لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۸

ایران بیانیه شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه گانه را رد کرد


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور به بیانیه تازه شورای همکاری خلیج فارس واکنش نشان داده و مسئله دخالت ایران در امور داخلی این کشورها را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی در مورد اعتراض اعضای این شورا نسبت به «دخالت‌» ایران در امور داخلی آنها اظهار داشت که «این گونه ادعاهای کهنه و قدیمی دیگر کاربردی نداشته و بیش از آنکه همراه با واقعیت باشد برای فرار از پاسخ‌گویی به مطالبات مدنی مردم صورت گرفته و تکرار این ادعاها واقعیت‌های منطقه را تغییر نخواهد داد.»

شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس روز یک‌شنبه با اشاره به تحریف صورت‌گرفته در ترجمه سخنان محمد مرسی در اجلاس غیرمتعهدها در تهران از جمهوری اسلامی انتقاد کرده و از مقام‌های ایرانی خواستند تا در امور داخلی کشورهای این شورا دخالت نکنند.

محمد مُرسی، رییس‌جمهوری مصر، روز پنج‌شنبه در افتتاحیه اجلاس جنبش غیرمتعهدها در تهران از رژیم سوریه که هم‌پیمان ایران است انتقاد کرد اما مترجم رسمی تلویزیون ایران هنگام ترجمه سخنرانی وی، کلمه سوریه را با بحرین عوض کرد و در ترجمه محتوای سخنرانی وی نیز دست برد.

شش کشور شورای همکاری خلیج فارس در ادامه بیانیه خود با اشاره به این تحریف و هم‌چنین «دخالت ایران در سوریه» از تهران خواستند تا «از این اعمال دست بکشد و از روی آوردن به خشونت یا تهدید به خشونت بپرهیزد.»

شورای همکاری خلیج فارس شامل شش کشور از رقبای منطقه‌ای ایران یعنی عربستان، امارات، بحرین، کویت، عمان، و قطر است و در میان آنها به‌ویژه بحرین و عربستان از نفوذ ایران در میان اقلیت‌های بزرگ شیعه خود نگران هستند.

جمهوری اسلامی ایران اعتراضات شیعیان این کشورها را «مطالبات مدنی مردم» توصیف می‌کند اما حکومت‌های عرب خلیج فارس با این توصیف‌ها موافق نیستند.

سه جزیره «تا ابد ایرانی می‌مانند»

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس همچنین در ۱۲۴امین اجلاس وزیران امور خارجه خود در جده عربستان بار دیگر از ادعای سرزمینی امارات متحده بر سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک حمایت کردند.

رامین مهمان‌پرست روز سه‌شنبه به این مورد نیز واکنش نشان داده و گفته است که «جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک سرزمین جمهوری اسلامی ایران بوده و تا ابد ایرانی باقی خواهد ماند.»

اختلافات سرزمینی میان ایران و امارات بر سر این سه جزیره پس از سفر روز بیست و چهارم فروردین ماه سال جاری محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران، به جزیره ابوموسی تشدید شد و امارات سفر احمدی نژاد به ابوموسی را «نقض آشکار حاکميت» خود دانست.

در همین رابطه به گزارش خبرگزاری مهر، اعضای شورای شهر تهران روز سه‌شنبه از بررسی نام‌گذاری سه خیابان به نام‌های جزیره ابوموسی، تنب کوچک و بزرگ در تهران خبر دادند.

رسانه‌های ایران در ماه‌های اخیر تصمیمات و اقدامات متعددی را درخصوص تأکید بر ایرانی بودن ابوموسی گزارش کرده‌اند و از آن‌جمله مسعود علویان صدر، معاون میراث فرهنگی اردیبهشت ماه از اعزام گروه باستان‌شناسان به جزیره ابوموسی برای مستندسازی تاریخی این جزیره خبر داد.

اما خبرگزاری میراث فرهنگی روز دوم شهریور خبر داد که به خاطر اختصاص نیافتن بودجه «اکنون بعد از گذشت چهارماه، این عملیات انجام نشد و وعده‌های اعزام تیم باستان‌شناسان نیز بی‌سرانجام ماند.»
XS
SM
MD
LG