لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۶

از ۱۸۰ میلیون تومان خرج مد اسلامی تا فیلترینگ ۹۰ درصد تصاویر «مستهجن»


کاریکاتوری از کارتونیست روس، میخائیل زلاتکوفسکی
کاریکاتوری از کارتونیست روس، میخائیل زلاتکوفسکی
اعداد و ارقام بعضی اوقات حامل واقعیاتی هستند که به تنهایی شگفتی می‌آفرینند. رادیو فردا نگاهی به ارقام و اعدادی دارد که این هفته در ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند:

۱۸۰ میلیون تومان برای ساماندهی مد و لباس پرداخت شده

روزنامه جام جم روز شنبه در مورد طراحی «لباس‌های اسلامی» در ایران می‌نویسد که «کمیته ساماندهی مد و لباس به فراموشی» سپرده شده و «وضعیت طراحی پوشاک در اغما» است.

این خبر می‌افزاید: «در حالی که مسئولان امور فرهنگی بارها بر مشکل پوشاک نامناسب و نبود الگوی ملی ـ اسلامی لباس تاکید کرده و بر اجرای قانون ساماندهی مد و لباس پافشاری کرده‌اند، کارگروه ساماندهی مد از ۶ ماه قبل در تعطیلات به سر می‌برد.»

بنا بر این گزارش، حکومت ایران از سال ۸۵ تلاش کرده تا طرح جدیدی را برای کنترل سلیقه پوشاکی مردم ایران ارائه بدهد اما پس از آن اعتبارات لازم برای اجرای این طرح را فراهم نکرده‌است.

علیرضا حسین‌زاده، دبیر سابق کارگروه ساماندهی مد و لباس می‌گوید که سهم اعتباری ساماندهی مد و لباس از کل بودجه دولتی رقمی معادل ۴۰۰ میلیون تومان است که از ابتدای سال ۸۶ تاکنون فقط ۱۸۰ میلیون تومان آن از سوی دولت پرداخت شده‌است.

به گفته روشنک کیانمهر، طراح لباس، «دغدغه ساماندهی مد در کشور وجود ندارد. به گفته او «خریداران از نبود الگوهای متنوع و متناسب با فرهنگ بومی و اسلامی گله‌مند هستند.»

۳۱ استان ایران، شامل طرح «حساس‌سازی» مدیران خواهان تأثیر بر فرهنگ جوانان

خبرگزاری مهر، روز ۲۸ آذر خبر داد که در طرحی که «طرح ملی بصائر» نام گرفته و از نهم دی‌ماه آغاز می‌شود قرار است به «حساس‌سازی مؤثران و مدیران فرهنگی در حوزه جوانان» پرداخته شود.

این «مؤثران» قرار است در زمینه‌های چون مدگرایی و سبک زندگی، اخلاق جنسی جوانان، شبکه‌های اجتماعی اینترنتی، بازی‌های رایانه‌ای، فرهنگ انتظار و مهدویت، و ماهواره و رسانه‌ای دیجیتال و «به منظور برای مقابله با تهدیدهای نرم دشمنان» بر روی جوانان کار کنند.

مهرداد بذرپاش، رئیس سازمان ملی جوانان و معاون رئیس جمهور از نبود نوآوری در ایران در این حوزه‌ها ابراز تأسف کرد و تأکید کرد که برای سیاست‌گذاری در این زمینه‌ها باید «فناوری‌ها و ابزارهای نوین و نیز سلایق و علایق جوانان امروز» را دقیقاً شناخت.

به گفته وی ستاد برگزاری «طرح ملی بصائر» دبیرخانه مرکزی، شورای علمی و شورای اجرایی و دبیرخانه‌های استانی هم دارد که قرار است «به تبیین شرایط حاکم در حوزه جوانان» بپردازند.

۹۰ درصد تصاویر «مستهجن» متداول، در ایران فیلتر خواهد شد

خبرگزاری ایسنا روز سوم دی نوشت: محققان دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی نرم‌افزار تشخیص و فیلترینگ تصاویر با پردازش تصویر و یادگیری ماشین با قابلیت تشخیص بیش از ۹۰ درصد تصاویر غیر اخلاقی متداول شدند.

این خبر می‌افزاید: در حال حاضر پالایش‌های اولیه در اینترنت بر اساس نشانی اینترنتی و برخی کلمات در متن انجام می‌شود که دیگر چندان مناسب نیستند زیرا راه‌های زیادی برای عبور از این نوع فیلترینگ وجود دارد.

بنا بر این خبر، شرکت مخابرات و خدمات‌رسان‌ها می‌توانند از این نرم‌افزار استفاده کنند ولی طراحان این نرم‌افزار پیشنهاد کرده‌اند که یک مرورگر ملی مانند «فایرفاکس» یا «اینترنت اکسپلورر» ساخته شود و این نرم‌افزار «مستهجن‌زدا» در آن تعبیه شود.

جایگاه ۹۰ برای ایران در زمینه نرخ باسوادی

روزنامه خراسان روز سه‌شنبه نوشت: طی ۳۱ سال فعالیتی که سازمان نهضت سوادآموزی از زمان تاسیس در سال ۱۳۵۸ داشته، نرخ باسوادی افزایش یافته‌است و بنا به گزارش یونسکو، ایران در زمینه نرخ باسوادی بعد از کشورهای مصر، اردن و ترکیه قرار دارد و جایگاه ۹۰ را در جهان به خود اختصاص داده‌است.

به نوشته این روزنامه مسئولان تاکنون درصد درستی از آمار بیسوادی در ایران ارائه نداده‌اند و این مسئولان گاه آمار ۹۵ درصدی از نرخ باسوادی ارائه می‌دهند و گاه ۸۵ درصد.

این روزنامه می‌افزاید: به عنوان مثال در حالی نرخ باسوادی در کشور از سوی قائم مقام سازمان نهضت سوادآموزی ۹۵ درصد اعلام می‌شود که همین مسئول چند ماه قبل اعلام کرده بود که نرخ باسوادی در ایران در سال ۹۱ به ۹۰ درصد می‌رسد.

ششمین دانشگاه خوب خاورمیانه بهترین دانشگاه ایران است

خبرگزاری مهر، روز چهارم دی نوشت: در گزارش جهانی رتبه‌بندی مؤسسات توسط سایماگو (SIR) که در سال ۲۰۱۰ انجام شده دو هزار و ۸۳۳ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی جهان مورد رتبه‌بندی قرار گرفته‌است که در این رتبه‌بندی دانشگاه تهران در خاورمیانه حائز رتبه ۶ است.

بنا بر این گزارش، دانشگاه حاجت‌تپه ترکیه با این که رتبه بهترین دانشگاه در خاورمیانه را به‌دست آورده ولی در سطح جهانی در رتبه ۳۵۴ قرار دارد.

در این درجه‌بندی، رتبه دوم خاورمیانه نصیب دانشگاه استانبول و رتبه سوم از آن دانشگاه آنکارا شده‌است.
گزارش خبرگزاری مهر در مورد رتبه‌های چهارم و پنجم اطلاعاتی نداده ولی خبر می‌دهد که جایگاه ششم، هفتم، هشتم در میان دانشگاه‌های خاورمیانه به ترتیب از آن دانشگاه تهران، صنعتی شریف و اژه ترکیه‌است.
در جایگاه نهم این رتبه‌بندی نام دانشگاه قاهره مصر دیده می‌شود.

۵۰ درصد از از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران خرابند

فارس و ایسنا: رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران از خراب بودن بیش از نیمی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران خبر داد.

معصومه ابتکار گفت: «ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای محیط زیست ۱۰ روز است که از مدار خارج شده و سنجشی انجام نمی‌دهد در صورتی که در شرایط حساس قرار داریم.»

معصومه ابتکار در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران گفت که «اگر قرار باشد در شورا فقط سکوت کنیم یا اجازه یادآوری کردن نداشته باشیم که چرا ایستگاه‌های سنجش باید تعطیل باشد، وضعیت نگران‌کننده خواهد بود.»

به گفته معصومه ابتکار، با وجود اینکه آلودگی هوای تهران هم‌چنان در وضعیت مناسبی قرار ندارد جلسات مربوط به کمیته اضطرار آلودگی هوا دو هفته است که متوقف شده‌است.

۶۰ زن و مرد در شرکت‌های هرمی در تهران بازداشت شدند

روزنامه ایران روز دوشنبه نوشت: شنبه شب مأموران وزارت اطلاعات موفق شدند دو دفتر شرکت هرمی را توقیف و ۶۰ زن و مرد را که به صورت مختلط در این دفاتر بودند دستگیر کنند.

علی تقوی، مدیرکل مقابله با شرکت‌های هرمی وزارت اطلاعات در این مورد گفت: برخی از زنان دستگیر شده از ۴ ماه پیش که از شهرستان محل اقامت خود به تهران آمده بودند از دفتر این شرکت هرمی بیرون نیامده و تحت القائات لیدرهای این شرکت بودند. وی افزود: افراد دستگیر شده عنوان کردند که می‌بایست با جذب مشتری جدید پول از دست رفته خود را به نوعی جبران می‌کردند.

۵۰۰ هتل کشور برای استاندارد شدن نیاز به پول دارند

خبرگزاری مهر، شنبه: خسرو ایرانپور، دبیر جامعه هتلداران ایران به مهر گفت: «از حدود ۷۸۰ هتل موجود در کشور حدود ۵۰۰ هتل یک ستاره و دو ستاره وجود دارد که به اعتبار ویژه‌ای برای مرمت و بازسازی نیاز دارند. این تخصیص اعتبار با همکاری سازمان میراث فرهنگی در حال تحقق یافتن است.»

ایرانپور با اعلام این که شرکتهای هلدینگ باید هتل‌ها را به مدت سه سال مجهز کنند گفت: «استانداردسازی موضوعی است که باید به صورت مداوم روی آن کار شود.»
XS
SM
MD
LG