لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۶

صالحی چند گروگان‌ ایرانی در سوریه را «بازنشسته سپاه و ارتش» دانست


علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران،.
علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران،.
پس از آن‌که روز دوشنبه معاون علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، عضویت ۴۸ ایرانی ربوده شده در سوریه در سپاه پاسداران را «با قاطعیت» رد کرد، آقای صالحی خود روز چهارشنبه ۱۸ مرداد گفت که تعدادی از این ربوده‌شدگان «از بازنشستگان سپاه و ارتش» و «۴۰ نفر از آنان از بهترین عزیزان کشور» هستند.

علی‌اکبر صالحی که در راه بازگشت از سفر خود به ترکیه با خبرگزاری ایسنا سخن می‌گفت اظهار داشت که برای گفت‌وگو در مورد «ربوده شدن ۴۰ نفر از بهترین عزیزان کشورمان به آنکارا سفر کردم».

مخالفان مسلح بشار اسد روز شنبه گذشته ۴۸ ایرانی را در حومه دمشق ربودند و روز دوشنبه نیز از کشته شدن سه تن از این گروگان‌ها بر اثر حملات بالگردهای ارتش سوریه به محل نگهداری گروگان‌ها خبر دادند.

تلویزیون العربیه روز یک‌شنبه خبر داد که ربایندگان اعلام کرده‌اند که این ۴۸ فرد از اعضای سپاه پاسداران هستند، اما در واکنش به این خبر، حسین امیر عبدالهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه عضویت ۴۸ ایرانی ربوده شده در سوریه در سپاه پاسداران را «با قاطعیت» رد کرد.

روز سه‌شنبه اما روزنامه «تایمز» از دریافت گزارش‌هایی از «برخی خانواده‌های» ربوده‌شدگان ایرانی در سوریه خبر داد که به گفته آنان بستگان ربوده‌شده‌شان از اعضای سپاه پاسداران هستند.

در همین باره یکی از بستگان دو تن از ربوده‌شدگان به روزنامه «تایمز» گفته‌ است که بستگانش که عازم سوریه بودند «پیش از رفتن‌شان به خانواده گفتند که به جنگ می‌روند و شاید برنگردند».

آمریکا و کشورهای هم‌پیمان آن، و همچنین گروه‌های مخالف بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، همواره ایران را متهم به دست داشتن در سرکوب معترضان سوری کرده‌اند، اما ایران این موضوع را تکذیب می‌کند.

واحد مرکزی خبر ایران روز چهارشنبه خبر داد که علی‌اکبر صالحی نامه‌ای نیز به بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد فرستاده و در این نامه با ابراز نگرانی از وضع شهروندان ایرانی ربوده شده در سوریه و لیبی، همکاری سازمان ملل متحد را برای آزادی فوری این افراد خواستار شده‌است.

روز سه‌شنبه گذشته اعلام شد که هفت ایرانی که «به عنوان مهمانان رسمی هلال احمر لیبی به بنغازی رفته‌بودند» در این شهر توسط یک گروه مسلح ربوده شده‌اند.

صالحی: مقامات ترکیه از اظهارنظرهایی که در ایران شده‌ بود گلایه داشتند

حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، روز دوشنبه گفت: «آل سعود، قطر و ترکیه مسئول خون‌هایی هستند که در خاک سوریه ریخته می‌شود» و افزود که این کشورها «باید بدانند که بعد از سوریه نوبت ترکیه و بقیه کشورها خواهد بود».

به گزارش روزنامه انگلیسی‌زبان «تودیز زَمان»، چاپ استانبول، وزارت خارجه ترکیه روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای شدیداللحن اظهارات مقام‌های ایرانی در خصوص نقش آنکارا در بحران سوریه را محکوم کرده و این اظهارات را «غیر مسئولانه و غیر قابل قبول» نامید.

وزارت خارجه ترکیه در این بیانیه نوشت که «ما اتهامات بی‌اساس و تهدید‌های کاملاً نامناسب مطرح شده توسط مقام‌های ایرانی علیه کشورمان، از جمله اظهارات حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران، را قویا محکوم می‌کنیم.»

این بیانیه همچنین نوشت که «همه می‌دانند چه کسی، در داخل و خارج از سوریه، مسئول تراژدی انسانی ایجادشده توسط رژیم سوریه است» و افزود که «تاریخ و وجدان انسانی جزای آنها را خواهد داد».

روزنامه «تودیز زمان» این اظهارات وزارت خارجه ترکیه را اشاره‌ای به «حمایت مداوم ایران از رژیم سوریه» عنوان کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی‌اکبر صالحی در راه بازگشت از دیدار خود با همتای ترکیه‌ای‌اش نیز گفت که «مقامات ترکیه از برخی اظهارنظرهایی که در ایران شده بود گلایه‌هایی داشتند.»

وی افزود: «درست است که امروز آقای اردوغان با توجه به برخی اظهارنظرهایی که در ایران شده بود واکنشی نشان دادند اما تا به امروز چنین اظهاراتی را نداشتیم. خواهش ما از عزیزان مسئول در رده‌ها و سطوح مختلف این است که رعایت برخی مسائل و جنبه‌های مختلف را داشته باشند.»
XS
SM
MD
LG