لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۵

اعتراض شدید ایران به تصادف کارمند «مست» سفارت عربستان در تهران


صحنه تصادف روز پنج‌شنبه کارمند سفارت عربستان در تهران. ۱۴ مارس ۲۰۱۳.
صحنه تصادف روز پنج‌شنبه کارمند سفارت عربستان در تهران. ۱۴ مارس ۲۰۱۳.
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند از پیگیری دیپلماتیک و قضایی موضوع سانحه رانندگی منجر به فوت شهروند ایرانی توسط یک دیپلمات سعودی خبر داد و گفت که «مراتب اعتراض شدید ایران نسبت به وقوع این حادثه به سفارت آن کشور قویا ابلاغ گردید».

به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود که این حادثه «در اثر عدم رعایت قوانین داخلی جمهوری اسلامی ایران و تجاوز از سرعت مجاز و عدم تعادل راننده» اتفاق افتاده‌است.

رامین مهمان‌پرست در ادامه گفت که «وزارت امور خارجه بلافاصله پس از اطلاع موضوع را از مجاری دیپلماتیک و قضایی پیگیری نموده و برخورد لازم را در این خصوص انجام داده است».

وی توضیح نداده است که چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است و آیا کارمند یاد شده دارای مصونیت دیپلماتیک است یا نه.

خبرگزاری فارس روز دوشنبه ۲۸ اسفند خبر داد که روز پنج‌شنبه ۲۴ اسفند یک تصادف شدید در مسیر شرق به غرب اتوبان ارتش در منطقه مینی‌سیتی تهران میان یک دستگاه خودروی سواری هیوندای و یک دستگاه پراید روی داد که در پی آن، راننده خودروی پراید در دم فوت کرده و یک عابر پیاده نیز مجروح شد.

به نوشته این خبرگزاری، خودروی مقصر (هیوندای) متعلق به سفارت عربستان و راننده آن نیز یکی از کارمندان این سفارت به نام «ی. ع. الف» بوده که «به دلیل شرب خمر و سرعت بسیار زیاد» قادر به کنترل ماشین نبوده است.

فارس نوشت که «در پی حضور نیروهای انتظامی در محل حادثه و بررسی صحنه، حالت مستی راننده کاملا مشهود و یک شیشه مشروب مصرف شده در داخل خودرو و سه بطر مشروب یک لیتری مصرف نشده نیز در داخل صندوق عقب آن به دست آمده است».

در پی این حادثه راننده پراید به نام «م. خ. ف» فوت کرده و یک عابر پیاده نیز از ناحیه پا مجروح شده است.

روز سه‌شنبه مجتبی ذوالنور، جانشین پیشین نماینده ولی فقیه در سپاه، نیز به این حادثه واکنش نشان داد و خواستار مجازات این شهروند عربستانی شد.

آقای ذوالنور به خبرگزاری فارس گفت: «قانون باید مو به مو و با قاطعیت در مورد این فرد اجرا شود، چه از حیث تخلف و عدول از مقررات رانندگی و چه از حیث مست بودن باید حد شرعی بر او اجرا شود و حمل مشروبات الکلی هم جرم است و باید مجازات آن اعمال شود».

وی در ادامه به انتقاد از حکومت عربستان پرداخت و گفت که «در سالیان متمادی عملکرد حکام آل سعود، عملکرد مغرضانه و برخورد کینه‌ورزانه با زوار و اتباع ایرانی در عربستان بوده است. آنها حتی از اجرای مناسک شرعی زوار ایرانی جلوگیری می‌کند و حقوق و حدود آنها را نقض می‌کنند و خدمات لازم را ارائه نمی‌دهند».

وی اما افزود که «اگر بخواهیم مقابله به مثل کنیم طبیعتا ما هم باید این برخورد را داشته باشیم ولی ما گناه آل سعود و وهابیت را گردن اتباع عربستانی نمی‌اندازیم».

مجتبی ذوالنور بر این اساس خواستار «برخورد منطبق با قانون و جدی» و «بدون هیچ گونه تغییر» با این کارمند سفارت عربستان در تهران شد.
XS
SM
MD
LG