لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

رستم قاسمی: اگر تحریم‌ها تشدید شود صادرات نفت را قطع می‌کنیم


رستم قاسمی می‌گوید که «تا الان با تحریم‌ها مشکلات جدی نداشته‌ایم.»
رستم قاسمی می‌گوید که «تا الان با تحریم‌ها مشکلات جدی نداشته‌ایم.»
رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، که به امارات متحده عربی سفر کرده است روز سه‌شنبه، دوم آبان ماه، گفت: در صورتی که غرب تحریم‌های خود را علیه ایران تشدید کند جمهوری اسلامی هم در مقابل اقدام به قطع صادرات نفت خود خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رستم قاسمی خطاب به کشورهای غربی گفت: «اگر به افزایش تحریم‌ها ادامه بدهید ما هم صادرات نفت مان به دنیا را قطع می‌کنیم».

وی افزود: «طرحی احتیاطی آماده کرده‌ایم تا کشور را بدون هیچ‌گونه درآمد نفت اداره کنیم.»

آقای قاسمی بدون توضیح در مورد این «طرح» اظهار داشت که «تا الان مشکلات جدی نداشته‌ایم، اما اگر به تحریم‌ها اضافه شود طرح احتیاطی را اجرا خواهیم کرد.»

اعلام تهیه طرحی برای اداره امور کشور ایران بدون درآمد نفت در حالی بیان می‌شود که در شرایط فعلی بخش اعظم درآمد دولت ایران از محل صدور نفت تأمین می‌شود و به گفته اکبر ترکان، معاون وزیر نفت در دولت نهم، وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی در دو سال گذشته افزایش داشته‌است.

جدی ندانستن مشکلات متأثر از تحریم‌ها علیه ایران توسط وزیر نفت ایران در حالی بیان می‌شود که بر اساس آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، صادرات نفت خام ایران نسبت به پارسال نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد و تحریم‌های فزاینده غرب باعث سقوط شدید ارزش پول ملی ایران شده‌است.

مقام‌های ایرانی در واکنش به تشدید تحریم‌ها علیه خود تاکنون تهدیدهای مختلفی را ابراز کرده‌اند ازجمله تهدید به بستن تنگه راهبردی هرمز به روی عبور و مرور نفتکش‌ها به سوی بازارهای جهانی.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:17 0:00
لینک مستقیم


قاسمی: «چهار میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کنیم»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وزیر نفت ایران روز سه‌شنبه در حاشیه یک کنفرانس انرژی در امارات متحده عربی گفت که «با وجود تلاش‌های کشورهای غربی برای جلوگیری از فروش نفت، ایران در حال حاضر با ظرفیت کامل نفت تولید می‌کند.»

رستم قاسمی در ادامه با رد گزارش‌های منتشر شده در باره کاهش تولید نفت ایران به زیر سه میلیون بشکه، گفت که «تولید نفت ایران در حال حاضر چهار میلیون بشکه در روز است.»

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که ایران در ماه سپتامبر مجموعاً دو میلیون و ۶۳۰ هزار بشکه نفت تولید کرده‌است.

مهرداد عمادی، کارشناس اقتصادی، در رابطه با تهدید جدید ایران مبنی بر قطع صادرات نفت، به رادیو فردا گفت که این اقدام می‌تواند به بالا رفتن قیمت نفت بینجامد اما تجربه‌های قبلی نشان می‌دهد که آمریکا و اروپا با آزاد کردن بخشی از ذخیره نفتی خود و از سوی دیگر افزایش تولید نفت کشورهای نفت‌خیز عربی توان مهار این تهدید را دارند.

وی در ادامه گفت که ذخیره‌ نفتی آمریکا و اروپا برای مقابله با پیشامدهای احتمالی، هم‌اینک در حالت حداکثری خود قرار دارد و غرب از نظر ذخیره سوخت با مشکلی روبه‌رو نیست.

«صدور ۲۰ میلیون بشکه نفت توسط بخش خصوصی ایران»

در همین حال، روز سه‌شنبه حسن خسروجردی، رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران، به خبرگزاری مهر گفت که «از چهار ماه گذشته تاکنون بیش از ۲۰ میلیون بشکه نفت ایران توسط بخش خصوصی به بازارهای آسیایی و اروپایی صادر شده» و هم‌چنین از صدور چندین محموله جدید نفت توسط بخش خصوصی تا چند روز آینده خبر داد.

وی افزود که «از چهار ماه گذشته تاکنون با موافقت شرکت ملی نفت ایران، بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های دولتی، راه‌اندازی ۳ کنسرسیوم خصوصی برای صادرات نفت ایران در دستور کار قرار گرفت.»

به گفته وی، صدور این حجم از نفت توسط بخش خصوصی بدون مشارکت و بازاریابی امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران انجام شده و برای اولین بار کشتی‌های نفتکش ایرانی با بیمه داخلی این صادرات را انجام داده‌اند تا از این طریق تحریم‌های بین‌المللی را خنثی کنند.

وی توضیحی در مورد سازوکار نظارتی بر درآمدهای حاصل از صادرات نفت ایران به‌دست بخش خصوصی نداد.
XS
SM
MD
LG