لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۷

ایران به حذف مجاهدین خلق از فهرست تروریستی کانادا اعتراض کرد


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران.
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران.
وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه، چهارم دی ماه، با صدور بیانیه‌ای به حذف نام سازمان مجاهدین خلق از فهرست سازمان‌های تروریستی کانادا اعتراض کرده و نسبت به «تبدیل شدن کانادا به پناهگاهی برای تروریست‌ها و مخاطرات این رفتار برای امنیت جامعه کانادا»، «هشدار جدی» داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در این بیانیه آمده‌است که به باور جمهوری اسلامی این اقدام، تغییری در «ماهیت تروریستی» مجاهدین خلق ایجاد نمی‌کند و افزوده که «استفاده ابزاری از تروریسم، علاوه بر نقض تعهدات بین‌المللی، عمل خطرناکی است که می‌تواند صلح و امنیت بین‌الملل را تضعیف نماید.»

کانادا روز پنجشنبه، سی‌ام آذر، اعلام کرد که سازمان مجاهدین خلق، از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران را از فهرست رسمی سازمان‌های تروریستی خود خارج کرده و نام نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، را به این فهرست افزوده است.

وزارت خارجه ایران در ادامه بیانیه اعتراضی خود نسبت به این اقدام افزوده‌است که «جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار جدی نسبت به تبدیل کانادا به پناهگاهی برای تروریست‌ها و مخاطرات این رفتار برای امنیت جامعه کانادا، تاکید می‌نماید که اقدام غیر مسئولانه دولت کنونی کانادا نافی مسئولیت این کشور در حفظ امنیت شهروندان ایرانی مقیم کانادا و اموال دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال هرگونه اقدام خشونت‌آمیز و تروریستی عناصر این گروهک در خاک کانادا نیست.»

پیش از این، اتحادیه اروپا و بریتانیا در سال ۸۷ نام سازمان مجاهدین خلق را از فهرست تروریستی خود حذف کردند و از آن پس همه تلاش سازمان مجاهدین به حذف از فهرست سیاه ایالات متحده متمرکز شده بود، که نهایتاً در مهرماه امسال نام سازمان مجاهدین از این فهرست نیز خارج شد.

«هشدار جدی» در مورد «پرمخاطره بودن» سفر ایرانیان به آمریکا

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه سفر شهروندان ایرانی به ایالات متحده را «پرمخاطره» نامید و سخنگوی این وزارتخانه گفت که «توصیه می‌گردد هموطنان از سفرهای غیر ضروری به این کشور اجتناب و در صورت انجام سفر، حداکثر احتیاط لازم را به عمل آورند.»

سخنان رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در این باره، در واکنش به خبر درگذشت یک شهروند ایرانی به نام داریوش سررشته‌دار (که در خبرها از او به نام داریوش سررشته نیز یاد شده) در آمریکا عنوان شده‌است.

روزنامه «واشینگتن پست» روز ۱۸ دسامبر، ۲۸ آذر، در خبری نوشت: داریوش سررشته که از شهرداران تبریز در سال‌های پیش از انقلاب بود، از شهروندان ایرانی است که کارت سبز اقامت در آمریکا را داشته اما عدم سفر سه ساله او به آمریکا باعث شد تا در این سفر تازه، ماموران فرودگاه مدتی نسبتاً طولانی وی را بازجویی کنند.

بنا بر این گزارش، وی دو روز بعد بر اثر حمله قلبی در خانه دخترش فوت کرد و اعضای خانواده او «فشارهای روحی» بازجویی یادشده را در این حمله قلبی مؤثر می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در این باره گفت که «بازجویی غیرمتعارف پنج ساعته و برخورد غیر انسانی با فرد سالخورده‌ای مانند آقای داریوش سررشته‌دار نمی‌تواند وضعیت قابل قبولی باشد.»

وی هم‌چنین خواستار «بررسی علل دقیق این امر و اعلام نتایج آن» و «برخورد جدی» با هرگونه قصور یا تقصیری در این زمینه شد.

تبریک به مناسبت «رای بالا» به پیش‌نویس قانون اساسی اسلام‌گرایان مصر

به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست روز یک‌شنبه در واکنش به اینکه گروه اخوان‌المسلمین مصر از رای مثبت ۶۴ درصد از رای‌دهندگان به پیش‌نویس قانون اساسی مورد حمایت اسلام‌گرایان خبر داده‌است این امر را «گامی محکم به سمت استقرار دموکراسی و حکومت قانون» در مصر توصیف کرده و از آن استقبال کرد.

اخوان‌المسلمین، گروه اسلامگرای حامی محمد مرسی، رییس جمهوری مصر، روز یکشنبه سوم دی‌ماه اعلام کرد که ۶۴ درصد شرکت‌کنندگان در دو دور همه‌پرسی پیش‌نویس قانون اساسی مصر به این پیش‌نویس رای مثبت داده‌اند.

مخالفان دولت مصر می‌گویند این پیش‌نویس حقوق اقلیت‌های مذهبی مانند مسیحیان و همچنین حقوق زنان را نادیده می‌گیرد و زمینه‌ساز اختلافات و بی‌ثباتی در کشور خواهد شد.

وزارت امور خارجه ایران اما در نخستین واکنش خود به این خبر، آن را «موفقیت» نامیده و افزود که «این مشارکت مردمی پشتوانه عظیمی برای دولت مصر خواهد بود که بتواند در آینده، گام‌های بلندتری را در جهت تحقق اهداف بلند، مترقی، اسلامی و انقلابی مردم مصر بردارد.»
XS
SM
MD
LG