لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۷

گمانه‌زنی‌ها در مورد محورهای اصلی آخرین مناظره اوباما و رامنی


باراک اوباما (راست) و میت رامنی در مناظره دوم خود بیشتر بر مسائل داخلی آمریکا تمرکز کردند.
باراک اوباما (راست) و میت رامنی در مناظره دوم خود بیشتر بر مسائل داخلی آمریکا تمرکز کردند.
گزارش‌ها حاکی است که در سومین و آخرین مناظره تلویزیونی باراک اوباما و میت رامنی، دو کاندیدای اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، که دوشنبه شب انجام می‌شود، موضوع سیاست خارجی و به‌ویژه مسائل مربوط به ایران و لیبی محور اصلی این مناظره را تشکیل خواهد داد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان روز دوشنبه، یکم آبان، با درج این مطلب نوشت که به‌ویژه گزارش روز شنبه روزنامه «نیویورک تایمز» در مورد «توافق» آمریکا و ایران برای مذاکره رو در روی هسته‌ای و سپس تکذیب این گزارش از سوی دو طرف، محوریت مسئله ایران را در صحنه مناظره دوشنبه شب برجسته‌تر می‌کند.

آمریکا در چارچوب گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای با ایران حضور دارد اما «نیویورک تایمز» روز شنبه به نقل از مقام‌های ناشناس در دولت باراک اوباما، نوشته بود که توافقی برای مذاکره مستقیم دوجانبه میان ایران و آمریکا صورت گرفته که این مطلب در همان روز از سوی تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، تکذیب شد.

آقای ویتور گفت: «اینکه ایران و ایالات متحده برای آغاز گفت‌وگوهای دو جانبه و یا برای انجام ملاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به توافق رسیده‌اند، صحت ندارد.»

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، نیز یک روز پس از آن در یک نشست خبری در مورد گزارش نیویورک تایمز گفت: «مسئولیت پاسخگویی به چیزی که آنها منتشر می‌کنند را نداریم و چیزی به نام مذاکره با آمریکا نداریم.»

در همین حال روز شنبه یک مقام ارشد دولت آمریکا که نامش فاش نشده به شبکه خبری «ان‌بی‌سی» گفت که دولت اوباما از اینکه گزارش‌های مربوط به مذاکرات مستقیم با ایران پیش از مناظره روز دوشنبه مطرح شده «خوشحال نیست» اما افزود که مردم آمریکا شاید از این خبر که دولت اوباما آماده است تمامی راه‌ها را برای حل مناقشه هسته‌ای ایران امتحان کند خوشحال شوند.

این مقام ارشد آمریکایی هم‌چنین به شبکه «ان‌بی‌سی» گفت که پیش از این میان ایران و آمریکا گفت‌وگوهای محرمانه‌ای در مورد موضوع ملاقات دوجانبه انجام شده ولی افزود که بر سر انجام مذاکرات مستقیم توافقی صورت نگرفته است.

با وجود تشدید فزاینده تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، میت رامنی، نامزد اصلی جمهوری‌خواهان همواره از سیاست‌های باراک اوباما در قبال ایران انتقاد کرده و خواستار سختگیری‌های بیشتر در قبال جمهوری اسلامی شده‌است.

در همین زمینه، مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدا، روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان استدلالی را مطرح کرد که بارها از سوی میت رامنی نیز مطرح شده و آن اینکه «پشتیبانی نکردن باراک اوباما از اعتراضات سال ۲۰۰۹ در ایران باعث شده تا رژیم ایران فکر کند می‌تواند با سرعت بیشتری در کارهای خود پیش برود و الان از هر زمان دیگری به قابلیت هسته‌ای نزدیک شده است.»

با وجود تمامی نگرانی‌های اسرائیل و غرب نسبت به برنامه هسته‌ای ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی نگرانی از وجود ابعاد نظامی در این برنامه را بی‌اساس می‌دانند.

به نوشته سی‌ان‌ان، موضوع کشته شدن سفير آمريکا و سه آمریکایی دیگر در ليبی که روز یازدهم سپتامبر امسال به دست معترضان اسلامی صورت گرفت محور اصلی دیگر در مناظره دوشنبه شب خواهد بود.

انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، دو هفته دیگر، در روز ششم نوامبر برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG