لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

ابراز امیدواری صالحی به آزادی دو آمریکایی زندانی در ایران


علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی.
علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی.
پس از آن که در روزهای اخیر، وکیل مدافع دو شهروند آمریکایی محبوس در ایران و همچنین سفیر ایران در عراق به نزدیک بودن آزادی جاش فتال و شین باوئر ابراز امیدواری کردند، روز شنبه وزیر خارجه ایران نیز ابراز امیدواری کرد که محاکمه آنها «به گونه‌ای پیش رود که در نهایت آزادی آنها را به همراه داشته باشد».

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، علی‌اکبر صالحی روز شنبه همراه با این ابراز امیدواری، با اشاره به وضعیت شهروندان ایرانی بازداشتی در آمریکا از جمله شهرزاد میرقلی‌خان گفت: «از کانال‌های مختلف در حال پیگیری این موضوع هستیم و نسبت به حل موضوع امید فراوانی وجود دارد.»

شهرزاد میرقلی‌خان در اواخر سال ۱۳۸۷ در دادگاهی در ایالت فلوریدای آمریکا به جرم مشارکت در طرح خرید دوربین‌های نظامی دید در شب و نقض تحریم‌های تجاری آمریکا علیه ایران به بیش از پنج سال حبس در زندان ایالتی محکوم شد.

دولت جمهوری اسلامی چندی پیش از زبان محمود احمدی‌نژاد این احتمال را مطرح کرده‌ بود که بتواند دو فرد بازداشت‌شده آمریکایی را با زندانیان ایرانی در ایالات متحده مبادله کند.

اما در آن تاریخ با رد این درخواست از سوی دولت آمریکا، دستگاه قضایی ایران نیز اعلام کرد که تا رسیدگی کامل به اتهامات آنها، هیچ احتمالی از قبیل عفو یا آزادی را در مورد این پرونده در نظر نمی‌گیرد.

اما به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی‌اکبر صالحی که روز شنبه در یک نشست خبری مشترک با همتای خود از کشور آفریقایی بنین سخن می‌گفت در مورد پرونده شین باوئر و جاش فتال گفت که قوه قضائیه جمهوری اسلامی این موضوع را «با عدل و انصاف» پی‌گیری می‌کند و دستگاه قضایی اطلاعات لازم را در این خصوص «در زمان مقرر» ارائه خواهند کرد.

جاش فتال، شین باوئر، و سارا شورد ژوئیه سال ۲۰۰۹ یعنی تقریبا دو سال پیش در منطقه مرزی کردستان عراق با اتهام عبور از مرز توسط پلیس مرزی ایران دستگیر شدند.

پس از آن مقامات جمهوری اسلامی با آزادی موقت سارا شورد با وثیقه ۵۰۰ هزار دلاری و با پادرمیانی عمان موافقت کردند، اما دو نفر دیگر هم‌چنان در حبس به سر می‌برند.

حسن دانایی‌فر، سفیر جمهوری اسلامی در عراق، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که انتظار می‌رود جاش فتال و شین باوئر «خیلی زود» آزاد شوند.

هم‌چنین در روزهای اخیر مسعود شفیعی، وکیل مدافع این دو شهروند آمریکایی، در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های بین‌المللی و رادیوفردا با ابراز امیدواری از نزدیک بودن آزادی آنها گفت که «فکر می‌کنم که مدت دو سال حبسی که گذرانده‌اند به عنوان جزای آنها به حساب بیاید».

روزنامه اعتماد در شماره سه‌شنبه خود درباره «نقش بازی‌های سیاسی» در بازداشت دو ساله جاش فتال و شین باوئر نوشته ‌است که «ادعا می‌شد دستگیری آمریکایی‌های بازداشت شده در پاسخ به دستگیری شهرزاد میرقلی‌خان» به خاطر «خرید و ارسال دوربین نظامی دید در شب برای جمهوری اسلامی» صورت گرفته، و از آنجا که در روزهای اخیر مقامات آمریکایی اجازه دیدار میرقلی‌خان با خانواده‌اش را صادر کرده‌اند، خانواده دو آمریکایی زندانی در ایران هم «امیدوارند مقامات ایران با اتخاذ موضعی ملایم‌تر موجبات آزادی جاش فتال و شین باوئر را فراهم کنند».

واکنش به درخواست گزارشگر ویژه حقوق بشر

وزیر خارجه ایران در ادامه نشست مشترک خبری خود با وزیر خارجه بنین در پاسخ به پرسشی دیگری درباره درخواست «احمد شهید» گزارشگر ویژه حقوق بشر برای سفر به تهران گفت: «آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی این بار هم از موضوع حقوق بشر برای اعمال فشار به ایران استفاده کرده‌اند، ولی این موضوع راه به جایی نخواهد برد.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل در چهارم فرودین ماه امسال (۲۴ مارس) به پیشنهاد ایالات متحده، منصب جدیدی را به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران ایجاد کرد.

احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، روز چهارشنبه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست به او اجازه حضور در ایران داده شود تا بتواند در موارد اتهامی نقض حقوق بشر علیه شهروندان ایرانی تحقیق و بازرسی کند.

علی‌اکبر صالحی در نشست خبری مشترک خود در مورد اوضاع حقوق بشر در ایران گفت که: «وضعیت حقوق بشر در کشور ما به نسبت بسیاری دیگر از کشورها بسیار خوب است و همگان به این موضوع اذعان دارند.»

اظهارات وزیر خارجه ایران در مورد «اذعان همگان» به این موضوع در حالی است که بسیاری از کشورها و نهادهای بین‌المللی مکرراً از وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرده‌اند.

علی‌اکبر صالحی در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به نقض حقوق بشر در ۱۵۰ سال پیش توسط غربی‌ها در قاره آفریقا ازجمله برده‌داری در آن تاریخ در سنگال انتقاد کرد.
XS
SM
MD
LG