لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

برخورد قانونی با فروش کالاها و اطلاع‌رسانی در مورد روز ولنتاین در ایران


در آستانه روز وَلِنتاین که در ایران به نام «روز عشاق» هم معروف است در روز ۲۵ بهمن، اتحادیه چاپخانه‌داران ایران اعلام کرد که چاپ و نشر هرگونه کالای تبلیغاتی به مناسبت این روز ممنوع است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، در بخشنامه صادر شده از سوی اتحادیه چاپخانه‌داران آمده‌است:«به اطلاع کلیه واحدهای صنفی تحت پوشش می‌رساند با توجه به نزدیک شدن روز ولنتاین، چاپ و تهیه هر نوع کالای مرتبط با این روز اعم از انواع پوستر، بروشور، جعبه و کارت‌های تبلیغاتی با نمادهای قلب، نیم‌قلب، گل رز قرمز و غیره و هرگونه فعالیت مبنی بر اطلاع‌رسانی در مورد این روز، ممنوع بوده و از سوی مراجع ذیصلاح با واحدهای مختلف برخورد قانونی بعمل خواهد آمد.»

روز ولنتاین هرساله در چهاردهم فوریه برگزار می‌شود و طی آن زوج‌ها با هدیه کردن گل، شیرینی یا کارت پستال با نمادهای قلب و نیم‌قلب به یکدیگر ابراز علاقه می‌کنند.

دولت جمهوری اسلامی در سه دهه اخیر کوشیده تا با گسترش «فرهنگ غربی» در میان مردم ایران مقابله کند اما با این وجود سنت ولنتاین، در دهه اخیر در ایران و هم‌چنین در دیگر کشورهای خاورمیانه محبوبیت زیادی پیدا کرده‌است.

هرساله در روز ۲۵ بهمن فروشگاه‌ها در شهرهای بزرگ ایران کالاهای مختلف مربوط به روز ولنتاین را به فروش می‌رسانند و جوانان به مناسب این روز در رستوران‌ها قرار ملاقات می‌گذارند.

در سال‌های اخیر «پلیس اخلاق» عربستان سعودی نیز هرساله با فرا رسیدن روز ولنتاین، فروش گل رز قرمز را در این کشور ممنوع کرده و تأکید کرده‌است که تنها روزهای جشن در این کشور اعیاد فطر و قربان است. بنا بر گزارش‌ها، در پی این اقدام، گل رز قرمز در روز ولنتاین توسط دست‌‏فروشان این کشور به صورت پنهانی و به قیمتی چند برابر فروخته می‌‏شود.

روز ولنتاین روزی بود که رومی‌ها جشن الهه‌ محافظ گله‌ها را برگزار می‌کردند. بعد از رواج مسیحیت این آئین به روز سن والنتین تبدیل شد که یکی از قدیسین قرن سوم میلادی بود که مخفیانه و علی‌رغم دستور کلادیوس امپراتور روم، عشاق را عقد می‌کرد و ۱۴ فوریه سالگرد اعدام اوست.
XS
SM
MD
LG