لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۷

استقبال وزیران امور خارجه ایران و آمریکا از نتایج مذاکرات قزاقستان


علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه نهم اسفند در مورد مذاکره اخیر هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی قزاقستان گفت که نسبت به نتایج این مذاکرات «بسیار خوشبین» است؛ در همین روز همتای آمریکایی او جان کری نیز گفت که مذاکره هسته‌ای تازه با ایران «مفید» بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، علی‌اکبر صالحی که در وین به سر می‌برد روز چهارشنبه درخصوص مذاکرات جدید هسته‌ای به خبرنگاران گفت: «در مورد نتایج آن بسیار خوشبینم و این نتایج به سود دو طرف خواهد بود.»

وی با بیان این‌که در روند مذاکرات هسته‌ای «تحولی دیده می‌شود» افزود که: «به نظر من جلسه آلماتی یک نقطه عطف به شمار خواهد آمد.»

دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵، شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، ۸ و ۹ اسفند در شهر آلماتی قزاقستان انجام شد و جزئیات پیشنهادهای طرفین در این مذاکرات هنوز روشن نیست.

در همین حال خبرگزاری رویترز نیز روز چهارشنبه خبر داد که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، مذاکرات دو روزه هسته‌ای در آلماتی را «مفید» توصیف کرده و اظهار داشته که «تعامل جدی از سوی ایران می‌تواند به یک توافق جامع و درازمدت بینجامد.»

جان کری که برای دیدار با مقامات فرانسوی در پاریس به‌سر می‌برد بار دیگر تأکید کرد که واشینگتن آماده است تا با ایران گفت‌وگوهای دوجانبه برگزار کند.

وی در ادامه گفت: «ایران می‌داند چه باید بکند؛ رئیس جمهور [آمریکا] عزم خود را برای اجرای سیاست جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای به روشنی بیان کرده‌است.»

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه در مصاحبه با رادیو فردا گفت که در جلسه آلماتی «پیشنهادی بازنگری‌شده» از سوی ۱+۵ به ایران ارائه شده‌است و ایران قرار است به بررسی این پیشنهاد بپردازد.

قدرت‌های غربی و اسرائیل همواره از امکان وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کنند و به گزارش رویترز، در همین زمینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه از جامعه بین‌الملل خواست که در صورت ادامه برنامه هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی، ایران را تهدید به حمله نظامی کنند.

ایران که این نگرانی‌ها را بی‌پایه می‌داند همواره این تهدیدها را با تهدیدهای متقابل پاسخ گفته است.

«پاسخ ۱+۵ به طرح ایران واقع‌بینانه‌تر بود»

خبرگزاری ایرنا، روز چهارشنبه متن بیانیه ایران پس از مذاکرات آلماتی را منتشر کرد که در آن پاسخ ۱+۵ به پیشنهادهای ایران «واقع‌بینانه‌تر» توصیف شده‌است.

در آغاز این بیانیه که از سوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی منتشر شده آمده‌است: «جمهوری اسلامی ایران ۶ ماه پیش در مسکو طرح جامعی را برای گفت‌وگوها ارائه کرد. این طرح ۵ محور برای همکاری داشت و اصول و اهداف گفت‌وگوها را تعیین کرده بود.»

این بیانیه ادامه می‌دهد که «قرار شد این طرح بررسی و به ما پاسخ داده شود. روز گذشته طرف مقابل در پاسخ به ایران پیشنهاداتی را ارائه کرد که این پیشنهادات ناظر به برخی محورهای طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران بود.»

بیانیه ایران می‌افزاید: «برخی نکات که در این پاسخ مطرح شده نسبت به آن‌چه در قبل مطرح می‌شد واقع بینانه‌تر بود و سعی شده بود که در برخی موارد به دیدگاه‌های ایران نزدیک شود که این را مثبت تلقی می‌کنیم. اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.»

شورای عالی امنیت ملی در ادامه بیانیه خود نوشت که «گروه ۱+۵ پیشنهاد کرد گام‌های ملموسی برای ۶ ماه آینده و در جهت اعتمادسازی متقابل برداشته شود و پیشنهادهایی نیز در این زمینه ارائه شد.»

در پایان بیانیه مذکور آمده‌است که «بر این مبنا قرار شد در تاریخ ۲۸ اسفند جلسه کارشناسی در شهر استانبول و در تاریخ ۱۶ و ۱۷ فروردین جلسه با ۱+۵ در شهر آلماتی برگزار شود. این گفت‌وگوها را گامی مثبت می‌دانیم که می‌تواند با رویکردی سازنده و برداشته شدن گام‌های متقابل تکمیل شود.»
XS
SM
MD
LG