لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

وزیر اطلاعات: «عوامل ترور» صانع ژاله را شناسایی کرده‌ایم


صانع ژاله که مقام های حکومتی ایران وی را بسیجی معرفی کرده و لی مخالفان این ادعا را رد می کنند.
صانع ژاله که مقام های حکومتی ایران وی را بسیجی معرفی کرده و لی مخالفان این ادعا را رد می کنند.
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، از «شناسایی» کسانی که در قضیه کشته شدن «صانع ژاله»، دانشجوی جان باخته در تظاهرات ۲۵ بهمن، نقش داشتند خبر داد و گفت که «اقدامات لازم در این خصوص صورت گرفته‌است.»

وی از کشته شدن صانع ژاله در راهپیمایی ۲۵ بهمن به عنوان «ترور» یاد کرده است.

وزیر اطلاعات ایران در حاشیه جلسه هیئت دولت در گفت و گو با خبرنگاران گفت که «منافقان و جریان ضدانقلاب»، در روز ۲۵ بهمن «از اول طی طراحی و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده بودند، فردی را از قبل شناسایی کرده و او را ترور کردند.»

وی جزئیاتی در مورد «شناسایی عوامل ترور» و هویت آنها ارائه نکرد ولی گفت «اقدامات لازم در خصوص کسانی که شهید ژاله را ترور کردند، صورت گرفته و اقدامات بعدی به اطلاع مردم خواهد رسید.»

مقام‌های جمهوری اسلامی از صانع ژاله، دانشجوی رشته هنر و از کردهای اهل سنت پاوه به عنوان «شهید بسیجی» یاد می‌کنند.

این در حالی است که قانع ژاله، برادر صانع، روز ۲۷ بهمن در گفت و گو با صدای آمریکا هر گونه ارتباط برادرش با بسیج و هواداری از حکومت را تکذیب کرد. وی به فاصله کمی از این مصاحبه از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

حیدر مصلحی روز چهارشنبه با ذکر اینکه در مورد صانع ژاله «اطلاعات قابل توجهی در اختیار داریم که نشان می‌دهد این فرد از خانواده مذهبی و حافظ قرآن بوده»، این «اطلاعات» را دلیل آن دانست که «مسائلی که در مورد او از سوی جریان نفاق و ضدانقلاب مطرح می‌شود، صحت ندارد.»

وی افزود: «البته ضدانقلاب نهایت تلاش را در رسیدن به هدف خود با ترور شهید ژاله و پس از آن با تهدید و تطمیع خانواده این شهید انجام داد که به نتیجه نرسید، چراکه خانواده این شهید یک خانواده مذهبی بوده و از همراهی با جریان نفاق اعلام برائت کردند.»
در روز ۲۵ بهمن منافقان و جریان ضدانقلاب از اول طی طراحی و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده بودند، فردی را از قبل شناسایی کرده و او را ترور کردند.

وزیر اطلاعات ایران

اظهارات وزیر اطلاعات در حالی بیان می‌شود که مخالفان با انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی از صانع ژاله تاکید کردند که وی از هواداران جنبش سبز بوده و در تظاهرات گذشته بر ضد حکومت شرکت داشته است.

مخالفان از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته اعتراض های دامنه داری علیه جمهوری اسلامی انجام داده اند که این اعتراض ها با سرکوب شدید روبرو شده و در جریان آنها، دهها نفر کشته شده اند.

این در حالی است که مقام های دولتی و رسانه های هوادار جمهوری اسلامی ایران همواره مخالفان را به «کشته سازی» متهم کرده اند.

تجمع های ۲۵ بهمن که در پاسخ به درخواست راهپیمایی مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو تن از رهبران مخالف دولت، به منظور حمایت از مردم مصر و تونس برگزار شد، با حمله نیروهای حکومتی به خشونت کشیده شد که در این میان تعدادی زخمی و دو تن به نام‌های صانع ژاله و محمد مختاری کشته شدند.

پس از آن، شورای هماهنگی راه سبز امید، تشکل حامی میرحسین موسوی، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای از مردم دعوت کرد که روز یکشنبه اول اسفند در مراسم یادبود صانع ژاله و محمد مختاری شرکت کنند.

با وجود حضور انبوه نیروهای امنیتی و لباس شخصی در خیابان‌ها، روز یکشنبه برخی از شهرهای ایران و از جمله تهران بار دیگر شاهد تظاهرات غیرمتمرکز هزاران نفر از مخالفان بود و در این میان سخنگوی مهدی کروبی، از رهبران مخالفان و عضو شورای هماهنگی راه سبز امید از ادامه تجمع‌های مخالفان در آینده خبر داده است.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران روز چهارشنبه درمورد اعتراضات یکشنبه هفته جاری اظهار داشت که «وضعیت کشور در آن روز عادی بود اما باتوجه به حساسیت‌هایی که وجود دارد، آنها در تلاشند هرگونه حرکت عادی را بزرگ جلوه دهند.»

در حالی که گزارش‌های رسیده از ایران حاکی از تجمع های اعتراضی در تهران و برخی از شهرهای دیگر ایران در روز یکم اسفند بود، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نیز گفته‌است که «روز یکشنبه هیچ ناآرامی در کشور بوجود نیامده است.»
XS
SM
MD
LG