لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۵

تهدید ایران به مقابله به مثل با «اقدامات اسرائیل» در ترور علی‌محمدی


حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران، روز سه‌شنبه تهدید کرد که جمهوری اسلامی ایران با به گفته او «اقدامات اطلاعاتی» اسرائیل در ارتباط با ترور سال گذشته مسعود علی‌محمدی، «دانشمند هسته‌ای» ایرانی، «مقابله اطلاعاتی و اقداماتی» خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، حیدر مصلحی که در یک نشست خبری سخن می‌گفت در پاسخ به این پرسش یک خبرنگار که «آیا جمهوری اسلامی به جای طرح شکایت در مجامع بین‌المللی... با رژیم صهیونیستی مقابله به مثل خواهد کرد و اینکه ما هم از بین بردن صهیونیست‌ها را در نقاط دیگر جهان در دستور کار خودمان قرار بدهیم؟»، گفت: «در مقابله با اقدامات اطلاعاتی رژیم صهیونیستی دقیقاً و قطعاً مقابله‌های اطلاعاتی، و اقداماتی خواهیم داشت.»

مسعود علی‌محمدی، استاد دانشگاه، که دولت ايران از وی به عنوان دانشمند هسته‌ای یاد می‌کند دی‌ماه سال گذشته در مقابل منزلش به دست افراد ناشناس ترور شد.

به دنبال این ترور، مقام‌های ايرانی از همان ابتدا انگشت اتهام را به سوی سازمان‌های امنيتی غربی و اسرائيل نشانه رفتند.

وزیر اطلاعات ایران هم‌چنین از «نفوذ دستگاه اطلاعاتی ایران در داخل تشکیلات اطلاعاتی اسرائیل» خبر داد و گفت که در ارتباط با ترور مسعود علی‌محمدی هم‌اینک «بیش از ۱۰ نفر در رابطه با شبکه‌های مختلف دستگیر شده‌اند که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این روند ادامه دارد.»

حیدر مصلحی این افراد را «مرتبط با موساد»، سازمان اطلاعات اسرائیل، دانست و اظهار داشت که رهبران مخالفان دولت در سال ۸۸ «یک حفره اطلاعاتی» ایجاد کردند که این باعث ایجاد «امید و فرصت برای دشمن» و انجام این ترور شد.

وی در این باره افزود که «قطعاً باید سران فتنه پاسخ‌گوی این مسئله باشند».




وزیر اطلاعات ایران در این نشست خبری در ادامه به کشورهای منطقه و همسایه هشدار داد که ایران «هر نوع تعامل» این کشورها با اسرائیل و «هر امکاناتی که در اختیار این رژیم قرار می‌دهند» را «تهدیدی برای منطقه و جمهوری اسلامی» می‌داند.

به گفته حیدر مصلحی، اعضای سازمان مجاهدین خلق، جندالله، کومله، دموکرات، و پژاک و دیگر گروه‌ها با موساد همکاری دارند. وی افزود که سازمان مجاهدین خلق «در اروپا با عوامل موساد جلساتی را برگزار می‌کنند که در این نشست‌ها این موضوع مطرح شده که اقدامات خود را بر روی سایت‌های هسته‌ای کشورمان متمرکز کنند».

وزیر اطلاعات افزود که «دستگاه اطلاعاتی با شناسایی عوامل ترور شهید علی‌محمدی شبکه‌های دیگری را نیز مورد شناسایی قرار داد که بخشی از آنها دستگیر شدند و در موارد دیگری نیز دنبال بهره‌برداری‌های اطلاعاتی هستیم.»

«اعترافات عامل اصلی ترور»

در همین حال، تلویزیون دولتی ایران در بخش‌های مختلف خبری روز دوشنبه برنامه‌ای را پخش کرد که در آن فردی به نام «مجید جمالی‌فش» به دست داشتن در ترور مسعود علی‌محمدی اقرار می‌کند.

در این برنامه، وی «عامل اصلی ترور مسعود علی‌محمدی و از اعضای یکی از شبکه‌های تروریستی موساد» معرفی شده و از «چگونگی آموزش ترور در پادگانی در نزدیکی تل‌آویو» سخن می‌گوید.

مجید جمالی‌فش در این برنامه تلویزیونی گفت: «در سفری که به تل‌آویو انجام دادیم در پادگانی در اتوبان اورشلیم - تل‌آویو با چند افسر ارشد اسرائیلی آشنا شدم و در آنجا آموزش‌های مختلف از جمله تعقیب و گریز - ضد تعقیب و چسباندن بمب زیر خودرو را فرا گرفتم.»

وی افزود: «پس از این که درباره ترور دکتر علی‌محمدی از زوایای مختلف توجیه روانی و عملیاتی شدم و چند بار عملیات بمب‌گذاری را در پادگانی در نزدیکی تل‌آویو تمرین کردم ماکت بسیار دقیقی از منزل دکتر علی‌محمدی و محیط اطراف منزل وی در اختیار من قرار گرفت تا کاملاً با محیط و شرایط واقعی عملیات ترور وی آشنا شوم.»
XS
SM
MD
LG