لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

از ۲۰ درصد مسافر بیشتر به ارمنستان تا ۳ هزار خشت طلا برای عراق


طرحی از رشید شریف، کاریکاتوریستی از جمهوری آذربایجان.
طرحی از رشید شریف، کاریکاتوریستی از جمهوری آذربایجان.
اعداد و ارقام بعضی اوقات حامل واقعیاتی هستند که به تنهایی شگفتی می‌آفرینند. رادیو فردا نگاهی به ارقام و اعدادی دارد که این هفته در ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند:


افزایش ۲۰ درصدی مسافرت ایرانی‌ها به ارمنستان

خبرگزاری مهر روز شنبه نوشت: برپایه آمار رسمی اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان شرقی، تعداد ۱۹ هزار و ۳۴۵ نفر از شهروندان ایرانی طی تعطیلات نوروز امسال از مرز نوردوز که تنها مرز ایران با ارمنستان است، خارج شدند که این رقم در مقایسه با مسافران خروجی سال گذشته از این گمرک، افزایش حدود ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

این خبرگزاری در ادامه خبر خود، افزایش سفر ایرانیان به ارمنستان را «کاسبی ارمنستان از گردشگران ایرانی» لقب داده و از «انتقال فرهنگ این کشور واقع در حوزه قفقاز» در اثر این سفرها به ایران ابراز نگرانی کرده و می‌نویسد که «رسانه‌های بیگانه» فعالیت گسترده‌ای برای ترغیب ایرانیان جهت سفر به ارمنستان انجام داده‌اند.

در این خبر از قول شبکه العربیه آمده‌است که «ایرانیان اکنون به جز امارات، ترکیه، سوریه و آذربایجان جای دیگری را برای رهایی از محدودیت‌های درون کشورشان یافته‌اند.»

خبرگزاری مهر این افزایش اقبال ایرانیان به سفر به ارمنستان را «اتفاقی» قلمداد کرده‌است که «در غفلت مسئولین» رخ داده و «نتیجه یک کم‌کاری» است.

جمع‌آوری ۶۸۱ کارتن‌خواب‌ و متکدی در تهران در شب عید

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز شنبه: رضا جاگیری، سخنگوی معاونت اجتماعی شهرداری تهران، با اعلام این که در طرح ضربتی جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها و متکدیان شهر تهران که در هفته‌ آخر سال ۸۹ اجرا شد ۶۸۱ متکدی جمع‌آوری شدند، افزود: «این رقم با توجه به دو برابر شدن تعداد متکدیان و کارتن‌خواب‌ها در شب عید، قابل توجه است.»

وی با اشاره به نبود هماهنگی بین دستگاهی در جمع‌آوری متکدیان، گفت: «شمار متکدیان شهر تهران ۷۰۰ نفر هستند، اما علی‌رغم جمع‌آوری این افراد، بدلیل نبود هماهنگی بین دستگاهی آنها دائما به این چرخه بازمی‌گردند.»

تولید ۳ هزار خشت طلا برای گنبد

خبرگزاری فارس، شنبه: علیرضا فداکار، «معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات»، از تولید ۳ هزار خشت طلا برای طلاکاری گنبد آرامگاه دو تن از پیشوایان شیعه، حسن عسکری و علی نقی، واقع در شهر سامرای عراق خبر داد. این گنبد طلا پیش از این در اثر بمب‌گذاری تخریب شده‌بود.

علیرضا فداکار هم‌چنین از مرمت ۲۰۰ خشت طلای ایوان طلای حرم علی بن ابی‌طالب در نجف عراق خبر داد و گزارش‌هایی در مورد طلاکاری و آیینه‌کاری چند مکان مذهبی دیگر در عراق ارائه داد. وی در مورد گنبد در سامرا اظهار داشت که «درصددیم تا این پروژه را پیش از موعد مقرر به پایان برسانیم.»

پروژه «رصدخانه ملی ایران» ۷ کیلومتر جاده کم آورد

خبرگزاری ایسنا، روز شنبه نوشت که پروژه «رصدخانه ملی ایران» به خاطر نبود بودجه برای احداث جاده دسترسی به تلسکوپ، متوقف مانده‌است.

این خبرگزاری گزارش می‌دهد: «در حالی که مسئولان طرح رصدخانه ملی ایران از تکمیل شدن جاده دسترسی به نوک قله گرگش محل نصب نخستین تلسکوپ ملی ایران تا اوایل بهار امسال خبر داده و بارها از احتمال اینکه این عملیات به تعویق بیفتد اظهار نگرانی کرده بودند، معاون استاندار اصفهان و فرماندار کاشان از توقف این عملیات به دلیل نبود بودجه خبر داد.»

بنا بر این گزارش، پروژه ایجاد راه دسترسی به نوک قله گرگش محل نصب نخستین تلسکوپ ملی ایران تنها با پیشرفت چهار کیلومتر از ۱۱ کیلومتری متوقف مانده‌است و ایجاد پژوهشگاه دانش‌های بنیادی این رصدخانه نیز تأمین اعتبار نشده‌است.

دستمزد پزشکان ۱۰۰ برابر پرستاران است

خبرگزاری مهر، روز شنبه در خبری به مناسبت روز پرستار نوشت که «دستمزد پزشکان ۱۰۰ برابر پرستاران است».

این خبرگزاری در خبری دیگر از قول غضنفر میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری، نوشت که تبعیض و فاصله حقوق دریافتی پرستاران و پزشکان در ایران بسیار زیاد است به طوری‌که «این اختلاف درآمد بین ۲۰ تا ۵۰۰ برابر است.»

این گزارش می‌افزاید که «ساعت کار پرستاران باید هفته‌ای ۳۶ ساعت باشد اما با اضافه‌کاری‌های اجباری ساعات کار آنها به هفته‌ای ۴۴ ساعت هم می‌رسد.»

به گفته غضنفر میرزابیگی «به‌رغم اینکه ۸۰ درصد خدمات نظام سلامت بر دوش پرستاران است اما نقش آنان در تصمیم‌گیری‌های نظام سلامت تقریبا صفر است.» وی در پیوند با مشکلات جامعه پرستاری ایران افزود: «رفع این مشکلات در حد توان و اختیارات وزارت بهداشت نیست و نیازمند بودجه و حمایت جدی دولت در سطوح بالاتر از وزارتخانه‌است.»

۴ صفر از پول ملی حذف شود

خبرگزاری فارس، شنبه: غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول در مجلس، با بیان اینکه «واحد پول ملی ما قابل استفاده نیست و نه «یک ریال» کاربردی دارد و نه «۱۰ ریال»، گفت که حذف چند صفر از پول ملی نه راهکاری برای مبارزه با تورم است و نه موجب افزایش تورم می‌شود.»

اشاره وی به خبر تازه تمرکز دولت بر مسئله حذف سه صفر از پول ملی ایران در سال جاری است.

مصباحی‌مقدم با بیان این‌که «خودم پیشنهاد حذف صفرها را داده بودم»، پیشنهاد حذف ۴ صفر از پول ملی را دارد و افزود که «هم‌اکنون در پول ملی کشور ما یک تومان نیز معنا ندارد.»
وی با این حال در ادامه اظهار داشت که «حذف چند صفر از واحد پول ملی راهکاری برای مبارزه با تورم نیست و موجب افزایش تورم نیز نمی‌شود.»

۴۰ تا ۸۳ درصد ایرانیان به مصرف خودسرانه دارو روی آورده‌اند

در حالی که به گزارش خبرگزاری فارس، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز شنبه گفت که «۸۳ درصد ایرانیان به مصرف خودسرانه دارو روی آورده‌اند»، در همین روز به گزارش خبرگزاری مهر، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ایران این آمار را «۴۰ درصد» ذکر کرد.

کمال حیدری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سرانه مصرف داروهای تزریقی هر ایرانی را حدود چهار برابر میانگین سرانه مصرف کشورهای در حال توسعه اعلام کرد و وزیر بهداشت نیز در این مورد گوشزد کرد که «مصرف خودسرانه نه تنها موجب رفع بیماری نمی‌شود بلکه عوارض دیگری نیز برای مصرف‌کننده به دنبال دارد.»

به گزارش مهر، وزیر بهداشت اظهار داشت که هم‌اینک ۱۹٫۵ درصد پسران و ۱۶ درصد دختران در ایران اضافه وزن دارند و افزود: «براساس آمارها، بیش از ۴۵ درصد دانش‌آموزان کشور روزانه چهار ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند و ۴۰ درصد از دانش‌آموزان نیز به مدت طولانی از کامپیوتر استفاده می‌کنند که این موارد از عواملی است که به کم‌تحرکی و چاقی دانش‌آموزان کمک می‌کند.

توزیع کیک زرد ۱۰۰ کیلویی در دانشگاه ارومیه

خبرگزاری فارس، شنبه: کیک زرد ۱۰۰ کیلویی همزمان با روز ملی فناوری هسته‌ای در بین دانشجویان دانشگاه ارومیه توزیع می‌شود.

بنا بر این خبر، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه به مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای، این کیک زرد [سمبولیک] را با حضور علی باقری، معاون سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت ملی،‌ توزیع کرد.

«کیک زرد» نامی است که به خاک معدنی اورانیوم نیز اطلاق می‌شود. ماده‌ای که پس از غنی‌سازی می‌توان آن را به عنوان سوخت رآکتور اتمی یا بمب اتمی به کار برد و کارخانه یو.سی.اف اصفهان، کار تبدیل کیک زرد به گاز اورانیوم را برای ادامه کار پیش از غنی‌سازی انجام می‌دهد.

تحلیلگران مسائل هسته‌ای، تهیه «کیک زرد» را «یک فرایند شیمایی ساده» توصیف می‌کند که «نیازی به ماشین‌آلات پیشرفته ندارد.»

آمار ۱۱۲ فیلم تولیدی، «عجیب و غریب است»

خبرگزاری فارس، روز شنبه: روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی می‌گوید گزارش خانه سینما که به رخدادهای مهم سال ۱۳۸۹ سینمای ایران پرداخته حاوی «آمار عجیب و غریب و غیرواقعی» است.

بنیاد سینمایی فارابی می‌گوید گزارش خانه سینما «آمار غیر واقعی ۱۱۲ فیلم تولیدی در سال ۱۳۸۴ را به عنوان رکورد تولید در دهه گذشته اعلام کرده‌است» که آمار «واقعی» آن، ۵۹ عنوان است.

این بنیاد می‌افزاید: «امیدواریم که اشتباه دوستان در ارائه این آمار، سهوی باشد و خدای نکرده قصد زیر سؤال بردن فعالیت‌های مدیریت فعلی سینمای ایران در حوزه تولید را نداشته باشند.»

بنا بر این گزارش به گفته بنیاد سینمایی فارابی، در سال ۱۳۸۹، تعداد ۹۶ فیلم بازبینی شد که با جمع ۱۳۰ عنوان فیلم مستقل ویدئویی به ۲۲۶ عنوان می‌رسد «اما در گزارش خانه سینما که به رخدادهای مهم سال ۱۳۸۹ سینمای ایران پرداخته گویا به این نکته غفلت شده و اشاره‌ای به آن نشده‌است.»
XS
SM
MD
LG