لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

ایران از ۲۰ شرکت نفتی اروپایی شکایت می‌کند


معاون وزیر نفت ایران می گوید که جمهوری اسلامی قصد دارد از ۲۰ شرکت اروپایی به دلیل آنچه «عدم پایبندی به قراردادهای نفتی با ایران در طرح‌های پالایشگاهی» عنوان کرده است، به مراجع بین‌المللی شکایت کند.

علیرضا ضیغمی روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد به خبرگزاری مهر گفت که با وجود اولتیماتوم‌های ایران، این شرکت‌ها به خاطر پیروی از تحریم صنعت نفت ایران، قراردادهای نفتی خود را زیر پا گذاشته‌اند.

وی افزود: «در مجموع نزدیک به ۴۰ شرکت خارجی به تعهدات قراردادی خود در طرح‌های پالایشگاه‌های نفت عمل نکرده اند.»

این مقام نفتی ایران در ادامه گفت: «پس از اولتیماتوم‌های ایران نزدیک به نیمی از این شرکت‌ها با ارسال تجهیزات یدکی و از طریق واسطه‌ها به تعهدات قراردادی خود جامه عمل پوشاندند» و «ایران از ۲۰ شرکت خارجی دیگر به دلیل عدم پایبندی به قراردادهای نفتی خود در قبال ایران شکایت خواهد کرد.»

آقای ضیغمی نام این شرکت ها اعلام نکرده است و تنها به نام یک شرکت آلمانی به نام «مان» اشاره کرد که به گفته وی قرار بوده است در فروش، نصب، و راه‌اندازی برخی تجهیزات پیچیده دوار همچون برخی از توربوکمپرسورها در طرح توسعه پالایشگاه نفت امام خمینی شازند همکاری کند.

اتحادیه اروپا روز سوم بهمن سال ۹۰، صنعت نفت و بانک مرکزی ایران را به فهرست بلندبالای تحریم‌های خود علیه تهران افزود تا جمهوری اسلامی ایران را وادار به توقف یا «شفاف‌سازی» برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای خود کند.

ایران با وجود برخورداری از ذخایر عظیم نفت و گاز در جهان همواره در امر پالایش، نوسازی صنایع و جذب سرمایه برای این بخش از صنعت خود با مشکل مواجه بوده‌است.

علیرضا ضیغمی روز ۲۶ اردیبهشت‌ماه از انصراف مالزی از توسعه پالایشگاه مایعات گازی پارس پتروفیلد شیراز خبر داد ولی از دادن توضیح بیشتر در خصوص دلیل این انصراف خودداری کرد.

۱۰ روز پیش از آن نیز اعلام شد که عملیات اجرایی ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ که از آن به عنوان «بزرگ‌ترین پروژه در دست اجرای صنعت گاز» کشور نام برده شده، به دلیل «عدم وجود نقدینگی» کاملاً متوقف شده است.

چندی پیش نیز خبرگزاری‌ ایسنا گزارش داد که پیشرفت ساخت بزرگ‌ترین پالایشگاه بنزین‌سازی کشور به نام ستاره خلیج فارس از ابتدای سال گذشته روی ۴۰ درصد متوقف شده‌است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس تصمیم رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران برای ساخت هفت پالایشگاه جدید نفت و میعانات گازی و دو طرح توسعه و تثبیت پالایشگاه‌های نفت اصفهان و آبادان از لیسانس و دانش فنی بومی استفاده خواهد کرد.

علت این اقدام علاوه بر افزایش تحریم‌های غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران، عدم پای‌بندی شرکت‌های خارجی صاحب لیسانس و دانش فنی به قراردادهای خود در طراحی پالایشگاه‌های ایران ذکر شده‌است.

اعلام بومی‌سازی صد درصدی صنعت پتروشیمی در حالی صورت می‌گیرد که اخیرا وزارت صنعت، معدن و تجارت در گزارشی تحت عنوان «برنامه راهبردی صنایع شیمیایی» اعلام کرد که حوزه فناوری در صنعت پتروشیمی ایران به طور کامل به کشورهای خارجی وابسته است.
XS
SM
MD
LG