لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

جلسه نمایش فیلم «فرزند صبح» جنجال آفرین شد


عبدالرضا اکبری در نقش آیت الله خمینی در فیلم «فرزند صبح»
عبدالرضا اکبری در نقش آیت الله خمینی در فیلم «فرزند صبح»
بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر در تهران با نمایش فیلم «فرزند صبح» درباره زندگی آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، در سومین روز خود، روزی پرحاشیه را پشت سر گذاشت.

گزارش های رسیده حاکی است که اکران این فیلم با استقبال تماشاگران روبه‌رو نشده و بهروز افخمی، کارگردان و نویسنده سینما، با اعلام اینکه کارگردان این فیلم نبوده و تنها نویسنده آن است به حاضران گفت: «من دو نامه در رسانه‌ها منتشر کردم و از درج نامم بر روی فیلم شکایت کردم.»

بنا بر گزارش خبرگزاری ایسنا، فیلم «فرزند صبح»، سرانجام پس از پنج سال، دوشنبه شب در سالن برج میلاد به نمایش درآمد و پس از گذشت نیمی از اکران فیلم، «تماشاگران شروع به ترک سالن کردند و آنهایی هم که ماندند با خندیدن و دست‌زدن اعتراض خود را نشان دادند.»

این گزارش، «طولانی بودن و عدم انسجام» فیلم را دلیل این امر عنوان کرده‌ است.

بر پایه گزارش یاد شده، در ارتباط با اکران این فیلم، اعتراض خبرنگاران نیز به بهروز افخمی تا اندازه‌ای بوده که وی به درخواست جعفر گودرزی، مدیر روابط عمومی جشنواره، با کمک نیروهای حراست از سالن خارج شد.

از سوی دیگر مهدی مسعودشاهی، دبیر جشنواره فجر، در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا، در پاسخ به این پرسش که چرا مسئولان جشنواره «اجازه نمایش چنین فیلمی» درباره روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، را داده‌اند گفت: «به احترام امام و سرمایه‌گذار این فیلم که یک نهاد مدعی حفظ آثار امام است، ما این فیلم را به نمایش گذاشتیم تا خود مردم و مخاطبان به قضاوت درباره این فیلم بپردازند، چراکه خود امام هم گفتند که میزان رای مردم است.»
بهروز افخمی در سالن میلاد، پس از اکران «فرزند صبح» در جشنواره فیلم فجر

سرمایه‌گذار اصلی این فیلم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی است که تحت نظر حسن خمینی و دیگر اعضای بیت خمینی اداره می‌شود.

بهروز افخمی، هزینه ساخت این فیلم را یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعلام کرد که به گفته او «در مقابلش بیش از دو میلیارد اموال در اختیار تهیه‌کننده قرار گرفته‌است.»

«فرزند صبح» پروژه‌ای درباره زندگی آیت‌الله خمینی از زمان تولد تا هفت سالگی است که نیمی از آن در مهر ماه سال ۸۳ فیلمبرداری شد. در بخشی از این فیلم نیز آیت الله خمینی در سن ۶۳ سالگی و در هنگام دستگیری بعد از ۱۵ خرداد نشان داده می شود.

پس از فیلمبرداری نیمی از فیلم، گروه سازنده تصمیم گرفت تا از همان بازیگری که نقش کودکی آیت‌الله خمینی را بازی کرده بود برای نقش دوران نوجوانی نیز استفاده کند، به همین دلیل پروژه ساخت فیلم از سال ۸۳ متوقف شد و عوامل سازنده فیلم در انتظار بزرگ شدن بازیگر مربوطه بودند.

این فیلم که تبدیل به یکی از بحث‌برانگیز ترین فیلم‌های سینمای ایران شده‌است، از همان ابتدا مورد توجه افراد و گروه‌های مختلف قرار گرفت.


از جمله بازیگرانی که در این فیلم ایفای نقش می‌کنند می‌توان به هدیه تهرانی، عبدالرضا اکبری، آتیلا پسیانی، محمدرضا شریفی‌نیا و کودک خردسال آرمان ایران‌پور اشاره کرد که بیشتر انتقاد‌ها متوجه نقش‌آفرینی هدیه تهرانی در نقش مادر آیت‌الله خمینی بوده‌است.

بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم‌ترین رویداد فرهنگی و هنری ایران، چندین روز پیش از آغاز خود با اعتراض فیلمسازان ایرانی به نحوه انتخاب فیلم‌ها روبه‌رو شد به گونه‌ای که شماری از این فیلمسازان از بیرون کشیدن فیلم‌های خود از جشنواره صحبت کردند.

حضور حسن عباسی از اعضای سپاه پاسداران در هیئت داوران این جشنواره از جمله حواشی و مناقشات دیگر این جشنواره است.

از سوی دیگر، دو روز مانده به آغاز کار جشنواره، منابع خبری از انصراف پی‌درپی چندین تن از سینماگران مطرح ایران از داوری این دوره از جشنواره فیلم فجر خبر دادند.

ناصر صفاریان، اسدالله نیک‌نژاد، انسیه شاه‌حسینی و شهریار بحرانی از جمله سینماگرانی هستند که از داوری جشنواره فیلم فجر انصراف داده‌اند.
XS
SM
MD
LG