لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

ایران و آژانس در زمینه انجام هفت اقدام عملی دیگر توافق کردند


مذاکره‌کنندگان هسته‌ای در تهران. روز شنبه ۸ فوریه ۲۰۱۴.
مذاکره‌کنندگان هسته‌ای در تهران. روز شنبه ۸ فوریه ۲۰۱۴.
خبرگزاری‌های ایران اعلام کرده‌اند که نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی پس از سه دور مذاکرات فشرده و فنی با یکدیگر، روز یکشنبه با انتشار بیانیه مشترکی برای هفت اقدام عملی دیگر توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، در بیانیه مشترک دو طرف آمده است: «جمهوری اسلامی ایران و آژانس در خصوص هفت اقدام عملی که توسط ایران تا ۲۵ اردیبهشت ۹۳ اجرا خواهد شد، توافق کردند. جزییات اقداماتی که توافق شده به وسیله مدیر کل به شورای حکام (آژانس) گزارش خواهد شد».

هنوز جزئیات رسمی توافقات جدید میان دو طرف منتشر نشده است. با این حال، خبرگزاری ایسنا از قول «یک مقام مذاکره کننده ایرانی» که نام او را فاش نکرده، نوشته است: «بازدید مدیریت شده از برخی مراکز هسته‌ای مثل معدن ساغند یزد و کارخانه تولید کیک زرد اردکان و نیز ارایه اطلاعات و توضیحات درباره برخی مسایل باقی‌مانده از جمله اقداماتی است که میان ایران و آژانس در این دور از مذاکرات به توافق رسید».

وی افزوده که در مذاکرات دو روز گذشته بحثی در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای تهران مطرح نشد.

به گفته این «مقام ایرانی»، «درباره بحث‌های موشکی و دفاعی ایران هیچ صحبتی در مذاکرات صورت نگرفته است و هیات مذاکره‌کننده آژانس هم درخواستی را دراین‌باره مطرح نکردند».

در همین حال، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز یکشنبه گفت که «با توجه به اطلاعات ارائه شده انتظار داریم بر اساس فضای همکاری و اطلاعات ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، شاهد گزارش مثبت مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام باشیم».

وی با اشاره به بیانیه مشترک نمایندگان ایران و آژانس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «ما از واژه‌هایی استفاده کرده‌ایم که معنی خاص خود را دارد که از جمله آن‌ها دسترسی مدیریت شده است بنابر این قرار نیست بازرسان آژانس هیچ گونه دیداری با دانشمندان ما داشته باشند».

به گفته آقای کمالوندی، «تاکید ما همچنان بر دسترسی مدیریت شده است و از ابتدا نیز چنین بوده است».

به گزارش ایسنا، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش ایسنا که «آیا در هفت اقدامی که قرار است ایران با آژانس در آینده همکاری کند شامل بازدید از پارچین هم می‌شود؟» گفت: «خیر، بازدید از پارچین در چارچوب این هفت اقدام نیست.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره خواهان بازرسی از سایت پارچین در نزدیکی تهران بوده‌است که به باور آژانس ممکن است آزمایش‌های مربوط به ساخت سلاح اتمی در آن انجام شده باشد. ایران با رد این مطلب تاکنون از دسترسی آژانس به این سایت جلوگیری کرده‌است.

پایان مذاکرات ایران و آژانس

مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تمرکز بر مسئله احتمال وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای تهران که روز شنبه در تهران آغاز شده‌بود روز یک‌شنبه بیستم بهمن پایان یافت.

این مذاکرات در چارچوب توافق بین علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، و یوکیا آمانو مدیر کل آژانس که در ۲۰ آبان به امضا رسید برگزار شد.

به گزارش ایرنا، ریاست هیات مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات شنبه و یک‌شنبه را رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، و ریاست هیات مذاکره‌کننده آژانس را «ترو واریورانتا»، معاون امور پادمان‌های این نهاد بین‌المللی، بر عهده داشتند.

ایران و آژانس با امضای متنی در ۲۰ آبان سال جاری در تهران به توافقی شش ماده‌ای دست یافتند که دو مورد آن یعنی بازرسی از تاسیسات آب سنگین اراک و بازدید از معدن اورانیوم گچین پیش از این انجام شده‌است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، چهار مورد دیگر این توافق که محور مذاکرات روزهای شنبه و یک‌شنبه را تشکیل می‌داد مربوط است به بررسی اتهام «وجود ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران پیش از سال ۲۰۰۳ و احتمالاً پس از آن.»

این خبرگزاری می‌نویسد که در این چهار مورد به مواردی چون رآکتورهای تحقیقاتی آینده ایران، شناسایی محل‌های ساخت نیروگاه‌های جدید در ایران، و شفاف‌سازی اظهارات ایران در خصوص احداث تأسیسات جدید غنی‌سازی و فناوری غنی‌سازی لیزری اشاره شده‌است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز شنبه روند مذاکرات ايران و هيات سه نفره آژانس را «خوب، سازنده و رو به پيشرفت» توصيف کرده و گفت که در این مذاکرات موضوعاتی درباره همکاری‌های آينده ايران و آژانس نیز بررسی شد.

فهرست همراه هیات سه نفره آژانس

یک دیپلمات که نخواسته نامش فاش شود روز شنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت هیات سه نفره که به تهران سفر کرده فهرستی از آزمایش‌های هسته‌ای ایران را همراه خود دارد و قصد دارد تا درباره این موارد با ایران مذاکره کند.

به گفته او موارد درج‌شده در این فهرست عبارتند از:

«نشانه‌هایی در مورد این‌که ایران آزمایش‌هایی با مواد منفجره قوی و چاشنی‌های انفجار اتمی انجام داده و از هسته یک کلاهک هسته‌ای نیز ماکت‌سازی‌های رایانه‌ای کرده‌است.

احتمال مقدمه‌چینی برای یک آزمایش هسته‌ای تسلیحاتی و توسعه یک خرج هسته‌ای برای موشک میان‌برد شهاب سه؛ سلاحی که می‌تواند اسرائیل را در تیررس قرار دهد.

اطلاعات در مورد این‌که ایران به منظور ادامه توسعه تسلیحات اتمی از سال ۲۰۰۳ فعالیت خود را زیرزمینی‌تر کرده‌است؛ سال ۲۰۰۳ زمانی است که به اعتقاد سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا این‌گونه فعالیت‌های ایران متوقف شده‌بود.»

ایران همواره این اتهامات را رد کرده و هدف از ادامه برنامه هسته‌ای خود را تنها برای مقاصد صلح‌آمیز اعلام کرده‌است.
XS
SM
MD
LG