لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۵

جی‌میل در ایران رفع فیلتر شد


بنا بر گزارش‌ خبرگزاری های ایران، دسترسی کاربران به پست الکترونیکی گوگل، جی‌میل، که از روز دوم مهرماه جاری مسدود شده بود، شامگاه یکشنبه نهم مهرماه بار دیگر باز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دسترسی «حدود ۳۴ میلیون کاربر ایرانی اینترنت» به جی‌میل و دیگر سرویس‌های گوگل نزدیک به یک هفته مسدود شده بود.

در مورد قابل دسترس شدن دوباره سرویس جستجوگر اینترنتی گوگل برای کاربران ایرانی که همزمان با جی‌میل مسدود شده‌بود هنوز گزارشی مخابره نشده‌است.

گوگل یکی از پرطرفدارترین موتورهای جستجو در اینترنت است و سرویس ای‌میل این شرکت با عنوان جی‌میل هم در کشورهای جهان طرفداران زیادی دارد.

قطع این سرویس‌ها شکایات زیادی را حتی در میان مسئولان جمهوری اسلامی در پی داشته به طوری‌که حسین گروسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، روز شنبه به خبرگزاری ایلنا گفت که «با فیلتر شدن جی‌میل مشکلاتی در امور صنعتی به وجود آمده‌است» و هشدار داد که «اگر اقدامی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری برای رفع فیلتر جی‌میل و گوگل انجام نشود قطعاً وزیر ارتباطات و فناوری و اطلاعات را به کمیسیون صنایع و معادن فراخواهیم خواند تا دراین زمینه توضیحات لازم را به نمایندگان بدهد.»

در همین حال بسیاری از روزنامه‌های نزدیک به حکومت نیز نسبت به قطع جی‌میل ابراز نارضایتی کردند و هفته‌نامه «عصر ارتباط» روز شنبه نوشت که ایرانیان طی ماه گذشته برای عبور از فیلترینگ حکومتی ناچار شده اند چهار و نیم میلیون دلار جهت خریداری نرم‌افزارهای فیلترشکن صرف کنند.

سایت «اقتصاد آن‌لاین» نیز روز دوشنبه نوشت: «تعدد اظهارنظرهای متفاوت تصمیم‌گیرانی که مدیریت اینترنت را در دست دارند؛ مردم را عصبانی کرده و باعث واکنش منفی کاربرانی شد.»

تناقض‌گویی در دلایل مسدود کردن جی‌میل و گوگل

در حالی که رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روز سه‌شنبه گذشته گفت که «اختلال در جی‌میل به دلیل عدم رعایت قوانین کشور و حکم دادگاه قوه قضائیه است»، محمدرضا آقامیری، عضو کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ، روز دوشنبه، دهم مهر، گفت که قطع جی‌میل «ناخواسته» و به دلیل اشکال فنی رخ داده‌است.

محمدرضا آقامیری به خبرگزاری مهر گفت که دست‌اندرکاران قطع سرویس‌های اینترنتی ایران «در تفکیک دو سرویس جی‌میل و یوتیوب» مشکل دارند.

وی توضیح داد که «ما می‌خواستیم یوتیوب را مسدود کنیم جی‌میل هم قطع شد و این ناخواسته بوده و از طرفی چاره‌ای هم برای این موضوع وجود ندارد چرا که نمی‌خواهیم به هیچ وجه یوتیوب باز باشد.»

در همین حال عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر «کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» روز سه‌شنبه، چهارم مهرماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت که با توجه به انتشار فیلم اهانت‌آمیز به پیامبر اسلامی در سایت یوتیوب و «بی‌توجهی مدیران این سایت به اعتراض‌های گسترده و شدید مسلمانان جهان، سایت مذکور بنا به درخواست‌های مکرر مردمی از سوی کارگروه تعیین مصادیق از دسترس خارج شد.»

وی افزود که «اختلالات ایجاد شده روی سرویس جی‌میل سایت گوگل و برخی دیگر از سرویس‌های آن سایت به دلیل فیلتر شدن سایت یوتیوب است.»

در همین حال منابعی چون باشگاه خبرنگاران جوان گفته‌اند گوگل و جی‌میل به دلیل فیلم ضد اسلامی و همچنین این که در تغییر نام خلیج فارس کاری نکرده‌اند، فیلتر شده‌اند.

«فجر» به جای گوگل، «فخر» به‌جای جی‌میل

روز شنبه، هشتم مهر، علی حکیم جوادی، رییس سازمان فناوری اطلاعات، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از کار بر روی پروژه ای‌میل و موتور جستجوی داخلی به نام «فخر و فجر» خبر داد.

وی گفت:‌ «از مدتی قبل پروژه‌ای به نام فخر و فجر را در سازمان فن‌آوری اطلاعات آغاز کرده بودیم تا بدین ترتیب موتور جست‌وجو و پست الکترونیک ملی جدیدی به مردم ارائه کنیم. اکنون هم مجوز تاسیس و بهره‌برداری از این موارد ابلاغ شده و ما امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این موتور جست‌وجو و پست الکترونیکی در خدمت کاربران قرار گیرد.»

علی حکیم جوادی در پاسخ به این‌که «جی‌میل یکی از بهترین پست‌های الکترونیکی دنیا خوانده می‌شود و ایران در حال حاضر فاقد جایگزین مناسبی برای آن است،» اظهار داشت: «اگر در خیابان‌ها نگاه کنید ممکن است مرسدس بنز هم باشد اما آیا معنی این حرف آن است که همه باید مرسدس سوار شوند؟»
XS
SM
MD
LG