لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

حذف بند محکوم کردن دخالت خارجی در سوریه از بیانیه خبرگان


صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه (راست) و محمود هاشمی شاهرودی، «رئیس هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط سه قوه» در نشست خبرگان.
صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه (راست) و محمود هاشمی شاهرودی، «رئیس هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط سه قوه» در نشست خبرگان.
گزارش‌ها حاکی است صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، خواستار حذف نام سوریه از بندی در بیانیه دهمین نشست مجلس خبرگان رهبری شد که در آن «دخالت بیگانگان» در کشورهای بحرین و سوریه محکوم شده‌بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، احمد خاتمی، از اعضای مجلس خبرگان و امام جمعه موقت تهران، و محمود هاشمی شاهرودی، «رئیس هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط سه قوه» نیز از حذف نام سوریه از این بند پشتیبانی کردند و بنابر این نام سوریه از این بند حذف شد.

نشست مجلس خبرگان رهبری هر شش ماه یکبار برگزار می‌شود و دهمین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان در ایران که به ریاست محمدرضا مهدوی کنی آغاز شده بود روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

ایسنا گزارش می‌دهد که در اختتامیه این اجلاس، آیت‌الله دری نجف‌آبادی در حضور خبرنگاران بیانیه پایانی را قرائت کرد اما پس از پایان قرائت بیانیه صادق لاریجانی گفت: در آن بند از بیانیه که آمده‌است «دخالت بیگانگان در سوریه و بحرین را محکوم می‌کنیم» اعتقاد دارم به این خاطر که اتفاقات سوریه با بحرین متفاوت است، بهتر است نام سوریه حذف شود.

بنا بر این گزارش، در ادامه صحبت‌های صادق لاریجانی، قربانعلی دری نجف‌آبادی، دادستان کل کشور، توضیح داد که «در سوریه نیز دخالت‌های بیگانگان وجود دارد»، اما احمد خاتمی در پاسخ به او گفت: «آیت‌الله هاشمی شاهرودی نیز این عقیده را دارد، پس بهتر است اسم سوریه حذف شود.»

در نتیجه این صحبت‌ها، نام سوریه از بیانیه پایانی دهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری حذف شد.

این تصمیم در حالی گرفته می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر از اعتراض‌های گسترده در کشورهای عربی که به «بهار عربی» مشهور شده‌است به عنوان «بیداری اسلامی» نام برده‌اند ولی اعتراض‌ها در سوریه را همواره ناشی از «دخالت‌های خارجی» برای سقوط رژیم بشار اسد عنوان کرده‌اند.

تهران و دمشق تنها متحدان منطقه‌ای یکدیگر در خاورمیانه به شمار می‌روند و دو کشور از سیاست‌های همدیگر در عرصه‌های داخلی و خارجی حمایت می‌کنند.

تظاهرات اعتراضی در سوریه ماه پنجم خود را پشت سر می‌گذارد و از آغاز اعتراض‌های ضد حکومتی در سوریه، دست‌کم ۲۲۰۰ نفر از معترضان بدست نیروهای دولتی کشته شده‌اند.

با خونین‌تر شدن سرکوب دولتی در سوریه، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران، نیز به تازگی گفت که «انتخابات، آزادی و عدالت حق مردم سوریه است» و از همتای سوری خود بشار اسد خواست که با توقف سرکوب خشونت‌بار معترضان، با آنها وارد گفت‌وگو شود.

در همین حال علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران نیز ضمن هشدار نسبت به «توطئه خارجی» در سوریه به تازگی گفته‌است که بشار اسد باید به «‌خواسته‌های مشروع مردمش» پاسخ دهد.

این اظهارات رئیس جمهوری ایران و وزیر خارجه درباره سوریه در حالی بیان می‌شود که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش از این اعتراض‌های مردم سوریه علیه نظام حاکم بر این کشور را حرکتی انحرافی توصیف کرده و گفته بود که ایران از آن حمایت نمی‌کند.

طی دو روز اجلاس خبرگان رهبری، فرمانده سپاه قدس، شاخه عملیاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خارج از کشور، نیز درباره تحولات کشورهای منطقه به اعضای مجلس خبرگان گزارش داد.

اتحادیه اروپا اوایل تیرماه سال جاری قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، و حسین طائب، فرمانده اطلاعات سپاه ایران، را در ارتباط با کمک به حکومت بشار اسد در سرکوب معترضان مورد تحریم قرار داد. دولت ایران دست داشتن در سرکوب‌های سوریه را تکذیب می‌کند.
XS
SM
MD
LG