با اینگونه مهد کودک‌ها برخورد جدی می‌شود و در عوض، به مهدهای کودکی که ضوابط اسلامی را رعایت می‌کنند، وام داده خواهد شد.»

۸۰۰ مبلغ دینی به گیلان و سمنان اعزام شدند

خبرگزاری مهر، سه‌شنبه: حسین گلمیرزاده، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان گیلان از اعزام بیش از ۵۰۰ مبلغ دینی در دهه فجر به مناطق مختلف این استان خبر داد.

وی گفت که این افراد قرار است در مدرسه‌ها و اماکن مذهبی، «دستاوردهای انقلاب اسلامی را برای مردم بیشتر تشریح کنند.» حسین گلمیرزاده افزود: «به دشمنان ثابت خواهیم کرد که نظام دینی همچنان کارآمد و فعال است.»

خبر دیگری از خبرگزاری مهر حاکی است که ۳۰۶ مبلغ نیز به نقاط مختلف استان سمنان اعزام شده‌اند تا «اهداف انقلاب و ارزش‌های آن» را برای مردم بیان کنند.

۷۰ هزار نفر از مردم بجنورد در حاشیه شهر زندگی می‌کنند

مهر، سه‌شنبه: ابوطالب شفقت، استاندار خراسان شمالی گفت: ۷۰ هزار نفر از جمعیت ۱۷۰ هزار نفری شهرستان بجنورد در حاشیه شهر زندگی می‌کنند.

وی گفت که بجنورد «در چند سال اخیر به دلیل استان شدن و افزایش مطالبات مردمی دچار بحران حاشیه‌نشینی شده‌است و نیاز به اصلاحاتی جدی در بخش شهرسازی و معماری دارد.» وی افزود: «در شهرستان بجنورد ۲۵ محله چسبیده به شهر وجود دارد که جزو سکونت‌های غیررسمی به شمار می‌رود.»

یک و نیم میلیون خودروی فرسوده در تهران

ایلنا، سه‌شنبه: اشرفی‌پور، مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: هم‌اینک یک و نیم میلیون دستگاه خودروی فرسوده در تهران است.
تهران

به گفته این مسئول براساس آمار ستاد حمل و نقل سوخت ۴۰۰ هزار خودروی فرسوده در تهران وجود دارد اما با احتساب خودروهای زیر ۸۲، تعداد خودروهای فرسوده تهران یک و نیم میلیون دستگاه است.

وی افزود که در تهران «از سال ۸۵ تاکنون ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شد.»

به گفته آقای اشرفی‌پور، «برنامه کاهش آلودگی هوای تهران خوب تدوین شد اما به خوبی مورد تصویب قرار نگرفت و الزام‌های لازم برای دستگاه‌های اجرایی را به وجود نیاورد.»

۲۰ میلیارد تومان زیان به‌علت فرسودگی تأسیسات آب تهران

ایرنا، شنبه: خسرو ارتقایی، مدیر عامل آب منطقه‌ای تهران اعلام کرد: «تأسیسات کنونی در سدهای کرج و لتیان دارای عمری بین ۳۰ تا ۵۰ سال است و به علت هزینه بالای بهره‌برداری از این سدها شرکت آب منطقه‌ای تهران با زیان سالیانه بیش از ۲۰ میلیارد تومان روبه‌روست.»

ارتقایی گفت: «هم‌اکنون چالش عمیقی در شرکت آب تهران با توجه به زیان‌ده بودن آن وجود دارد که علت عمده آن عدم تناسب میان هزینه‌ها و قیمت فروش آب خام است.»

اهواز ۳۰۰ اتوبوس و ۳ هزار تاکسی کم دارد

خبرگزاری فارس، پنج‌شنبه: محمد صفری، سرپرست شهرداری اهواز، درخواست کرد که «برای رسیدن اهواز به حداقل معیارهای یک کلان‌شهر در حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری حداقل ۳۰۰ دستگاه اتوبوس و ۳ هزار تاکسی به این شهر اختصاص یابد.»

وی در مراسم گشایش بخشی از پروژه‌های عمرانی خوزستان با حضور وزیر کشور، کمبودهای اهواز در بخش حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری را یادآور شد.

محمد صفری با اعلام برخی پروژه‌های در حال اجرا از جمله نصب بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ تابلوی راهنمای شهری، از کلنگ‌زنی پل نهم اهواز و فاز دوم پارک ۴۲ هکتاری درسال آینده خبر داد.

سرنوشت نامشخص ۴۰ هزار فسیل موزه کرمان

«جهان صنعت» روز پنج‌شنبه نوشت که مسئولان، موزه دیرینه‌شناسی کرمان را به خاطر «حضور معتادان و افراد ولگرد» بسته‌اند و با این کار سرنوشت ۴۰ هزار فسیل موزه دیرینه‌شناسی کرمان که بار کامیون‌ها شده، نامشخص است.


فسیل‌های سرگردان موزه دیرینه‌شناسی کرمان

بنا بر این خبر، محسن تجربه‌کار، مدیر پیشین موزه دیرینه‌شناسی کرمان خبر داد که هم‌اینک ۱۹۰ هزار فسیل منحصر به فرد را در گاراژ خانه‌اش نگهداری می‌کند و از سرنوشت دیگر فسیل‌ها هیچ خبری ندارد.

بنا بر این خبر، مسئولان محلی نیز بارها درخصوص تخریب بزرگ‌ترین ردپای دایناسور در روستای ده علیرضا در زرند هشدار داده‌اند به‌گونه‌ای که قسمتی از این رد پا توسط سودجویان از بین رفته است‌.

همچنین هیچ اطلاعی نیز از تخته‌سنگی که شامل مجموعه‌ای از رد پای چند دایناسور کوچک و بزرگ بود و در روستای دشت خاک کرمان در حوض یک خانه روستایی کشف شد وجود ندارد.

محسن تجربه‌کار هم‌چنین خبر داد که «هم‌اکنون به دلیل فعالیت‌های عمرانی مناطق فسیل‌خیز کرمان در حال نابودی است و فسیل‌های جمع‌آوری شده نیز وضعیت مطلوبی ندارند.»

۶۰ درصد زنان خانه‌دار فعالیت ورزشی مفید ندارند

ایرنا، یکشنبه: فاطمه رخشانی، مدیر کل آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۶۴ درصد زنان خانه‌دار، فعالیت ورزشی مناسبی ندارند و این مسئله تاثیر منفی در وضعیت سلامت آنان دارد.

وی افزود: «حرکات ورزشی به دو دسته حرکات خفیف و حرکات متوسط و شدید تقسیم‌بندی می‌شوند که حرکات ورزشی متوسط و شدید برای سلامتی بدن مفید است.»

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ایران پیش از این خبر داد که در ایران «حدود ۴۳ درصد افراد جامعه افزایش وزن دارند و ۳۰ درصد زنان نیز دچار چاقی هستند.»

سرنوشت ۶ هزار خانوار کوره‌پز در هاله‌ای از ابهام

خبرگزاری مهر، روز سه‌شنبه گذشته خبر داد که پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، «افزایش شدید قیمت سوخت، کوره‌های آجرپزی در قم را در آستانه تعطیلی قرار داده‌است.»

اکبر هدایت‌نیا، رئیس اتحادیه صنف کوره‌پزان قم به این خبرگزاری خبر داد که در قم، بیش از ۶ هزار خانوار به طور مستقیم درآمد خود را از طریق تولید آجر در کوره‌های آجرپزی تأمین می‌کنند که با توجه به مشکلاتی که به وجود آمده سرنوشت این خانواده‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته‌است.

این گزارش می‌افزاید که با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، «افزایش ناگهانی سوخت برای کوره‌پزان یک شوک بود» و از ۵۶۰ واحد آجرپزی در قم، اکنون تنها ۲۰ کوره‌پز سرمایه‌دار وجود دارد و مابقی کوره‌پزان از قشر ضعیف جامعه هستند که با توجه به شرایط به وجود آمده با مشکلات فراوانی مواجه شده‌اند.»

به گفته کوره‌پزان قمی هم‌اینک «نزدیک به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خشت خام پخته نشده در کوره‌های آجرپزی قم سرگردان است و هیچکس نیز پاسخگوی ضرری که متوجه کوره‌پزان شده نیست.»

اختلاس یک میلیاردی در یکی از اداره‌های سیستان و بلوچستان

مهر، سه‌شنبه: محمدرضا نعیمی، بازپرس ویژه جرائم قضایی سیستان و بلوچستان گفت: «کارمند یکی از اداره‌های دولتی زاهدان به جرم یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون ریال اختلاس روانه زندان شد.»

بنا بر این خبر، پیش از این نیز شش نفر از کارکنان یکی دیگر از دستگاه‌های دولتی به جرم مفسده اقتصادی، اختلاس و ارتشاء دستگیر شده‌اند و پرونده این افراد در حال طی مراحل پایانی است و تا پایان سال جاری برای صدور حکم به دادگاه ارسال می‌شود.

کاهش ۵۰ درصدی مصرف بنزین در ایران

خبرگزاری فارس، پنج‌شنبه: محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصرف بنزین در کشور ۵۰ درصد کاهش یافته‌است.»

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی هم‌چنین اظهار داشت: «با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها همچنین مصرف آرد و نان در کشور تا ۴۰ درصد کاهش یافته‌است.»
وی افزود: «هم‌چنین مصرف گاز خانگی و انرژی ۲۰ درصد کاهش یافته‌است که در صورت تداوم این وضعیت، مصرف انرژی در کشور تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.»

۲ چاقوکشی علیه هنرمندان تئاتر در سه ماه

روزنامه خراسان به نقل از تابناک، چهارشنبه: کارگردان تئاتر «فروش یک روح سرکش» بر اثر ضربات چاقوی زورگیران از همراهی گروه تئاتر خود در جشنواره فجر بازماند.

بنا بر این خبر، ابراهیم پشتکوهی در حال تردد در یکی از محله‌های بندرعباس بود و در همین حین دو نفر موتورسوار او را تا سر حد مرگ با ضربات چاقو مجروح می‌کنند.

بر اثر این ضربات چاقو، کمر و قفسه سینه او آسیب دیده، لب‌های بالا و پایین او از وسط شکافته، تاندون‌های دست او پاره شده و حتی به پای او نیز آسیب زده شده‌است.

اواخر آبان‌ماه امسال نیز روزنامه جهان صنعت از چاقوکشی در جشنواره تئاتر یاسوج خبر داد. بنا بر این خبر، جمعی از هنرمندان بعد از اعلام گروه‌ها و نفرات برتر این جشنواره به محل برگزاری نشست خبری حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هجوم برده، و با استفاده از چاقو و قمه به فرزاد عدالت یکی از هنرمندان شهرستان کهکیلویه حمله کردند که وی به شدت زخمی شده و هم‌اینک در حالت کما به‌سر می‌برد.

مجموعه ۱۹ جلدی تاریخ پهلوی منتشر شد

ایرنا، شنبه: صادق رضایی، مسئول کمیته کودک و نوجوان ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: «انتشارات مدرسه، مجموعه کتاب ۱۹ جلدی تاریخ پهلوی را در دهه فجر منتشر کرد.»

وی افزود: «این مجموعه ۱۹ جلدی تاریخ پهلوی با ۵۰ درصد تخفیف با هدف آشنایی نسل نوجوان و جوان با فجایع و خیانت‌های رژیم منحوس پهلوی عرضه می‌شود.»
XS
SM
MD
LG