لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۱

ایران از کاهش صادرات نفت «به خاطر تعمیرات» خبر داد


احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران.
احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران.
کمتر از یک هفته پیش از آغاز تحریم نفت ایران توسط اتحادیه اروپا، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران روز سه‌شنبه، ۶ تیرماه، در کنفرانس انرژی مسکو گفت که ایران «به خاطر تعمیرات در مخازن و میادین نفتی که از هفته آینده آغاز می‌شود» ممکن است صادرات نفت خود را «۲۰ تا ۳۰ درصد» کاهش دهد.

خبرگزاری بلومبرگ روز سه‌شنبه نوشت که احمد قلعه‌بانی در کنفرانس انرژی مسکو با اعلام این موضوع به خبرنگاران گفت که «واردات نفت چین، هند، کره و آفریقای جنوبی» از ایران ممکن است «در کوتاه‌مدت» کاهش پیدا کند.

بنا بر این گزارش، خبرنگاران از احمد قلعه‌بانی در مورد ارتباط آغاز تعمیرات در صنعت نفت ایران با تحریم تازه اروپا پرسیدند و او در پاسخ گفت که «شاید، بله، جدول‌بندی زمانی کار تعمیرات طوری انتخاب شده تا با تحریم‌ها همزمان شود».

معاون وزیر نفت ایران اما در این کنفرانس در مورد میزان صادرات کنونی نفت ایران و مقدار بشکه‌ای که قرار است کاهش یابد اطلاعاتی نداد.

در همین حال وب‌سایت خبرآن‌لاین روز سه‌شنبه در این باره نوشت که «براساس آمارهای موجود» پیش‌بینی می‌شود درآمد نفتی ایران طی سال جاری تا مرز ۵۰ میلیارد دلار کاهش یابد. این درحالی است که سال گذشته درآمد نفتی ایران ۱۱۳ میلیارد دلار اعلام شده بود.

میزان صادرات نفت ایران طی یک سال اخیر حدود ۶۰۰ هزار بشکه کاهش یافته و تخمین زده می‌شود که تحت تاثیر کاهش صادرات نفت، حکومت ایران در این دوره حدود ۱۰ میلیارد دلار از درآمد ارزی خود را از دست داده‌ است.

ایران همواره افت تولید نفت خود را منکر شده‌ است، اما گزارش ماهانه تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، که روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد منتشر شد حکایت از آن دارد که تولید نفت ایران در ماه گذشته، مه، نسبت به ماه قبل آن ۷۱۷۰۰ بشکه در روز کاهش یافته و به رقم سه میلیون و ۱۳۸ هزار بشکه در روز رسیده‌ است.

این درحالی است که رقبای اصلی ایران در اوپک، یعنی عربستان، عراق، کویت و امارات متحده عربی تولید نفت خود را در ماه گذشته نسبت به سال ۲۰۱۰ به ترتیب یک میلیون و ۶۴۶ هزار بشکه، ۵۵۱ هزار بشکه، ۵۶۱ هزار بشکه و ۲۷۴ هزار بشکه در روز افزایش داده‌اند.

اتحادیه اروپا و دیگر هم‌پیمانان غربی آن می‌کوشند تا با وارد آوردن فشار تحریم‌ها، جمهوری اسلامی را از پیگیری برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای‌اش بازدارند، اما مقام‌های جمهوری اسلامی بر دنبال کردن این برنامه اصرار دارند.

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود در شماره هفتم تیرماه «بیانیه اخیر وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره آغاز تحریم نفتی ایران از ۱۱ تیر ماه» را «رویکردی خصمانه و غیر حقوقی» توصیف کرده و نوشت که «مذاکره توام با تهدید جواب نمی‌دهد و ایران اسلامی از حقوق هسته‌ای خود عقب‌نشینی نمی‌کند».
XS
SM
MD
LG