لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

معاون وزیر نفت: قصد از انفجار خطوط لوله گاز در ۲۲ بهمن، ایجاد بحران بود


تصویری از انفجاری که روز ۲۲ بهمن سال ۸۹ در سه خط لوله انتقال گاز در استان قم روی داد.
تصویری از انفجاری که روز ۲۲ بهمن سال ۸۹ در سه خط لوله انتقال گاز در استان قم روی داد.
معاون وزیر نفت ایران روز دوشنبه ۱۹ تیر اعلام کرد انفجار بزرگی که «روز ۲۲ بهمن سال گذشته» در سه خط لوله انتقال گاز روی داد توسط خرابکاران انجام شده و قصد آنها ایجاد بحران بوده‌است.

جواد اوجی که در همایش نخبگان صنعت نفت با خبرگزاری مهر سخن می‌گفت در این باره اظهار داشت: «زمستان سال گذشته سرمای شدیدی در کشور وجود داشت به طوری‌که ۲۵ استان کشور دمای زیر صفر را تجربه کردند و در این شرایط، ۶ صبح روز ۲۲ بهمن در اقدامی سه خط لوله سراسری گاز کشور که کار گازرسانی به استان‌های تهران، قزوین، کردستان و همدان را بر عهده داشتند، منفجر شد.»

در خبرگزاری‌های ایران تاکنون خبری در مورد وقوع انفجار در ۲۲ بهمن سال ۹۰ گزارش نشده‌است اما اظهارات جواد اوجی، معاون وزیر نفت، می‌تواند به انفجار بزرگی که حدود ساعت ۶ روز ۲۲ بهمن ۸۹ در سه خط لوله گاز استان قم رخ داد اشاره داشته‌باشد.

معاون وزیر نفت افزود که «با انفجار این خطوط لوله گاز می‌خواستند گازرسانی به استان‌های سردسیر مرکز ایران را با بحران مواجه کنند.»

در خبر خبرگزاری مهر از انفجار مذکور با عنوان «انفجار تروریستی در شبکه گاز» یاد شده اما جزئیات بیشتری در مورد عاملان آن درج نشده‌است.

حدود ساعت ۶ روز ۲۲ بهمن ۸۹، انفجار بزرگی در ۲۵ کیلومتری شمال منطقه سلفچگان قم در سه خط لوله هزار پوندی انتقال گاز رخ داد که بسیاری از ساختمان‌های قم را لرزاند و آسمان بخش وسیعی از این شهر قرمزرنگ شد.

مسئولان شرکت گاز در آن تاریخ تأکید کردند که «این انفجار به دلایل فنی رخ نداده‌است.»

پس از آن، انفجار دیگری در ۱۹ فروردین‌ماه ۹۰ در سه رشته خط لوله انتقال گاز طبیعی ایران و این بار هم در استان قم روی داد که مسئولان جمهوری اسلامی آن را «اقدامی خراب‌کارانه» خواندند و علیرضا سلیمی، نماینده محلات و دلیجان در مجلس، در آن باره گفت که «احتمال ارتباط این اقدام خراب‌کارانه با انفجار دو ماه پیش [۲۲ بهمن ۸۹] در این خطوط وجود دارد».

ازجمله دو روز پس از انفجار ۲۰ فروردین، پرویز سروری، رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اظهار اینکه «گروهک‌های تروریستی با خرابکاری در خط لوله انتقال گاز استان قم به دنبال ایجاد ناامنی در مسیر انتقال انرژی هستند»، از جلسه ویژه با حضور مسئولان امنیتی، انتظامی و وزارت نفت برای بررسی انفجارهای اخیر در این خط لوله خبر داد.

وی درباره این «گروهک‌های تروریستی» جزئیات بیشتری ارائه نداد ولی افزود که «نیروهای اطلاعاتی و امنیتی با دستگیری تعداد زیادی از عوامل عملیات‌های تروریستی گروهک پژاک در مرزهای غربی برنامه‌ریزی جامعی را بری جلوگیری از تکرار این وقایع در دستور کار دارند.»

سال ۹۰ شاهد وقوع خرابکاری‌ها و انفجارهای متعدد در تأسیسات نفتی و خطوط لوله نفت و گاز ایران بود که از آن جمله انفجار در خط لوله گاز ایران-ترکیه باعث مدتی توقف صادرات گاز ایران به همسایه غربی خود شد.
XS
SM
MD
LG