لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۴

تصویب طرح قطع کامل روابط با بریتانیا در کمیسیون سیاست خارجی مجلس


یک روز پس از ابراز امیدواری محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران به ایجاد «سیاست تعامل» با قدرت‌های غربی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران تصمیم به قطع رابطه کامل با دولت بریتانیا گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد کرمی‌راد، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز یکشنبه خبر داد که بنا به رأی‌گیری انجام شده در این کمیسیون، تصمیم گرفته شد تا روابط ایران با بریتانیا در همه حوزه‌ها اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دیگر بخش‌ها «کاملاً قطع شود» و دولت نیز به انجام این کار ملزم خواهد شد.

به گفته محمد کرمی راد، تعدادی از نمایندگان خواستار کاهش رابطه با انگلیس بودند، ولی در نهایت نمایندگان تصمیم به قطع رابطه کامل با بریتانیا گرفتند و این طرح قرار است برای ادامه روند قانونی به هیئت رئیسه مجلس ارائه و پی‌گیری شود.

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد شنبه‌شب در یک برنامه زنده تلویزیونی در مورد گفت‌وگوهای هسته‌ای و روابط با قدرت‌های غربی گفته‌بود «به نظر من وقت آن شده‌است که سیاست تقابل از جانب آنها به سیاست تعامل تبدیل شود و این به نفع همه است.»

در همین حال، علی‌اکبر صالحی که هفته گذشته از سوی محمود احمدی‌نژاد به سرپرستی وزارت امور خارجه منصوب شد نیز روز شنبه در مراسم معارفه خود به اتحادیه اروپا توصیه کرد که «هر چه زودتر تقابل را به تعامل تبدیل کند» و افزود که اتحادیه اروپا به دلایل فراوان، از جمله انرژی خواستار روابط متین با ایران است.

محمد کرمی‌راد، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، دلایل تصمیم جدید مجلس برای قطع کامل روابط با دولت بریتانیا را «اقدامات دولت انگلیس از سال‌ها قبل تا کنون در مورد خصومت این کشور با جمهوری اسلامی ایران» و «موضع‌گیری سخیف و زشت اخیر سفیر این کشور» عنوان کرد.

یادداشتی از سایمون گس، سفیر بریتانیا در ایران، که به تازگی در روز جهانی حقوق بشر در وب‌سایت سفارت بریتانیا در تهران منتشر شد باعث خشم مقام‌های ایرانی و احضار آقای گس به وزارت خارجه ایران شده‌است.

سایمون گس در این یادداشت از «وکلا، روزنامه‌نگاران، و اعضای سازمان‌های غیردولتی که برای دفاع از شهروندان‌شان، خود را در معرض خطر قرار داده‌اند» یاد کرده و نوشته‌بود «این گونه افراد در هیچ جای دنیا به اندازه ایران درخطر نیستند».

از خرداد ۸۸، زمانی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی بریتانیا را متهم به دست داشتن در ناآرامی‌های پس از انتخابات کرد، نمایندگان مجلس ایران چندین بار بر امکان کاهش سطح روابط سیاسی با این کشور تأکید کرده‌اند.

در آخرین اقدام مجلس در این زمینه، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در فروردین ماه امسال از نامه این کمیسیون به چهار وزارتخانه به منظور تهیه گزارش از روابط تجاری – اقتصادی ایران با بریتانیا با هدف بررسی راه‌های کاهش روابط با دولت بریتانیا خبر داد.

کاظم جلالی، در آن زمان اعلام کرد که این نامه به وزارتخانه‌های امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی، صنایع و معادن و بازرگانی ارسال شده و از این چهار وزارتخانه خواسته شده است که گزارش خود را «ظرف یک ماه آینده» به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تحویل دهند «تا بررسی‌های جامعی در خصوص مدیریت روابط با انگلیس انجام شود».

آقای جلالی همچنین دلیل پافشاری نمایندگان بر «کاهش روابط با دولت انگلیس» را «نوع روابط و نگاه خصمانه‌ای که دولت انگلیس دارد» اعلام کرده بود.

پیشتر در اوایل بهمن‌ماه سال ۱۳۸۸، در پی تذکر رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، طرح یک فوریتی الزام دولت جمهوری اسلامی برای قطع رابطه کامل با بریتانیا برای بررسی به این کمیسیون ارجاع داده شد اما این طرح «عملاً از دستور کار مجلس خارج شد» چرا که علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون، در آن زمان این طرح را «شتاب‌زده» خوانده بود.
XS
SM
MD
LG