لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

محمد رویانیان؛ تداوم ناکامی مدیران نظامی در ورزش ایران


محمد رویانیان.
محمد رویانیان.
وقتی محمد رویانیان برای چهارمین بار از مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس استعفا کرد، هیئت مدیره این باشگاه کناره‌گیری او را پذیرفت و علی پروین را به عنوان سرپرست موقت پرسپولیس برگزید.

پروین بازیکن، کاپیتان، سرمربی، مدیر فنی و عضو پیشین کمیته فنی و هیئت مدیره پرسپولیس است که حالا با سرپرستی در این باشگاه، یگانه فردی است در تاریخ پرسپولیس که تمام پست‌های ممکن را تجربه کرده.

قرار است اعضای هیئت مدیره پس از مذاکره با وزیر ورزش و آگاهی از گزینه مورد نظر وزارتخانه، مدیرعامل جدید را معرفی کنند. جمشیدی از اعضای هیئت مدیره به ایسنا گفته پروین به عنوان سرپرست به وزارت ورزش معرفی شده و اگر وزیر موافقت کند او مدیرعامل باشگاه خواهد شد.

سعید شیرینی سرپرست باشگاه پرسپولیس پس از استعفای رویانیان، از سمت خود استعفا کرد و گفت با رویانیان آمده‌ام و با او نیز می‌روم. اما رویانیان گفته از شنیدن این خبر بسیار ناراحت شدم، زیرا شیرینی برای پرسپولیس زحمات زیادی کشیده. او باید بماند و کارش را دنبال کند.

رویانیان در حالی بدون پیشینه ورزشی مدیرعامل پرسپولیس شده بود که گفته شد ضعف‌های فوتبالی و کمبودهای خود در حوزه ورزش را با تزریق پول به باشگاه، جبران خواهد کرد. پس از آمدنش نیز هرگاه پرسپولیس در نتیجه‌گیری ناموفق بود، تیم نیرومند رسانه‌ای رویانیان در صداوسیما، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب تاکید می‌کردند او با تامین هزینه‌ها و جذب حامیان مالی، نقش خود را به خوبی ایفا کرده و سهمی در شکست‌ها ندارد.

اما حالا مشخص شده که رویانیان پرسپولیس را با اقتصادی فروپاشیده و ۴۰ میلیارد تومان بدهی ترک کرده. پس از دستگیری بابک زنجانی، بحران مالی این باشگاه چنان عمقی یافت که بازیکنان در اقدامی بی‌سابقه، دست به اعتصاب زده و تمرین تیم‌شان را قبل از رویارویی با استقلال تحریم کردند.

با مدیریت مردی که قرار بود عدم تخصص خود در ورزش را با توانمندی‌های اقتصادی جبران کند، دامنه مشکلات مالی پرسپولیس چنان ابعادی یافته که سفر این تیم به اهواز برای برگزاری بازی در جام حذفی مقابل فولاد خوزستان، به خاطر فقدان نقدینگی برای تهیه بلیت تا آستانه لغو شدن پیش رفت.

پس از رفع مشکل و تامین پول بلیت، خبر خریداری بلیت برای یک مسافرت عادی داخلی، تیتر گزارشی در فارس نیوز شد. موضوعی بی‌سابقه برای تیم‌های پرطرفدار در فوتبال حرفه‌ای جهان.

مدیریت ناموفق سردار محمد رویانیان در پرسپولیس، ادامه‌ای است بر حضور ناگهانی درجه‌دارهای نظامی در سطوح عالی مدیریتی ورزش ایران و ناکامی آنها در کسب موفقیت.

یکی از اقدامات جنجالی محمد رویانیان خرید رضا حقیقی از فجر سپاسی بود. حالا با رفتن او، حقیقی هم بازیکن آزاد است و همین امروز می‌تواند در تمرینات این تیم شرکت نکند. زیرا بندی عجیب و نامتعارف در قرارداد هافبک دفاعی پرسپولیس وجود دارد. وقتی حقیقی قصد داشت به پرسپولیس بیاید با یک شرط حاضر به امضای قرارداد شد: تا زمانی در تیم خواهم ماند که رویانیان مدیرعامل پرسپولیس است.

در قرارداد حقیقی تاکید شده که اگر رویانیان در سمت مدیریت پرسپولیس نباشد او بتواند قراردادش را فسخ کند. حقیقی نیز از جمله بازیکنانی است که در فاصله شش هفته تا پایان لیگ برتر، فقط ۴۰ درصد از رقم قرارداد خود را دریافت کرده.

محمد دادکان رئیس پیشین فدراسیون فوتبال درباره تحولات اخیر پرسپولیس می‌گوید: «دوست دارم به باشگاه محبوبم بیایم و شرایط را درست کنم اما نکته مهم همان بحث بدهی‌هاست. رویانیان گفته باشگاه ۴۰ میلیارد تومان بدهی دارد. معلوم است که اگر بیایم کمرم زیر بار این بدهی خم می‌شود. برای مدیریت در پرسپولیس نیاز دارم که این بدهی تسویه شود. در این صورت یک ریال هم برای اداره باشگاه نمی‌خواهم و طوری پرسپولیس را اداره می‌کنم که همه لذت ببرند.»

برخی بازیکنان پرسپولیس حالا خواستار جدایی از تیم، آن هم پیش از پایان لیگ برتر هستند. یک باشگاه قطری در آستانه جام جهانی خواهان جذب سیدجلال حسینی شده. گرچه پرسپولیسی‌ها مخالف این جدایی هستند اما سایت گل نوشته قرار است بعد از بازی با فولاد، سیدجلال راهی قطر شود.
پس از تغییر و تحول در مدیریت باشگاه پرسپولیس و حضور علی پروین به عنوان سرپرست، با توجه به اختلافات قدیمی دایی با پروین، خبرنگاران خواستار اعلام موضع دایی شده‌اند اما سرمربی پرسپولیس در این چند روز ترجیح داده سکوت کند و مصاحبه‌ای انجام ندهد.
XS
SM
MD
LG