لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۹

سفیر ایران: در صورت تحویل اس۳۰۰ شکایت از روسیه را پس می‌گیریم


محمودرضا سجادی، سفیر ایران در مسکو.
محمودرضا سجادی، سفیر ایران در مسکو.
سفیر ایران در مسکو می‌گوید در صورتی که روسیه سامانه دفاع موشکی اس۳۰۰ را به ایران بفروشد، جمهوری اسلامی شکایتی که از شرکت دولتی صادرات تسلیحاتی روسیه به دادگاه بین‌المللی ژنو تسلیم کرده است را پس خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، محمودرضا سجادی، سفیر ایران در مسکو، این مطلب را در مصاحبه‌ای با روزنامه روسی «ایزوِستیا» که روز چهارشنبه ۱۱ مرداد منتشر شد بیان کرده و در ادامه، گزارش‌های مربوط به دست داشتن شرکت دولتی صادرات تسلیحاتی روسیه، «روسوبورون‌اکسپورت»، در برنامه فضایی ایران را نیز تکذیب کرده‌است.

موشک‌ ضدهوایی اس۳۰۰ قادر است هواپیماها را در ارتفاع ۳۰ کیلومتر و در فاصله ۱۵۰ کیلومتر هدف قرار دهد و قابلیت رهگیری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد و دستیابی ایران به این سامانه می‌تواند در معادلات مربوط به حمله هوایی احتمالی آمریکا یا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران تغییراتی ایجاد کند.

هر چند جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۵ قرارداد خرید سامانه پدافند هوایی اس۳۰۰ را با روسیه امضا کرده بود، اما مسکو پس از به تعویق انداختن چندین‌باره تحویل این سامانه، اواسط مهرماه سال ۸۹ اعلام کرد در راستای اجرای آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی، از تحویل این سیستم پدافند هوایی به ایران خودداری می‌کند.

پس از آن علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز ۱۷ مهرماه ۹۰ از شکایت ایران در این مورد به دادگاه بین‌المللی خبر داد و وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد که از این تصمیم ایران «متعجب» شده‌است.

هم‌اینک محمودرضا سجادی، سفیر ایران در مسکو، می‌گوید که اگر روسیه محموله اس۳۰۰ را به ایران تحویل دهد ایران هم شکایت خود را پس خواهد گرفت.

وی افزود که مبلغ غرامت درخواستی ایران در این شکایت‌نامه ۹۰۰ میلیون دلار بوده‌است و دادگاه «برخلاف خواست ایران و به ابتکار خود و به منظور تنبیه روسیه» سه میلیون دلار به این مبلغ اضافه کرده‌است.

محمودرضا سجادی این «اقدام دادگاه» را به عنوان نمونه‌ای دانست که به گفته او «نشان می‌دهد شرکای غربی قابل اعتماد نیستند.»

وی در توضیح این مسئله گفت: قدرت‌های غربی «از یک طرف مشترکاً قطعنامه ۱۹۲۹ را علیه ایران تصویب می‌کنند و به روسیه فشار می‌آورند که سلاح دفاعی به ایران نفروشد و از طرف دیگر وقتی مسکو اس۳۰۰ به ایران نمی‌فروشد موضوع را درک نمی‌کنند.»

وی در مورد ارتباط تصمیمات دادگاه بین‌المللی ژنو با «شرکای غربی» مورد اشاره خود توضیح بیشتری نداد.

تکذیب دخیل بودن آژانس روسی در برنامه فضایی ایران

به نوشته خبرگزاری اینترفاکس، سفیر ایران در مسکو در ادامه مصاحبه خود گزارش‌های سرویس‌های ویژه ایالات متحده در مورد دخیل بودن آژانس «روسوبورون‌اکسپورت»‌ در برنامه فضایی ایران را تکذیب کرد.

وی اظهار داشت: «ایران در زمینه فناوری موشکی و فضایی با روسوبورون‌اکسپورت همکاری ندارد و به باور ما ایالات متحده سعی می‌کند مانع صدور موفقیت‌آمیز سلاح‌های روسی شود.»

محمودرضا سجادی در ادامه مصاحبه خود گفت که تمامی مذاکرات با روسوبورون‌اکسپورت به حال تعلیق درآمده زیرا این آژانس تسلیحاتی در حال تجدید سازمان است.

وی افزود: «واقعاً امیدواریم که پس از تعیین رئیس جدید برای این آژانس دولتی مذاکرات ما از سر گرفته شود.»
XS
SM
MD
LG