لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۶:۰۴ - ۵ دسامبر ۲۰۱۶
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه یکم اسفند با انتشار اطلاعیه‌ای مطالبی در مورد «کشف یک شبکه رسانه‌ای» توسط این وزارتخانه نوشت که به گفته این اطلاعیه در شبکه خبری بی‌بی‌سی مستقر شده و شبکه‌های مختلف رادیویی چون صدای آلمان، صدای آمریکا، رادیو فردا، و سایت‌های اصلاح‌طلبان ایران چون جرس و کلمه همگی «مرتبط یا وابسته» به آن هستند.

این اطلاعیه،بدون ارائه هیچ مدرکی، اتهامات گسترده ای به روزنامه نگاران ایرانی در داخل و خارج از کشور و شماری از رسانه های ایرانی و خارجی وارد کرده است.


در این اطلاعیه، به نام اطلاعیه شماره سه، که در سایت خبرگزاری فارس انتشار یافته آمده‌است که «شبکه‌ای» که وزارت اطلاعات از کشف آن سخن گفته «هسته‌ای مرکزی» دارد که در بی‌بی‌سی مستقر است.

در ادامه این اطلاعیه آمده «برخی از رسانه‌هایی که تاکنون ارتباط یا وابستگی آنها به هسته موصوف، محرز شده است عبارتند از: سایت‌های جرس، کلمه، ملی مذهبی، نوروز، ندای سبز آزادی، روز آنلاین، گذار، خودنویس و سحام‌نیوز. شبکه‌های رادیویی R.F.I (فرانسه)، دویچه‌وله (آلمان)، رادیو فردا (آمریکا)، شبکه‌های تلویزیونی B.B.C (انگلیس)، V.O.A (آمریکا)، من و تو (انگلیس).»

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در این اطلاعیه نوشته که به باور این وزارتخانه این «شبکه» «توانسته بود در تعدادی از رسانه‌های داخلی نیز رسوخ کرده و نقش خط‌دهنده و در عین حال دریافت‌کننده اطلاعات از آنها را ایفا کند» و این رسانه‌های داخلی را تهدید کرده که «اقدام قانونی لازم در مورد آنها انجام شده یا خواهد شد.»

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده‌است که از «تعدادی از افراد متصل به شبکه» بازپرسی انجام شده و چهار نفر نیز که در لیست احضار یا بازداشت قرار داشتند، خود را به وزارت اطلاعات معرفی نکرده‌اند و یک نفر از آنها نیز ناچار به خروج غیرقانونی از کشور شده است.

در این اطلاعیه ازجمله «کارویژه‌های» [وظایف تخصصی] «شبکه کشف شده»، «ایفای نقش جدی در پروژه‌های سوخته و رسوای موسوم به حقوق بشر» توصیف شده که به نوشته وزارت اطلاعات ایران این پروژه‌های حقوق بشری «همواره علیه اسلام عزیز» است.

روابط عمومی وزارت اطلاعات در سایت خود نیز بیانیه‌ای قرار داده که به نوشته این بیانیه، این «شبکه کشف شده»، «ماه‌ها تحت نظر و تعقیب» کارکنان وزارت اطلاعات ایران بوده‌است.

آرمان مستوفی، مدیر رادیو فردا، روز سه‌شنبه در گفت‌وگویی که از رادیو فردا پخش شد در واکنش به انتشار این اطلاعیه، مطالب درج‌شده در آن را «باعث تعجب» دانست و افزود: «کسی که مختصری با شیوه کار رسانه‌های فارسی‌زبان در خارج از کشور آشنایی داشته باشد این را بی‌اساس، بی‌پایه و نادرست تشخیص می‌دهد.»

وی با «بی‌اعتبار» خواندن این اطلاعیه افزود: «اینکه رسانه‌هایی چون دویچه‌وله آلمان، رادیوی بین‌المللی فرانسه، رادیو فردا، صدای آمریکا، و بی‌بی‌سی، همه از یک مرکز دستور بگیرند و آن مرکز هم خود بی‌بی‌سی در لندن باشد حرفی بی‌پایه و غیرقابل باور است.»

تهدید به بازداشت، احتمال پخش اعترافات

وزارت اطلاعات ایران در بخشی از این بیانیه نوشته‌است: «ضمن استمرار تحقیقات در روزهای آینده، ممکن است تعدادی دیگر از مرتبطین شبکه احضار یا بازداشت و عده‌ای از بازداشت‌شدگان قبلی، مرخص شوند.»

در بخش‌های پایانی این بیانیه نیز آمده است که: «وابستگی سران شبکه به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و خیانت‌های آنها به مردم و به عناصر بازداشت شده، چنان است که تعدادی از اعضای شناسایی شده شبکه تقاضا کرده‌اند اطلاعات و تجربیات خود از این شبکه را بازگو و منتشر نمایند تا هشداری برای سایرین باشد.»

وزارت اطلاعات از زمان پخش گفت‌وگوها با این افراد از رسانه‌های داخلی خبر نداده است.

آرمان مستوفی، مدیر رادیو فردا، در گفت‌وگوی روز سه‌شنبه خود اظهار داشت که فشار از سوی نظام جمهوری اسلامی بر رسانه‌ها و کارکنان رسانه‌ها در داخل و خارج از کشور «همیشه ادامه داشته و امر جدیدی نیست و شدت این فشارها را به خصوص بعد از انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری مشاهده کرده‌ایم و هرچند از آن زمان فراز و نشیب و شدت و ضعف داشته اما ادامه داشته است.»

سازمان ملل و گزارشگران بدون مرز

در بخش دیگری از این اطلاعیه «سازمان گزارشگران بدون مرز» نیز متهم شده که ساختار خود را از ساختار بی‌بی‌سی «الگوبرداری» کرده و مسئولیت سازمان گزارشگران بدون مرز نیز در دست «یکی از ضد انقلابیون فراری مرتبط با سازمان منافقین و برخی سرویس‌های اطلاعاتی اروپایی» دانسته شده است.

در این اطلاعیه، «انجمن بین‌المللی روزنامه‌نگاران ایرانی» در پاریس نیز به عنوان «یکی از کارفرمایان شبکه» معرفی شده است، و تشکل‌های دیگری چون «برنامه پژوهش رسانه در ایران» و «مدرسه روزنامه‌نگاری میانه» نیز مرتبط با این «شبکه» دانسته شده‌اند.

در این بیانیه گزارش‌های گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران نیز «بی‌مبنا» توصیف شده، و نهادهای حقوق بشری نیز «سازمان‌ها و محافل به اصطلاح حقوق بشری غربی» توصیف شده‌اند.

اطلاعیه وزارت اطلاعات ایران شبکه خبری بی‌بی‌سی را «ارگان عملیات روانی سازمان جاسوسی دولت انگلیس» می‌نامد و «شبکه‌ای» را که از کشف آن خبر داده دارای «اهداف پنهان و مقاصد سوء» توصیف می‌کند.

نمایش نظرات

XS
SM
MD
LG