لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

محاکمه دو فرد متهم به «جاسوسی برای اسرائیل» در ایران


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، از محاکمه دو تن در ایران به جرم «جاسوسی برای اسرائیل» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر، وی با بیان این که محاکمه این دو تن روز شنبه ۱۹ شهریورماه جاری برگزار شده افزود: «این دو جاسوس سال ۸۸ دستگیر شده بودند که به اتهام محاربه پرونده آنها به دادگاه رفت و چون نقصی در تحقیقات بود دوباره پرونده به دادگاه بدوی ارجاع شد که به‌زودی رأی نهایی این دادگاه صادر می‌شود.»

وی اتهام این افراد را «تحصیل مال نامشروع، جاسوسی به نفع رژیم صهیونیستی و فیلم‌برداری از اماکن غیرمجاز» عنوان کرد.

دادستان تهران جزئیات دیگری در مورد این محاکمه یا نام متهمان ارائه نکرد.

یازدهم بهمن‌ماه ۸۹ غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، از قطعی شدن حکم اعدام «یک جاسوس» اسرائیل خبر داده ‌بود. او همچنین اعلام کرد که این شخص «با تائید دیوان عالی، به‌زودی اعدام می‌شود».

آقای اژه‌ای درباره نام متهم و سایر جزئیات قضایی این پرونده توضیح بیشتری نداد.

شهریورماه سال جاری، قوه قضائیه جمهوری اسلامی برای مجید جمالی فشی، متهم به ترور مسعود علی‌محمدی، «دانشمند هسته‌ای»، حکم اعدام صادر کرد و وی در کیفرخواست دادستان متهم شد که «با دریافت ۱۲۰ هزار دلار از موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، به آن اطلاعات داده‌ است.»

در خردادماه نیز حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، از بازداشت «جاسوس‌های آمریکا» در بدنه مدیریتی ایران خبر داده و گفته بود که «اوج نفوذ انگلیسی‌ها» در ایران در دوران «دوم خرداد» بوده‌ است.

در همین زمینه، وزارت اطلاعات ایران در اواخر اردیبهشت سال جاری اعلام کرد که با شناسایی «شبکه پیچیده جاسوسی و خرابکاری وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا» این شبکه را متلاشی و «تعداد ۳۰ نفر از جاسوسان آمریکا» را بازداشت کرده ‌است.

در بیانیه‌ای که روابط عمومی وزارت اطلاعات در این مورد منتشر کرد همچنین ادعا شده بود که برای فریب سرویس اطلاعاتی آمریکا، ایران تعدادی جاسوس دوجانبه به کار گرفته ‌است و با خنثی کردن تهاجم سنگین اطلاعاتی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، ۴۲ تن از افسران اطلاعاتی و عملیاتی سازمان سیا را در کشورهای مختلف شناسایی کرده ‌است.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، و از متحدان ایران در ماه تیر مدعی شد که سازمان سیای آمریکا «به خاطر اسرائیل» جاسوسانی را به گروه او در لبنان رخنه داده‌ است.
XS
SM
MD
LG