لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۷

برنامه دولت برای چهار برابر کردن قیمت گاز تحویلی به صنایع پتروشیمی


کارخانه پتروشیمی ماهشهر، خوزستان.
کارخانه پتروشیمی ماهشهر، خوزستان.
دولت محمود احمدی‌نژاد در لایحه بودجه سال جاری میلادی طرح پیشنهادی افزایش چهار برابری قیمت گاز پتروشیمی‌ها را به مجلس ارائه کرده است.

خبرگزاری مهر، دوشنبه ۶ خرداد گزارش داد که هر چند تاکنون نمایندگان مجلس با اجرای این پیشنهاد در قالب لایحه بودجه مخالفت کرده‌اند اما مسئولان وزارت نفت افزایش قیمت گاز پتروشیمی‌ها در سال جاری را قطعی می‌دانند.

گاز مهم‌ترین خوراک برای تولید فرآورده‌های پتروشیمی است و هم اکنون دولت ایران هر متر مکعب گاز را به ۷۰ تومان در اختیار پتروشیمی‌ها قرار می‌دهد.

پیشنهاد افزایش چهار برابری قیمت گاز برای پتروشیمی‌ها در حالی مطرح شده است که بنا به آمار رسمی گمرکی، صادرات فرآورده‌های پتروشیمی ایران در سال ۹۱ نسبت به سال قبل آن تا ۳۳ درصد کاهش یافته و از ۱۵ میلیارد دلار به ۱۰ میلیارد دلار سقوط کرده است.

خبرگزاری مهر می‌گوید که در حال حاضر به‌طور متوسط روزانه ۳۵ تا ۴۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به عنوان سوخت و خوراک تحویل صنایع پتروشیمی می‌شود.

این رقم تقریبا برابر با ۶ درصد کل تولید گاز ایران است. تولید ناخالص روزانه گاز ایران بالای ۶۱۰ میلیون متر مکعب در روز است.

بر اساس آمار گمرکی، ایران در سال گذشته خورشیدی مجموعاً حدود ۳۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی (بدون محاسبه میعانات گازی) داشته است که ۱۰ میلیارد آن فرآورده‌های پتروشیمی بوده است، به عبارتی صادرات پتروشیمی بیش از ۳۰ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران را تشکیل می‌دهد.

خبرگزاری مهر می‌گوید که با افزایش چهار برابری قیمت فروش، هر متر مکعب گاز پتروشیمی‌ها ۱۳ سنت خواهد بود.

بر اساس گزارش مهر، به رغم اینکه ایران دومین دارنده بزرگ ذخایر گازی دنیا است، از دید سرمایه گذاران بخش خصوصی نامشخص بودن و بعضا گرانی قیمت خوراک گاز طبیعی به نقطه ضعفی برای توسعه این صنعت کارآفرین تبدیل شده‌است.

در همین زمینه محمدحسن پیوندی کارشناس اقتصاد انرژی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است که «پتروشیمی‌ها چوب دلار گران را می‌خورند».

به گفته وی، باید گاز با قیمتی مشابه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به صنایع پتروشیمی داخلی تحویل داده شود تا امکان رقابت با کشورهای همسایه در توسعه صنعت پتروشیمی فراهم شود.

این گزارش به قیمت‌های گاز تحویلی به پالایشگاه‌ها در کشورهای خلیج فارس اشاره کرده و می‌نویسد که این قیمت‌ها در کشورهای عرب خلیج فارس از ۳ سنت تا ۶ سنت نرخ‌گذاری شده است.

قیمت واحد پول ایران نسبت به دلار طی دو سال گذشته به شدت تضعیف شده است. ریال طی سال گذشته ۴۰ درصد از ارزش خود را نسبت به دلار از دست داد.
XS
SM
MD
LG