لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

گزارش آسوشیتدپرس: غنی‌سازی اورانیوم در ایران با تأخیر روبه‌رو شده ‌است


یکی از تأسیسات تولید سوخت اورانیوم در نزدیکی اصفهان.
یکی از تأسیسات تولید سوخت اورانیوم در نزدیکی اصفهان.
دو دیپلمات که نخواسته‌اند نامشان فاش شود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران با تأخیر مواجه شده و نصب بخشی از سانتریفیوژها که قرار بوده تا پایان ماه ژوئیه، ماه جاری، در سایت‌های غنی‌سازی ایران نصب شوند از جدول زمانی خود عقب افتاده ‌است.

در این گزارش آمده است که دلیل این تأخیر روشن نیست، اما یکی از این دو دیپلمات به آسوشیتدپرس گفته ‌است که تأخیر می‌تواند نشانگر بروز مشکلات فنی موقت در افزایش تولید مواد با درجه خلوص بالاتر باشد.

به گفته این دیپلمات‌ها، مقام‌های ایرانی اخیراً به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته‌اند که نیمی از حدود سه هزار سانتریفیوژی که قرار است در سایت زیرزمینی فُردو نصب شود برای غنی‌سازی اورانیوم تا حدود ۲۰ درصد استفاده خواهد شد.

به گفته آنان، بقیه سانتریفیوژها قرار است موادی با غنی‌سازی ۳٫۵ درصد تولید کنند.

غنی‌سازی اورانیوم در حد ۲۰ درصد در ایران از مسائل نگران‌کننده برای قدرت‌های جهانی است، زیرا از چنین موادی می‌توان در کلاهک‌های هسته‌ای نیز استفاده کرد.

بنا به این گزارش، دو دیپلمات یاد شده می‌گویند که از بیست‌وسوم ژوئیه که آخرین بازرسی کارشناسان آژانس از فردو انجام شده، هیچ سانتریفیوژ جدیدی در این سایت نصب نشده و این نشان می‌دهد که تهران از طرح خود برای نصب این دستگاه‌ها تا پایان ماه ژوئیه عقب افتاده‌ است.

اما به گفته این دیپلمات‌ها، کار روی این سانتریفیوژها هم‌چنان ادامه دارد و بیشتر سیم‌کشی‌ها و لوله‌گذاری‌ها و دیگر اقدامات اولیه نصب آنها انجام شده ‌است.

یکی از دیپلمات‌ها هم‌چنین افزود که ایرانی‌ها قصد دارند تنها سانتریفیوژهایی از نوع رایج را نصب کنند و استفاده از سانتریفیوژهای نسل جدیدتری که در دست ساخت داشته‌اند را متوقف کرده‌اند که این نیز می‌تواند نشانه دیگری از بروز مشکلات فنی موقت باشد.

دیپلمات‌های مستقر در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته گفتند که جمهوری اسلامی با آزمایش نمونه‌هایی از نسل پیشرفته‌تری از سانتریفیوژها، در شکل‌بندی برنامه پیشرفت هسته‌ای خود یک گام دیگر فراتر رفته و به روندی کارآمدتر در غنی‌سازی اورانیوم دست یافته ‌است.

در پی آن چه عدم تمایل ایران به شفاف‌سازی در برنامه اتمی‌اش توصیف می‌شود، جمهوری اسلامی در پنج سال اخیر با شش قطعنامه شورای امنیت، از جمله چهار قطعنامه تحریمی روبه‌رو شده است که خواست مشترک آنها تعلیق غنی‌سازی و اعمال شفافیت در روند برنامه هسته‌ای تهران و همکاری مؤثر جمهوری اسلامی با آژانس است.
XS
SM
MD
LG