لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۹

ابراز نگرانی ایران از پیمان راهبردی میان افغانستان و آمریکا


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران نسبت به احتمال امضای پیمانی میان واشینگتن و کابل که شامل استقرار پایگاه‌های دائمی آمریکایی در افغانستان می‌شود ابراز نگرانی کرد.

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، هفته گذشته تأیید کرد که ایالات متحده به دنبال ایجاد پایگاه‌های دائمی برای هدف قرار دادن مخفیگاه‌های طالبان در منطقه است و قصد آمریکا این است که این پایگاه‌ها، پس از خروج نظامی ایالات متحده از افغانستان در سال ۲۰۱۴ هم‌چنان پابرجا بمانند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، رامین مهمان‌پرست، روز سه‌شنبه امضای چنین پیمان راهبردی جدیدی میان آمریکا و افغانستان را «مخالف روند صلح، ثبات، امنیت و شکوفایی افغانستان در منطقه دانست» و اظهار داشت که «این اقدام وضعیت منطقه و افغانستان را پیچیده‌تر خواهد کرد.»

وی با ابراز نگرانی از امضای این پیمان، ابراز امیدواری کرد «که این موضوع در حد خبری باقی بماند» و به دولت و مردم افغانستان نسبت به آنچه «تحقق منویات قیوم‌مابانه خارجیان» نامید هشدار داد.

حامد کرزی هفته گذشته در یک نشست خبری در کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان خبر داد که دولتش در ارتباط با چندین توافق مختلف راهبردی در حال مذاکره با مقام‌های آمریکایی است که یکی از آنها استقرار پایگاه‌های نظامی دائمی آمریکا در افغانستان است.

وی افزود که چندین مقام و سناتور آمریکایی در این مورد با او گفت‌وگو کرده‌اند و افزود که «به باور ما روابط درازمدت با ایالات متحده به سود افغانستان است.»

حامد کرزی تاریخی برای امضای احتمالی این پیمان‌ها ذکر نکرد اما گفت که همکاری درازمدت نظامی با آمریکا نیازمند تأیید پارلمان و «لویه جرگه»، مجمع ملی افغانستان، است.

رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده شانزدهم دی‌ماه اعلام کرد که قرار است به منظور مقابله با حملات نیروهای طالبان که به گفته وی پیش‌بینی می‌شود در چند وقت آینده شدت بگیرد، ۱۴۰۰ سرباز نیروی دریایی دیگر به افغانستان ارسال شوند.

باراک اوباما، ریاست‌جمهوری آمریکا، اعلام کرده بود که نیروهای نظامی ایالات متحده از ماه ژوئیه سال ۲۰۱۱ به تدریج از افغانستان خارج خواهند شد و دولت افغانستان نیز خواستار آن است تا از سال ۲۰۱۴ کنترل امنیت افغانستان را به طور کامل برعهده بگیرد.
XS
SM
MD
LG