لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

ایران تهدید کرد که خرید محصولات کره جنوبی را متوقف می‌کند


ایران روز چهارشنبه ۷ تیر تهدید کرد که در واکنش به اعلام توقف خرید نفت ایران از سوی کره جنوبی، جمهوری اسلامی نیز ممکن است واردات تمامی محصولات کره جنوبی را متوقف کند.

وزارتخانه‌های امور خارجه، بازرگانی و دارایی کره جنوبی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «اتحایه اروپا از ۱۱ تیرماه واردات نفت از ایران را متوقف و از بیمه کردن نفتکش‌های حامل نفت ایران خودداری می‌کند، بنابراین واردات نفت کره جنوبی از ایران نیز به حال تعلیق در می‌آید.»

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، احمد معصومی‌فر، سفیر ایران در سئول، روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «یون‌هاپ» کره جنوبی گفت که ایران در واکنش به این اقدام کره جنوبی «ممکن است تصمیم بگیرد تا واردات محصولات کره را به طور کامل متوقف کند».

او در این باره افزود که این اقدام سئول «موانعی جدی» برای صادرات کره‌ جنوبی به ایران به وجود خواهد آورد.

این سخنان سفیر ایران در سئول در حالی بیان می‌شود که کره جنوبی خود در ۲۳ خردادماه رسما اعلام کرد که محدودیت‌هایی را برای صادرات کالا به ایران اعمال کرده‌ است.

سطح تجارت کره جنوبی و ایران در چهار ماه ابتدایی سال ۲۰۱۲، با ارزشی برابر «۱٫۷ میلیارد دلار» نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، ۱۴ درصد کاهش داشته‌ است.

طرح جایگزین واردات نفت کره جنوبی

احمد معصومی‌فر، سفیر ایران در سئول، روز چهارشنبه گفت که هم‌اینک شرکت‌های اروپایی کلیه محموله‌های نفت ایران به کره جنوبی را «صددرصد» تحت پوشش بیمه قرار می‌دهند.

در همین زمینه وزارت اقتصاد کره روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت که کره برای واردات نفت خود «به شدت» به شرکت‌های بیمه اروپایی وابسته است و وزارت اقتصاد کره نمایندگانی را به منظور درخواست ادامه یافتن این بیمه‌ها به اتحادیه اروپا فرستاده‌ است.

این وزارتخانه اما در بیانیه خود افزود که دولت کره جنوبی طرح‌هایی را نیز تهیه کرده‌ است تا در صورت توقف واردات نفت از ایران بتواند نفت مورد نیاز خود را از قطر، امارات متحده، عمان و کویت تأمین کند.

کره جنوبی نخستین مصرف‌کننده بزرگ نفت ایران در آسیا است که واردات نفت از ایران را به حال تعویق درمی‌آورد. کشور کره جنوبی در سال ۲۰۱۰ چهارمین واردکننده بزرگ نفت از ایران بود.

یکی از مقام‌های وزارت اقتصاد علمی کره جنوبی روز چهارشنبه به سی‌ان‌ان گفت که آمار واردات نفت سئول از ایران برای سال ۲۰۱۱ هنوز منتشر نشده‌اند.

کره جنوبی پیش از این بین ماه‌های ژانویه و مه، واردات نفت خود از ایران را به میزان ۴۴ درصد کاهش داده و این واردات را در این مدت از ۷ میلیون بشکه به ۳٫۹ بشکه کاهش داده‌ بود.

اتحادیه اروپا اعلام کرده که صادرات نفت ایران را از یکم ژوئیه تحریم می‌کند و هدف از این کار را واداشتن ایران به «شفاف‌سازی بیشتر» در زمینه فعالیت‌های مناقشه‌برانگیز هسته‌ای اعلام کرده‌ است.
XS
SM
MD
LG