لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

مذاکره اتمی همزمان ایران با آژانس و ۱+۵ در وین و استانبول


سعید جلیلی، مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، , کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا.
سعید جلیلی، مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، , کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا.
بیش از یک ماه پس از انجام مذاکرات ناکام هسته‌ای در آلماتی قزاقستان، ایران قرار است روز چهارشنبه، ۲۵ اردیبهشت، دو مذاکره همزمان هسته‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گروه ۱+۵ در وین و استانبول برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس انرژی اتمی در مذاکره روز چهارشنبه خود با ایران که در وین برگزار می‌شود قصد دارد بار دیگر درخواست خود برای فراهم شدن امکان دسترسی به سایت‌های هسته‌ای، اسناد مرتبط، و متخصصانی که در برنامه هسته‌ای ایران دست دارند را تکرار کند.

در همین روز دیدار جداگانه‌ای نیز در استانبول میان کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و سعید جلیلی، مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، انجام می‌شود که اولین دیدار در نوع خود پس از مذاکرات آلماتی به‌ شمار می‌آید.

بنا بر گزارش‌ها، تمرکز گفت‌وگوها در دیدار استانبول بر فعالیت‌های اتمی کنونی ایران به‌ویژه مسئله غنی‌سازی اورانیوم خواهد بود.

از نوامبر سال ۲۰۱۱ که گزارش اصلی آژانس درخصوص برنامه هسته‌ای ایران انتشار یافته تاکنون ۹ دور مذاکره اتمی بین ایران و قدرت‌های جهانی برگزار شده که تمامی آنها با ناکامی پایان یافته است.

مذاکرات هسته‌ای روز چهارشنبه در حالی انجام می‌شود که تا انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران کمتر از یک‌ ماه باقی است و بسیاری از خبرگزاری‌های بین‌المللی از احتمال تأثیر منفی دوره پیش از انتخابات بر پیشبرد این مذاکرات اتمی خبر داده‌اند.

در این رابطه اما عباس عراقچی، سخنگوی جدید وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه در نخستین نشست خبری خود اعلام کرد که برگزاری انتخابات در ایران به معنای کم کردن سرعت مذاکرات با ۱+۵ نیست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی در این باره افزود: «اگر طرف‌های ۱+۵ ترجیح می‌دهند تا پس از انتخابات ایران صبر کنند مربوط به خودشان است، اما از نظر ما روند مذاکراتی می‌تواند مسیر طبیعی خود را طی کند.»

عباس عراقچی با این‌ حال در ادامه گفت که «انتخابات به صورت کلی تاثیرات خود را بر موضوع هسته‌ای ایران خواهد گذاشت، نه از این جهت که تغییراتی در مواضع اصولی ما صورت گیرد، زیرا مواضع ایران در بحث هسته‌ای اصولی و غیر قابل سازش است و هر دولتی که در پی انتخابات بر سر کار آید مسلما این روند را ادامه خواهد داد و از منافع اصولی ایران و حقوق ملت‌مان در بحث هسته‌ای دفاع خواهد کرد.»

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که دیدار روز چهارشنبه در استانبول «سازنده» باشد و با اشاره به کاترین اشتون افزود که «ما منتظر هستیم پاسخ ایشان را بشنویم و امیدواریم برخورد سازنده‌ای با پیشنهادات ایران شده باشد».

قدرت‌های غربی به برنامه اتمی تهران مظنون هستند و می‌گویند که جمهوری اسلامی تحت پوشش برنامه انرژی اتمی غیرنظامی برای دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای تلاش می‌کند. اما ایران این اتهام را همواره تکذیب کرده است.
XS
SM
MD
LG