لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۳

ایران دست داشتن در انفجارهای نیمروز افغانستان را تکذیب کرد


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران.
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر دست داشتن جمهوری اسلامی در انفجارهای ولایت نیمروز افغانستان این امر را مردود دانست و بر «مناسبات دوستانه ایران و افغانستان» تأکید کرد.

رامین مهمان‌پرست روز یک‌شنبه ۲۹ مرداد به خبرگزاری مهر گفت که «هرگونه دخالت ایران در مسائل افغانستان از جمله انفجارهای استان نیمروز» مردود است.

این در حالی است که اداره امنیت ملی افغانستان می‌گوید سه شهروند ایران در ارتباط با حملات انتحاری تروریستی روز سه‌شنبه در ولایت نیمروز بازداشت شده‌اند.

به گفته اداره امنیت ملی افغانستان، احمد رودینی، اهل سرخس، عابد جهان‌دیده، اهل سراوان و عبدالغفور براهویی، اهل زابل، در انفجار روز سه‌شنبه در شهر زرنج در ولایت نیمروز، که ۳۶ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی برجای گذاشت، دست داشته‌اند و هم‌اینک دستگیر شده‌اند.

به گفته این نهاد امنیتی افغانستان، دوایرانی دیگر به نام‌های ملاستار و عبدالله هم قصد عملیات انتحاری داشتند که به دست پلیس کشته شدند.

رامین مهمان‌پرست در واکنش به خبر دستگیری سه ایرانی در این حادثه گفت: «ایران و افغانستان دارای حدود یکهزار کیلومتر مرز زمینی هستند و تردد غیرقانونی اتباع ایران و افغان در طول این مرز همواره موجب نگرانی دو کشور بوده‌است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: «سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان آمادگی دارد ضمن ملاقات با افراد گفته شده و تعیین هویت آنان در مورد انگیزه‌های ورود غیرقانونی ایشان به افغانستان، بررسی‌های لازم را انجام دهد.»

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای گفته‌است که این سه ایرانی دستگیرشده به جرایم خود اعتراف کرده و گفته‌اند که شش ماه، قبل توسط ملاستار به یکی از گروه‌های تروریستی وابسته به کشور ایران، جذب و پس از آموزش‌های نظامی در ایران برای فراگیری عملیات تروریستی به پاکستان منتقل شده و در نهایت، برای انجام عملیات در نظر گرفته شده، به شهر زرنج در استان نیمروز آمده‌اند.

این نخستین بار است که مقامات امنیتی افغان از بازداشت و دستگیری افرادی که گفته می‌شود که شهروند ایران هستند، گزارش می‌دهند و نام این افراد را با جزییات و مشخصات آنها گزارش می‌کنند.

معاون شورای ولایتی نیمروز، محمد نادربلوچ در گفت‌و‌گو با رادیو اروپای آزاد، «هدف از عملیات این افراد را «خرابکاری در جریان ساخت و بازسازی سد کمال خان بر رودخانه هیرمند» اعلام کرده‌است.

این سدسازی به دلیل آنکه میزان قابل توجهی از آب ورودی رودخانه هیرمند به استان سیستان و بلوچستان را کاهش داده یا به طور کلی قطع خواهد کرد، همواره مورد اعتراض ایران بوده‌است.

مقامات افغان بارها ایران را به کارشکنی در ساخت و تعمیر سد کمال خان متهم کرده اند ولی دولت ایران همواره این ادعا را رد کرده‌است.
XS
SM
MD
LG