لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

بلاروس: ایران وعده پرداخت وام ۴۰۰ میلیون دلاری به ما داده است


محمود احمدی نژاد (چپ)، رییس جمهور ایران همراه با همتای بلاروس خود، الکساندر لوکاشنکو.
محمود احمدی نژاد (چپ)، رییس جمهور ایران همراه با همتای بلاروس خود، الکساندر لوکاشنکو.
بلاروس می گوید که در حال مذاکره با جمهوری اسلامی برای دریافت وامی ۴۰۰ میلیون دلاری است تا بدین‌وسیله بتواند بخشی از بدهی‌های انبوه خارجی خود را پرداخت کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نادِژدا یرماکووا، رییس بانک ملی بلاروس روز دوشنبه با اعلام این مطلب از موافقت اصولی طرف ایرانی با اعطای این وام خبر داد. وی جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نداده است.

روزنامه مسکو تایمز نیز از قول رییس بانک ملی بلاروس نوشت: «موضوع دریافت اعتباری در حدود ۴۰۰ میلیون دلار از ایران مورد ملاحظه قرار گرفته‌ است. در این مورد طرف ایرانی عملاً تصمیم مثبت را اتخاذ کرده‌است.»

بنا بر این گزارش‌ها، نادژدا یرماکووا همچنین از گفت‌وگو میان بلاروس و بانک «سبیربانک» روسیه برای دریافت یک وام یک میلیارد دلاری خبر داد، اما بانک نام‌برده از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده‌است.

بلاروس هم‌اینک با رکود شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند که باعث تورم شدید، افت ارزش واحد پول و افزایش قیمت‌ها در این کشور شده‌است.

این کشور امیدوار است که از صندوق بین‌المللی پول وامی به ارزش هشت میلیارد دلار دریافت کند اما این نهاد بین‌المللی می‌گوید که برای اعطای این وام نخست باید نسبت به تعهد جدی مینسک به اصلاحات قانع شود.

الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهور بلاروس که به دلیل سرکوب مخالفان، از سوی برخی از رسانه‌ها و مقامات غربی، لقب «آخرین دیکتاتور» اروپا را گرفته‌ است، روابط نزدیکی با مقام‌های ایرانی دارد.

دیپلمات‌های غربی اواخر شهریورماه به خبرگزاری رویترز گفتند بلاروس مظنون است که به ایران برای دور زدن تحریم‌های سازمان ملل کمک می‌کند. تحریم‌هایی که با هدف جلوگیری از گسترش برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک تهران وضع شده‌است.

یک دیپلمات غربی که نخواسته هویت اش فاش شود به رویترز گفته‌ بود که بلاروس به صورت واسطه بین تهران و مسکو عمل می‌کند تا ایران به فناوری روسی دست یابد.

این دیپلمات افزوده‌ بود که بلاروس اهمیت روزافزونی برای تهران پیدا کرده‌ است، چرا که توانایی ایران برای دریافت کالا از چین، روسیه و دبی به شدت کاهش یافته‌ است.

بلاروس خود سال‌هاست که با تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا دست و پنجه نرم می کند.
XS
SM
MD
LG