لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

بروجردی: ایران نفر دوم پ کا کا را دستگیر کرده‌ است


مراد کاراییلان، نفر دوم حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌کاکا) در پایگاهی در کوهستان قندیل.
مراد کاراییلان، نفر دوم حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌کاکا) در پایگاهی در کوهستان قندیل.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید که نیروهای اطلاعاتی ایران، «نفر دوم پ کا کا را دستگیر کرده‌اند.»

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، علاءالدین بروجردی در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس با اشاره به اینکه خبر دستگیری «فرد شماره دو پ.کا.کا» درست است حملات جدید مرزی در غرب ایران را «عکس‌العمل پژاک» در قبال این دستگیری دانست.

وی به نام «فرد شماره دو پ کا کا» اشاره‌ای نکرد اما شبکه رادیو و تلویزیونی «تی آر تی»، بعد از ظهر شنبه خبر داد که مراد کاراییلان (قره‌ئیلان)، معاون عبدالله اوجالان، رهبر پ کا کا، در کوهستان قندیل در شمال عراق توسط نیروهای امنیتی ایران دستگیر شده‌ است.

انتشار این خبر بلافاصله با تکذیب شبکه خبری «فرات» هوادار گروه های شورشی کرد روبرو شد و بهمن حسین‌پور، سفیر ایران در ترکیه نیز به خبرگزاری ایرنا گفته‌ بود، نمی‌تواند این خبر را تایید کند.

به نوشته روزنامه انگلیسی‌زبان «تودیز زَمان»، چاپ ترکیه، نعیم شاهین، وزیر کشور ترکیه، نیز روز شنبه گفت که دولتش اطلاعاتی رسمی در مورد خبر دستگیری مراد کاراییلان که از شبکه‌های تلویزیونی ترکیه پخش شده دریافت نکرده‌است.

مراد کاراییلان ملقب به جمال، که از سال ۱۹۷۹ به حزب کارگران کردستان ترکیه، پ کا کا، پیوسته است از سال ۱۹۹۷ که عبدالله اوجالان، رهبر این حزب توسط نیروهای دولتی ترکیه دستگیر شد زمام امور این تشکیلات شورشی را بر عهده داشته‌است.

مراد کاراییلان در سال‌های اخیر پایگاه خود را در کوهستان قندیل در منطقه مرزی ایران، عراق و ترکیه مستقر کرده و از این پایگاه حملاتی را به نیروهای ارتش ترکیه سازماندهی کرده‌است.

اما وی اخیرا بیانیه‌های متعددی در حمایت از کنار گذاشتن روش مسلحانه از سوی پ کا کا منتشر کرده است که این بیانیه‌ها اعتراض بخشی از نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه را به دنبال داشته‌ است.

طی ۲۷ سال درگیری مسلحانه پ کا کا با نیروهای دولتی ترکیه، حدود ۴۰ هزار نفر جان باخته‌اند که بیشتر آنها از شهروندان کرد ترکیه بودند.

در نوامبر سال ۲۰۰۷ نیز رسانه‌های ترکیه مدعی شده بودند که مراد کاراییلان به همراه جمیل باییک، از دیگر اعضای ارشد پ کا کا توسط نیروهای امنیتی ترکیه دستگیر شده‌اند که این خبر سپس تکذیب شد.

پ کا کا، حزب کارگران کردستان ترکیه، روز شنبه، مسئولیت انفجار خط لوله گاز ایران–ترکیه را به عهده گرفت.

از سوی دیگر حملات حزب حیات آزاد کردستان، پژاک، که ارتباط نزدیکی با پ کا کا دارد به نیروهای نظامی و انتظامی و همچنین مناطق مختلف در غرب و شمال غربی ایران طی ماه‌های اخیر شدت گرفته‌ است.

فرماندار ماکو سه‌شنبه گذشته تایید کرد که پنج نفر از پرسنل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در جریان کمین گروه «پژاک» در نزدیکی یک روستای منطقه چالدران کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG