لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

«فشار ۶۵۰ میلیارد دلاری که تلف کرده‌اند را بر مردم می‌آورند»


این هفته هم خبرها طعم طلا و دلار داشت. پرخواننده‌ترین خبر خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی در بعد از ظهر روز تعطیل جمعه این بود: «خروج سکه از کشور ممنوع شد.»

محمدرضا نادری، معاون امور گمرکی گمرک ایران روز جمعه را هم رها نکرد تا با ایرنا مصاحبه کند و بگوید که در حال حاضر خروج سکه به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست و خروج طلا و جواهر خانم‌های مسافر هم تا یکصد و ۵۰ گرم آزاد است.

به گفته آقای نادری هر مسافر هم تا پنج هزار دلار می‌تواند از ایران خارج یا وارد کند.
ارزیابی معاون گمرکی گمرک ایران هم این است که این کارها قاچاق چمدانی ارز را از بین می‌برد.

شاهین فاطمی، اقتصاددان در پاریس به رادیو فردا می‌گوید که این کارها اطمینان مردم را به اوضاع اقتصادی کاهش می‌دهد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:21 0:00
لینک مستقیم


شاهین فاطمی: آنهایی را هم که تا کنون به مسائل اقتصادی نیمچه امیدی داشتند، با این رفتار حکومت متوجه می‌شوند که اوضاع بسیار بسیار خطیر است.

زمانی که این قبیل اقدامات آغاز می‌شود نتیجه‌اش این می‌شود که کار قاچاقچیان آسان‌تر شده و مردم از ترس اینکه اوضاع بدتر نشود، با عجله می‌خواهند دارایی‌شان را به خارج منتقل کنند.

شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و سخنگوی اقتصادی دولت هم که این روزها مرتب به فرودگاه‌ها سرکشی می‌کند تا مطمئن شود که مسافران پس از خوردن مهر خروج بر گذرنامه‌هایشان، هزار دلار حواله‌ای را دریافت می‌کنند، در فرودگاه امام خمینی به خبرنگاران گفته که پس از بررسی‌های کارشناسی، احتمال افزایش یا پرداخت چند باره ارز در طول یک سال وجود دارد.

شاهین فاطمی درباره شباهت تصمیم‌گیری‌های کنونی به مقررات خروج طلا و ارز در دوران جنگ ایران و عراق می‌گوید:
«زمان جنگ این اتفاق برای مردم قابل قبول بود. در همه دنیا از این اتفاقات می‌افتد. وقتی شما در جنگ به سر می‌برید، همه مردم آماده فداکاری می‌شوند و هر کسی به سهم خودش تلاش می‌کند و حکومت هم وظیفه دارد تا سعی کند که اقتصاد مملکت را به سمتی هدایت کند که به علت جنگ، ترس بین مردم شیوع نشود تا احیانا حرکات تند و شتابزده انجام دهند.

ولی الان در شرایطی که جنگ وجود ندارد و در شرایطی که این شرایط هیچ دلیلی ندارد، به نظرم پاسخش اعاده اعتماد در مردم است تا مردم مطمئن بشوند که هیچ اتفاقی نیفتاده‌است و دلیلی ندارد که پول و طلا خارج کنند.
اما متاسفانه حکومت دارد این کار را انجام می‌دهد.»

اما رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، یعنی محمد نهاوندیان، که عضو شورای پول و اعتبار هم هست، در پاسخ به این پرسش که «بانک مرکزی چگونه می‌تواند مقاومت بازار را برای تک‌نرخی شدن دلار بشکند؟» به خبرگزاری مهر پاسخ می‌دهد: تنها اعلام تک‌نرخی بودن دلار کافی نیست. باید آن را در بازار اعمال کرد.

آقای نهاوندیان نگفته که چگونه؟ اما این را افزوده که از بانک مرکزی توقع می‌رود که با تدبیر مدیریتی لازم نرخ واحد دلار را به واقعیت در بازار تبدیل کند.

شاهین فاطمی: متاسفانه معنای این کارها این است که ۶۵۰ میلیارد دلار طی شش سال گذشته تلف شده و رژیم امروز درمانده‌است و تمام فشار را به روی مردم وارد می‌کند.

اما درست نتیجه معکوس خواهند گرفت و بی‌ثباتی بیشتری را بر اقتصاد ایران حاکم خواهد کرد.
از روزی که بانک مرکزی ایران اعلام کرد که نرخ دلار یک هزار و ۲۲۶ تومان است و صرافی‌ها حق ندارند دلار را به نرخی بالاتر بفروشند، حالا ده روزی گذشته‌است.

در آخرین روزهای این هفته هم در بازار و در واقعیت، دلار تک‌نرخی نشد. و با قیمت یک هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رفت.
XS
SM
MD
LG