لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۴

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران برکنار شد


غلامرضا محمدی سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران
غلامرضا محمدی سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران
غلامرضا محمدی سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران که پس از المپیک ۲۰۰۸ پکن هدایت این تیم را برعهده داشت، از سمت خود برکنار شد.

رسول خادم مدیر امور فنی فدراسیون کشتی در اولین اقدام خود پس از بازگشت مجدد به عرصه ورزش، تصمیم گرفته‌است که خودش به صورت مستقیم، هدایت تیم ملی کشتی آزاد را برعهده بگیرد. خادم می‌گوید؛ حضور دوباره‌اش در ورزش تداخلی با وظایف او در شورای شهر تهران ندارد.

خادم که آخرین بار در سال ۲۰۰۳ بر رأس امور فنی کشتی ایران قرار داشت، حالا ضمن مدیریت تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی در تمام رده‌های سنی، به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد وارد گود شده و می‌گوید تمام عواقب المپیک را می‌پذیرد.

رسول خادم که خود قهرمان المپیک آتلانتا و برنده مدال برنز المپیک بارسلون است، با حضور در اردوی تیم‌های ملی گفت: فضای المپیک با رقابت‌های جهانی تفاوت دارد. در کشتی آزاد به عنوان مسئول مستقیم وارد شدم و باید از بهترین سرمایه‌های خود استفاده کنیم. مربیان دیگری هم در آینده به تیم‌های ملی اضافه خواهند شد. مربیان سازنده‌ای که تاکنون نامی از آنها نبوده‌است.

او در عین حال تاکید کرد که در کشتی فرنگی؛ محمد بنا مثل سابق به فعالیت خود ادامه خواهد داد. زیرا طی سال‌های اخیر عملکرد مثبتی داشته.

رسول خادم یادآور شد که ایران بارها در مسابقات جهانی نتایج خوبی گرفته‌ اما در المپیک متوقف شده‌. او سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۳ که پیش از المپیک بود را مثال زد و گفت: در آن سال‌ها در مسابقات جهانی نتایج خوبی کسب کردیم اما در المپیک ناموفق بودیم، چون تیم در سنگینی این رقابت‌ها متلاشی می‌شود و بار روانی سنگین را تحمل نمی‌کند. خیلی از مربیان حتی قبل از کشتی‌گیران می‌شکنند.

مقصود خادم از این یادآوری، هشدار به غره نشدن در نتایج خوب مسابقات جهانی ۲۰۱۱ استانبول است که اگرچه نتایج درخشانی برای تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران رقم خورد اما داستان المپیک، همواره چارچوبی متفاوت با رقابت‌های جهانی دارد.

مرحله جدید اردوی تیم ملی کشتی آزاد ایران، بعد از فینال رقابت‌های لیگ برتر، از روز پنج‌شنبه ۲۹ دی، ۱۹ ژانویه در محل خانه کشتی تهران برپا خواهد شد اما هنوز نام‌های کشتی‌گیران دعوت شده به اردو اعلام نشده‌است.

عصبانیت غلامرضا محمدی

طبق تصمیم رسول خادم، غلامرضا محمدی از سمت سرمربیگری برکنار شده و از این به بعد، یکی از کمک مربیان حاضر در اردو خواهد بود. او در پاسخ به این پرسش که شاید محمدی تمایلی به ادامه همکاری داشته باشد، گفت: تشخیص با خودش است که بیاید یا نیاید.

علیرضا رضایی، محمد طلایی و محمود اسماعیل‌پور، دیگر مربیانی هستند که رسول خادم را همراهی خواهند کرد. رضایی سرمربی تیم ملی جوانان هم هست و محمد طلایی نیز عهده‌دار هدایت تیم ملی نوجوانان. خادم اعتقاد زیادی به توانایی‌های فنی و اخلاقی این دو هم‌تیمی سابق خود دارد.

ظهر روز شنبه در شبکه خبر صداوسیما، پیمان اسدیان مجری برنامه ورزشی این شبکه تلویزیونی گفت که برای پی‌گیری موضوع با غلامرضا محمدی تماس گرفته‌اند. اما او بسیار عصبانی بوده و گفته‌است که تمایلی به صحبت درباره این مسئله ندارد.

در فهرست جدید کادر فنی، دو یار دیرین غلامرضا محمدی جایی نخواهند داشت. محسن کاوه که طی یک دهه اخیر به تناوب در کادر فنی تیم حضور داشته و ابراهیم مهربان، دو مربی برکنار شده از سوی رسول خادم هستند. مشخص نیست که آیا در غیاب این دو نفر، محمدی به فعالیت در کادر فنی تیم ملی ادامه خواهد داد؟

سایت خبرآن‌لاین در گزارش خود از تمرینات روز شنبه در اردوی تیم ملی نوشته‌است: «رسول خادم لباس ورزشی پوشید و تمرین کرد. اما غلامرضا محمدی در گوشه‌ای از سالن نشسته بود و هیچ کاری به ملی‌پوشان نداشت.»

رسول خادم در پاسخ به این پرسش که آیا با پذیرش این مسئولیت آن هم پس از سال‌ها دوری ریسک نکرده‌است، گفت: مدیون کشتی هستم و اگر قرار باشد که فرصت آماده‌ای را تحویل بگیریم کار مهمی نکرده‌ایم. ممکن است موفق باشم یا ناکام، اما در این شرایط فکر کردم که می‌توانم کمک کنم.

خادم تاکید کرد که حضورش در کشتی تمام‌وقت خواهد بود و بحث حضور برادرش امیر رضا خادم به عنوان کاندیدای ریاست این فدراسیون، ارتباطی با بازگشت مجدد او به کشتی ندارد.

او در شرایطی مسئولیت کلیه امور فنی تیم‌های ملی را برعهده گرفته‌است که از مجموع ۱۴ سهمیه برای المپیک لندن، تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران تاکنون فقط هفت سهمیه کسب کرده‌اند و برای هفت سهمیه دیگر باید در رقابت‌های گزینشی مبارزه کنند.

یک نکته جالب در تحولات گسترده اخیر کشتی ایران، برکناری چهره‌هایی است که به رقابت‌های آزمایشی المپیک در لندن اعزام شدند اما حالا یکی پس از دیگری، مسئولیت خود را به نفرات جدید می‌سپارند.

غلامرضا محمدی، محسن کاوه و ابراهیم مهربان از کادر فنی، محمدعلی صنعتکاران نایب رئیس فدراسیون، علی اکبر طهماسبی رئیس کمیته داوران، علی‌اکبر میری رئیس روابط بین‌الملل و جعفر اولیا رئیس کمیته تدارکات، از جمله افرادی هستند که سفر به لندن، آخرین مسافرت ورزشی آن‌ها در فدراسیون حجت‌الله خطیب بود.
XS
SM
MD
LG