لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

هندبال جام ملت‌های آسیا: ناکامی ناباورانه ایران مقابل کویت


عکس تزئینی است.
عکس تزئینی است.
در رقابت‌های هندبال جام ملت‌های آسیا که به میزبانی عربستان در حال برگزاری است، تیم ملی ایران به مصاف کویت رفت و در عین ناباوری کارشناسان این رشته ورزشی با نتیجه ۲۶ بر ۲۷ مغلوب شد.

این در حالی است که در بازی‌های آسیایی گوانگجو، ایران با اختلاف پنج گل بر کویت غلبه کرده بود. سه تیم برتر این رقابت‌ها جواز حضور در جام جهانی ۲۰۱۳ به میزبانی اسپانیا را دریافت خواهند کرد.

ایران با عنوان نایب قهرمانی بازی‌های آسیایی گوانگجو از مدعیان کسب عنوان قهرمانی این رقابت‌ها برشمرده می‌شد اما آغاز ناامیدکننده‌ای داشت. ایران در گام دوم مقابل کره جنوبی مدافع عنوان قهرمانی قرار خواهد گرفت.

ایران که عنوان سومی رقابت‌های گزینشی المپیک در منطقه آسیا را نیز کسب کرده، بازیکنان مطرحی همچون الله کرم استکی، مسعود ظهرابی، سجاد استکی، مصطفی ساداتی، میلاد مسائلی، مهدی بیجاری و امید سه کناری را با دلایلی مانند «آماده نبودن، مصدومیت، بی‌احترامی، مصاحبه علیه مسئولان فدراسیون و ایجاد حاشیه در اردوی تیم ملی» در اختیار ندارد.

تیم ایران به رغم آن که ۹ بار در جام ملت‌های آسیا شرکت کرده، تاکنون موفق به حضور در جام جهانی هندبال نشده‌است، این تیم که به تازگی از کره جنوبی بازگشته، اردوی تدارکاتی‌اش را در اصفهان آغاز کرد و سپس راهی قطر و کرواسی شد تا با تیم‌های مطرحی مثل سوئد، کرواسی و اسلواکی بازی کند.

سعید برخورداری، جلال کیانی، محسن باباصفری، ایمان جمالی و علیرضا موسوی (سپاهان)، عزیزالله نوربهبهانی و محمد سیاوشی (فولاد خوزستان)، مهدی موسوی (هپکو اراک)، رحیم مؤمنی زاده و جواد زنگنه (نیروی زمینی)، ایمان احسان نژاد و سعید پورقاسم (ذوب آهن)، مهرداد صمصامی و سجاد ندری (زرند کرمان) به همراه سلامان بربط (مس کرمان) بازیکنان تیم ملی ایران در این رقابت‌ها هستند که با سرمربی‌گری ایویکا ریمانیچ اهل کرواسی، عازم جده شده‌اند.

بورت ماجک سرمربی موفق و اسلوونیایی هندبال ایران که با این تیم مدال نقره بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانجو را کسب کرده بود، پس از پایان آن رقابت‌ها به دلیل اهمال فدراسیون هندبال در تمدید قراردادش از ایران رفت.

او موفق شد برای نخستین بار هندبال ایران را روانه فینال بازی‌های آسیایی کند. در جمع رشته‌های تیمی کاروان ورزش ایران که عبارت بودند از فوتبال، بسکتبال، والیبال، کبدی و هندبال، این رشته ورزشی بهترین نتیجه را در گوانگجو به جا گذاشت.

این در حالی بود که هندبال در فهرست رشته‌های اعزامی قرار نداشت و پس از درخواست ملی‌پوشان هندبال و تعهد بورت ماجک به علی سعیدلو رئیس وقت سازمان تربیت بدنی در خصوص کسب مدال، مجوز اعزام این رشته ورزشی نیز صادر شد.

بورت ماجک که رابطه‌ای دوستانه با اعضای تیم ایجاد کرده بود، در تمام تمرینات آنها را همراهی می‌کرد که همین مسئله باعث مصدومیت و دست به عصا شدن او گردید. این سرمربی موفق هنگام ترک ایران گفت: در تمام این مدت سعی کردم با بازیکنان دوست باشم و نحوه تفکر، تمرین و بدنسازی‌شان را تغییر دهم. حیف که من دیگر در ایران نیستم و فقط می‌توانم برای بچه‌ها آرزوی موفقیت کنم.

تاریخچه جام ملت‌های آسیا

اولین دوره جام ملت‎های آسیا به میزبانی کویت و در سال ۱۹۷۷ برگزار شد و با قهرمانی ژاپنی‌ها به پایان رسید. آخرین دوره این رقابت‌ها نیز دو سال پیش در لبنان برگزار شد و ایران به رده هفتم نزول کرد که همین مسئله منجر به کناره‌گیری علیرضا رحیمی از ریاست فدراسیون هندبال شد. او اینک سمت مدیرعاملی باشگاه سپاهان اصفهان را برعهده دارد.

کره جنوبی در دوره گذشته به میزبانی لبنان موفق به کسب عنوان قهرمانی شد. این تیم هشت عنوان قهرمانی و سه نایب قهرمانی دارد. کویت هم چهار قهرمانی و دو نایب قهرمانی را نصیب خود کرده و چهار بار روی سکوی سوم ایستاده.

ژاپنی ها۲ طلا، پنج نقره و ۴ برنز گرفته‌اند. چین دو بار به فینال رسیده و هر دو بار نیز دوم شده. این تیم دو بار هم روی سکوی سوم ایستاده. قطر یک نقره و دو برنز دارد. عربستان نیز دو بار روی سکوی سوم ایستاده.

رده چهارمی بهترین جایگاهی است که هندبال ایران طی ۹ دوره حضور در جام ملت‎های آسیا، دو بار موفق به رقم زدن آن شده. ایران دو بار هم جایگاه پنجم را کسب کرده. هندبال ایران اما سابقه ایستادن در رده‌های نازل هشتمی، نهمی و یازدهمی این رقابت‌ها را نیز دارد.
در رقابت‌های سال ۲۰۱۲، ایران پس از شکست مقابل کویت باید با تیم‌های کره جنوبی، ژاپن و اردن هم روبرو شود. در گروه ب نیز تیم‌های عربستان سعودی، بحرین، ازبکستان، قطر و امارات متحده عربی حضور دارند.

امارات در روز نخست بازی‌ها با برتری قاطع ۴۰-۲۰ از سد ازبکستان گذشت. بحرین و عربستان اما به تساوی ۲۳-۲۳ رسیدند. در روز دوم قطر موفق به رقم زدن نتیجه‌ای خوب شد و ۴۱-۱۹ بر ازبکستان چیره شد. در گروه اول هم که ایران حضور دارد، کره جنوبی با نمایشی برتر، ۲۵-۱۳ مقابل اردن به پیروزی رسید.
XS
SM
MD
LG