لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

دعوت از مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای سفر به ایران


فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در کنفرانس «ایمنی هسته‌ای» وین
فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در کنفرانس «ایمنی هسته‌ای» وین
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می گوید که در دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگوهایی «شفاف» و «بسیار خوب» داشته و از یوکیا آمانو دعوت کرده تا از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کند.

فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، که در وین به سر می برد به خبرنگاران گفت که در این دیدار از آقای آمانو «و همکارانش دعوت کردم تا بیایند و از تمامی تأسیسات هسته‌ای ما در هر مکانی که می‌خواهند بازدید کنند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، فریدون عباسی که به منظور شرکت در کنفرانس «ایمنی هسته‌ای» به وین سفر کرده‌است روز سه‌شنبه در نشستی خبری هم‌چنین به خبرنگاران گفت که «ما و مدیرکل آژانس اختلاف نظری نداریم.»

آقای عباسی بدون اشاره به جزئیاتی اظهار داشت که طرفین گفت‌وگو تأکید کرده‌اند که قصد دارند مشکلات خود را با مذاکره حل کنند.

در همین حال، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گفت‌وگو با ایسنا ملاقات عباسی و آمانو را «مثبت و سازنده» دانست و گفت: «در این ملاقات برنامه‌ریزی برای همکاری‌های آینده انجام شد.»

فریدون عباسی که در رأس هیئتی برای شرکت در کنفرانس وزیران انرژی اتمی عضو آژانس به وین سفر کرده‌است از بهمن‌ماه گذشته به عنوان رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران و معاون رئیس جمهور منصوب شده‌است.

آقای عباسی که عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه امام حسین سپاه بوده است به اتهام «دست داشتن در تحقیقاتی که ممکن است با سلاح‌های هسته‌ای مرتبط باشد»‌ از سوی سازمان ملل تحت تحریم است.

وی آذرماه گذشته هدف «حمله‌ تروریستی» قرار گرفت و زخمی شد. در همان روز، مجید شهریاری، دیگر دانشمند هسته‌ای و استاد دانشگاه شهید بهشتی در سوء قصدی مشابه به قتل رسید.

«تا مناقشات حل نشود پیمان ایمنی را امضا نمی‌کنیم»

از سوی دیگر، خبرگزاری آلمان خبر داد که فریدون عباسی روز سه‌شنبه همچنین گفته است که ایران تنها زمانی به پیمان ایمنی هسته‌ای می‌پیوندد که مناقشات بر سر برنامه هسته‌ای‌اش با قدرت‌های جهانی حل شده‌باشد.

ایران از مهمترین کشورهای دارای برنامه هسته‌ای است که پیمان ایمنی هسته‌ای را امضاء نکرده‌است؛ پیمانی که پس از فاجعه هسته‌ای نیروگاه فوکوشیمای ژاپن، در مرکز توجهات کشورهای هسته‌ای قرار گرفته‌است.

پیمان ایمنی اتمی در سال ۱۹۹۶، ده سال پس از بروز فاجعه چرنوبیل، با هدف تقویت تدابیر ایمنی هسته‌ای طراحی شد و تاکنون ۷۲ کشور جهان آن را امضا کرده‌اند.

این پیمان، هر کشور امضاکننده را متعهد می‌کند تا به دیگر طرف‌های عضو اجازه دهد هر چند سال یک‌بار برنامه ایمنی هسته‌ای آن کشور را بررسی کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اواسط ماه جاری از ایران خواست تا به عنوان یکی از کشورهای زلزله‌خیز جهان به پیمان ایمنی هسته‌ای بپیوندد.

پیشتر، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، در واکنش به افزایش نگرانی‌ها از ایمنی نیروگاه بوشهر در جنوب ایران، گفت که تأسیسات نیروگاه اتمی بوشهر از لحاظ امنیتی «مدرن‌تر» از نیروگاه اتمی ژاپن است و فکر نمی‌کند که وقوع زمین‌لرزه سهمگین در نزدیکی این نیروگاه موجب بروز مشکلات جدی شود.
XS
SM
MD
LG