لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۳

خداحافظی ولاسکو با ایران


مراسم خداحافظی خولیو ولاسکو در تهران.
مراسم خداحافظی خولیو ولاسکو در تهران.
آخرین نشست خبری خولیو ولاسکو در تهران برگزار شد و سرمربی تیم ملی والیبال رسماً اعلام کرد که طی توافقی دو طرفه به فعالیت‌اش در ایران خاتمه داده‌است. او قرار است در آخرین آزمون دوران پر افتخار مربیگری‌اش، هدایت تیم ملی کشورش آرژانتین را برعهده بگیرد.

ولاسکو درباره دلیل این جدایی ناگهانی گفت: تصمیم من برای بازگشت به آرژانتین اصلا حرفه‌ای نیست. کشورم اوضاع اقتصادی بهتری نسبت به ایران ندارد اما من در جوانی در آرژانتین به رایگان تحصیل کردم. به ایتالیا رفتم، مشهور شدم و پول زیادی به دست آوردم؛ بی آنکه حتی مقداری از آن را به کشورم برگردانم. الان وقتش رسیده به وطنم ادای دین کنم اما ایران همیشه در قلب من خواهد ماند.

این جلسه در حضور همسر ولاسکو با پخش یک کلیپ از کارنامه او در سه سال گذشته آغاز شد. فیلمی پر احساس که حال ولاسکو را منقلب کرد و برخی حاضرین در جلسه نیز گریستند.

ولاسکو گفت از صبح خیلی سعی کردم موج احساساتم را کنترل کنم اما پخش این فیلم همه چیز را خراب کرد. دوست داشتم تا کسب عنوان قهرمانی جهان در ایران باشم اما تیم والیبال زادگاهم به من احتیاج دارد. ۳۱ سال از کشورم دور بودم و متاسفانه فرصت دیگری برای من باقی نیست.

در این نشست خبری پر احساس، جشن تولد ۶۲ سالگی ولاسکو نیز برگزار شد. مواجهه او با خبرنگاران، شباهتی به دو سال قبل نداشت که با انتقادات گسترده‌ای از سوی آنها مواجه بود و عده‌ای، تاکتیک‌هایش از جمله روش مشهور دو تعویضه را در تیم ایران بی ثمر می‌دانستند. گاهی حتی نشست‌های خبری او، به تنش می‌انجامید. این بار اما انتقاد و اعتراضی در کار نبود. فقط قدردانی متقابل بود و اندوه هر دو طرف از پایان یک دوره کوتاه اما پر شکوه.

او با اشاره به نخستین روزهای حضورش در ایران گفت: وقتی وارد ایران شدم متعجب شدم. پیشرفت والیبال بهتر از آن چیزی بود که تصور می‌کردم. تعداد بازیکنان مستعد بسیار زیاد بود. ضمناً دوست داشتم فرهنگی متفاوت از آمریکای جنوبی و اروپا را تجربه کنم. همیشه در آرژانتین و ایتالیا نه تنها درباره والیبال، بلکه درباره فرهنگ ایران هم صحبت می‌کنم. زمان خداحافظی فرا رسیده اما هرگز ارتباط همکاری خود را با تیم ملی ایران قطع نخواهم کرد.

ولاسکو به عنوان سرمربی تیم ملی ایتالیا، با این تیم دو بار قهرمان مسابقات جهانی شد. یک قهرمانی در جام جهانی کسب کرد و سه کاپ در جام ملت‌های اروپا گرفت. پنج بار هم روی سکوی نخست لیگ جهانی والیبال ایستاد. نمایش قدرت ایتالیا با ایده‌های خلاقانه او، تحولی نوین در والیبال امروزی جهان به‌شمار می‌آمد.

او که همان تحول را در مقیاس آسیا، برای تیم ملی ایران پدید آورده‌است، می‌گوید: شاید مربیان حرفه‌ای فکر کنند اگر از تیمی بروند و آن تیم نتیجه نگیرد، خوب کار کرده‌اند. اما موفقیت یک مربی زمانی است که وقتی تیم را ترک می‌کند بازیکنانش نوار موفقیت‌ها را تکرار کنند. دیروز به بازیکنان گفتم که اگر به پیروزی‌های خود در آینده ادامه دهید، بزرگ‌ترین موفقیت برای من خواهد بود.

سرمربی پیشین تیم‌های ملی اسپانیا و جمهوری چک، با معرفی لورنزو برناردی به عنوان سرمربی بعدی ایران گفت: از وقتی لورنزو ۱۷ سالش بود مربی‌اش بودم. مدتی است مربی شده، به همین دلیل در لهستان هدایت یک باشگاه را بر عهده گرفته. برناردی جوان است و تجربه زیادی ندارد، اما فرمواش نکنیم زمانی که خودم کارم را در تیم ملی ایتالیا آغاز کردم فقط ۳۹ سال داشتم. هر چند آسان نیست هدایت تیمی را که مدت‌ها نتیجه خوبی گرفته در دست بگیری.

ولاسکو لزوم تداوم راهش برای ادامه موفقیت‌ها را رد کرد و گفت: والیبال ژاپن فکر کرد تنها یک راه برای ادامه موفقیت وجود دارد، اما در نهایت شکست خورد. همین طور لهستان که در دهه هفتاد موفقیت‌های زیادی کسب کرد اما چون فقط یک ایده و یک راه داشت، در نهایت به بن‌بست رسید. بنابراین اشتباه است که مربی جدید هم بخواهد به راه گذشته ادامه دهد. هر مربی روش‌های خاص خود را دارد و لزوماً نباید در مسیر قبلی حرکت کند.

او در عین حال تاکید کرد که تمام اطلاعات بازیکنان و تیم ملی را در اختیار مربی جدید خواهد گذاشت و تا این لحظه نیز صحبت‌های زیادی درباره والیبال ایران با برناردی داشته. پس از این هم به عنوان مشاور، فیلم و مستندات کافی را به شاگرد سابق خود در تیم ملی ایتالیا خواهد داد.

ولاسکو گفت مطمئناً آرژانتین آخرین تیمی است که در آن به صورت حرفه‌ای مشغول به مربیگری خواهد شد، پس از آن فقط به عنوان مدیر فنی ممکن است فعالیت کند. اما اگر حتی پیشنهاد مدیریت فنی از کشوری غیر از ایتالیا و آرژانتین باشد، نخواهد پذیرفت. مگر این که آن پیشنهاد از ایران برسد.

سرمربی پیشین تیم ملی ایران با اشاره به عواطف و احساسات ایرانیان گفت: هنگامی که دخترم برای بازدید به ایران آمد، رئیس فدراسیون ایران از فرزند خود خواست تا کنار دخترم باشد. از خانواده من استقبال بسیار خوبی کردند و تمام نقاط ایران را به آنها نشان دادند. در حالی که این جزو وظایف کاری‌شان نبود. مهمان‌نوازی در فرهنگ شماست، حتی همسایگانم با آغوش باز، برایم غذایی تهیه می‌کردند که با ذائقه من سازگار باشد. تمام این مسائل است که باعث شده عاشق ایران باشم.

خبرنگاری پرسید اگر والیبال ایران سال آینده موفق نباشد، ناراحت نمی‌شوید که ناگهان خداحافظی کردید؟ ولاسکو گفت: ایران در گروه اول لیگ جهانی کنار هفت تیم برتر جهان قرار گرفته که افتخار بزرگی است. این به آن معنا نیست که حتما باید موفق شویم، رنکینگ، تمام حقیقت در والیبال جهان نیست. اگر یک بار ایتالیا را شکست دادیم، دلیل نمی‌شود که از آنها بهتریم.
XS
SM
MD
LG