لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۹

تاکید دوباره ایران بر آمادگی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای


رضا سجادی، سفیر ایران در روسیه.
رضا سجادی، سفیر ایران در روسیه.
رضا سجادی، سفیر ایران در مسکو، روز دوشنبه ۲۹ آبان گفت که ایران آماده‌ است تا با قدرت‌های جهانی دور جدیدی از گفت‌وگوهای هسته‌ای را آغاز کند، اما افزود که ایالات متحده و دیگر کشورهای طرف مذاکره با ایران باید «رویکرد سازنده‌تری» اتخاذ کنند.

انتخاب دوباره باراک اوباما به ریاست‌ جمهوری آمریکا، احتمال ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران را افزایش داده‌ است و، به گزارش خبرگزاری رویترز، رضا سجادی که روز دوشنبه در یک نشست خبری سخن می‌گفت به این موضوع نیز اشاره کرد.

وی گفت که پیام مقام‌های ارشد ایران مبنی بر آمادگی تهران برای انجام مذاکرات جدید هسته‌ای، هفته گذشته به سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، منتقل شده‌ است.

سفیر ایران در روسیه افزود که باراک اوباما «باید رفتاری که ایالات متحده با ایران دارد را تغییر دهد و رویکردی منطقی‌تر را در پیش بگیرد».

رضا سجادی در ادامه گفت: «امیدواریم در گفت‌وگوهای بعدی، شش کشور [طرف مذاکره]، به جای معیارهای دوگانه با رویکردی سازنده‌تر به گفت‌وگو بنشینند.»

آقای سجادی افزود که اولویت ایران در گفت‌وگوهای بعدی این است که پاسخی رسمی در مورد پیشنهاد «پنج ماده‌ای که تهران در مذاکرات قبلی مطرح کرده‌ بود» دریافت کند.

تهران پیش از این با مطرح کردن طرحی «پنج ماده‌ای» خواستار گسترش گفت‌وگوها با غرب به موضوعاتی غیر از فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده‌ است و در این طرح حتی رسماً خواستار ایفای نقش در امور سوریه و بحرین است.

رضا سجادی روز دوشنبه گفت: «به نظر ما این طرح از جامعیت خوبی برخوردار بود و قطعا در نشست بعدی ایران و گروه ۱+۵ باید جزء موارد اولیه‌ای باشد که پیرامونش بحث می‌شود.»

کمتر از یک ماه تا دور بعدی مذاکرات

در همین حال نمایندگان کشورهای ۵+۱ قرار است روز چهارشنبه در پایتخت بلژیک برای گفت‌وگو درباره پرونده ایران دیدار و گفت‌وگو کنند.

وِندی شرمن، نماینده‌ی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران و معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه برای شرکت در نشست گروه پنج بعلاوه یک راهی بروکسل، پایتخت بلژیک، شد.

گیل تیودور، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز ۱۹ آبان، اعلام کرد که برای حل و فصل اختلاف‌های موجود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، نمایندگان دو طرف روز ۱۳ دسامبر (۲۳ آذر) در تهران دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد؛ خبری که به نوشته خبرگزاری مهر، از سوی علی‌اصغر سلطانیه، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در آژانس، نیز تأیید شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این رابطه، مذاکره‌کنندگان ارشد ایالات متحده، بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، و روسیه توافق کرده‌اند تا با برگزاری جلسه‌ای مقدماتی در روز ۲۱ نوامبر در بروکسل، چند و چون آغاز دور بعدی مذاکرات خود با ایران را بررسی کنند.


باراک اوباما روز ۲۴ آبان در نخستین نشست رسانه‌ای خود پس از انتخاب مجدد به ریاست جمهوری آمریکا گفت که در ماه‌های آینده دست به تلاش تازه‌ای برای حل دیپلماتیک مناقشه هسته‌ای ایران خواهد زد.

هفته گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی خبر داد که دولت باراک اوباما گزینه جدیدی را در قبال مذاکرات هسته‌ای با ایران بررسی می‌کند.

بنا بر این خبر، در چارچوب این پیشنهاد جدید، در صورت همراهی تهران با متوقف کردن بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای خود، غرب نیز حاضر خواهد شد با سرعتی بیشتر از آن چه در پیشنهادهای پیشین درج شده بود فشار تحریم‌ها را کاهش دهد.
XS
SM
MD
LG