لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

وعده معاون وزیر کار: با طرح‌های موجود ۶۰۰ هزار شغل ایجاد می‌شود


علی‌اکبر لبافی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه.
علی‌اکبر لبافی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه.
معاون وزیر کار ایران روز دوشنبه، یازدهم شهریور، با ارائه جزئیات برنامه اشتغال ۱۰۰ روزه و یک‌ساله دولت حسن روحانی گفت که «با طرح‌های موجود می‌توان حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کرد».

علی‌اکبر لبافی این موضوع را در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس بیان کرده و در مورد برنامه ۱۰۰ روزه وزارت کار افزود که «می‌توان با یک مصوبه و بخش‌نامه مشکلات را حل کرد و به نتایج نهایی نزدیک شد».

وی توضیح داد که برنامه ۱۰۰ روزه «مربوط به رفع موانع اداری و ساختاری» است و گفت که «غالب برنامه‌های ۱۰۰ روزه این نوع نگاه به طرح‌ها است که نیاز به مصوبه دولت دارد».

علی‌اکبر لبافی با بیان این که برنامه‌های یک ساله نیز تهیه شده است، اظهار داشت: «اولویت‌های یک ساله و همچنین برنامه‌های ۴ ساله تهیه و تدوین شده و در حال بررسی بیشتر است.»

معاون کارآفرینی وزارت کار همچنین با اظهار این‌ که «۵۰ هزار بنگاه با ظرفیت خالی و نیمه‌تمام شناسایی شده است» خبر داد که «رویکردهای جدید در کشور در بخش دولتی و خصوصی این است که ظرفیت‌های موجود و خالی بنگاه‌های کنونی تکمیل و افزایش یابد.»

اظهارات معاون وزارت کار در حالی بیان می‌شود که به گزارش خبرگزاری مهر علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به تازگی با اعلام منفی بودن رشد اقتصادی کشور، ایجاد اشتغال در شرایط فعلی را غیرممکن دانسته‌ است.

مهر در خبری که روز سه‌شنبه ۱۲ شهریور منتشر شده همچنین افزوده‌ است که وزیر اقتصاد با نامناسب دانستن شرایط اشتغال عنوان کرده‌ است که «بزودی با ورود ۵ میلیون کارجوی تحصیل‌کرده به بازار کار و وجود ۳ میلیون نفر بیکار فعلی، بازار با ۸ میلیون تقاضا برای کار مواجه خواهد شد».

در ادامه خبر این خبرگزاری آمده‌ است که «نتایج یک تحقیق در تهران نشان می‌دهد در ۴۳ درصد از خانوارها حداقل یک بیکار وجود دارد».

در ایران همواره نسبت به شیوه‌های آمارگیری نرخ بیکاری و نرخ اشتغال‌زایی انتقادهایی وجود داشته‌ است.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران، در زمستان ۱۳۹۱ اعلام کرد که دولت او موفق شده در طول هشت سال، شش میلیون شغل ایجاد کند.

اما مسعود نیلی، اقتصاددان، ۲۵ فروردین سال جاری در تلویزیون دولتی ایران گفت که بر پایه بررسی‌های علمی، میزان خالص اشتغال‌زایی در دوران احمدی‌نژاد نزدیک به «صفر» بوده است.

به گفته آقای نیلی، از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰، میزان اشتغال‌زایی خالص سالانه، تنها ۱۴ هزار و ۲۰۰ مورد بوده که بسیار ناچیز و در حد صفر است.

این آمار توسط حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران، چه در دوران تبلیغات انتخاباتی و چه پس از انتخابات، مورد استناد قرار گرفت.

علی ربیعی، وزیر کار در دولت حسن روحانی، گفته است که ظرف ۱۰۰ روز اول کار خود آمار دقیق بیکاری در کشور را اعلام می‌کند.
XS
SM
MD
LG