لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۰

ایران «جاسوسی آمریکا» از یک سفر آیت‌الله خامنه‌ای را پیگیری می‌کند


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران.
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران.
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه ۱۴ آبان، از «پیگیری جدی» در مورد خبر رصد و جاسوسی ایالات متحده از سفر رهبر جمهوری اسلامی به استان کردستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مرضیه افخم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: «جمهوری اسلامی ایران درباره این مسئله خاص پیگیری‌های جدی را انجام می‌دهد. ما به سازوکارها و تلاش‌هایی که در سطح بین‌المللی برای مواجهه و مقابله با چنین رویکردهای غیرقانونی شروع شده است امیدوار و همگام با آن‌ها هستیم.»

وی افزود: «امیدواریم که این قطعنامه‌ها کمک کند که فضای سایبری و اینترنتی و الکترونیکی از جاسوسی‌هایی که هم حریم افراد معمولی جهان و هم حریم رهبران جهان مورد هدف قرار داده است، مصون بمانند.»

اشاره خانم افخم می‌تواند به پیش‌نویس قطعنامه‌ای باشد که پس از افشای پیاپی موارد شنود آمریکا در سطح جهانی، آلمان و برزیل روز جمعه، دهم آبان، آن را به یک کمیته مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کردند.

در پیش‌نویس این قطعنامه درخواست شده تا برای پایان دادن به «نظارت بیش از حد الکترونیکی، جمع‌آوری داده‌ها و دیگر جنبه‌های نقض فاحش حریم خصوصی» گام‌هایی برداشته شود.

پیش‌نویس این قطعنامه قرار است طی ماه آینده در مجمع عمومی به رای گذاشته شود؛ قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل اما، برخلاف قطعنامه‌های مصوب در شورای امنیت، الزام‌آور نیستند.

در همین حال روز دوشنبه ۱۳ آبان، اعلام شد که روزنامه فولیا، چاپ سائوپائولو، به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد برزیل پیش از این اقدام به جاسوسی و شنود مقام‌های ایرانی، از جمله یکی از سفرای ایران در کوبا، کرده است.

روز دوازدهم مردادماه نیز هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» گزارش داد که سازمان اطلاعات آلمان گفت‌وگویی میان یکی از «اعضای ارشد حزب‌الله لبنان» و «سفیر ایران» را شنود کرده که در آن به موضوع حمله شیمیایی توسط بشار اسد اشاره می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی خود توضیحی در مورد نحوه «پیگیری جدی» مسئله شنود آمریکا از آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نداد.

گزارش یاد شده مربوط به اسناد منتشره توسط ادوارد اسنودن است که حاکی از جاسوسی آمریکا از سفر رهبر جمهوری اسلامی به استان کردستان در سال ۸۸ است. این گزارش روز دوم نوامبر در روزنامه‌های نیویورک تایمز آمریکا و گاردین بریتانیا منتشر شده است.

بر اساس این اسناد، سازمان امنیت ملی ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) زمانی‌که از سفر رهبر جمهوری اسلامی به کردستان با خبر شد، «ماموریتی با ادوات پیشرفته جاسوسی» ترتیب داد. نام این ماموریت «دردنوت» بوده است.

در این برنامه شنود، نه تنها سفر رهبر جمهوری اسلامی بلکه سخنرانی‌های او، مکالمات بی‌سیمی محافظانش و خلبانان و کارکنان هواپیما یا بالگردی که او سوار می‌شده نیز رصد شدند.

سازمان امنیت ملی آمریکا، از جمله مکالمات بی‌سیمی محافظان رهبر جمهوری اسلامی را که دنبال جرثقیلی برای جابه‌جا کردن یک آمبولانس یا ماشین آتش‌نشانی بوده‌اند هم شنود کرده است.

این سازمان همچنین رادارهای دفاعی، مکالمات دیگر مربوط به سفر و سخنرانی‌های رهبر ایران را کنترل کرده است.
XS
SM
MD
LG