لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

آخرین بودجه دولت احمدی نژاد با ۸۴ روز تاخیر به مجلس ارائه شد


دولت محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه، نهم اسفندماه، رکورد تازه ای در ارائه لایحه بودجه سالانه به مجلس برجای گذاشت و پس از حدود ۸۴ روز تاخیر سرانجام لایحه بودجه سال ۹۲ کل کشور را ارائه کرد. رییس جمهوری ایران هنگام ارائه لایحه بودجه در مجلس حاضر نشد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، لایحه بودجه سال ۹۲ کل کشور و لایحه سه دوازدهم بودجه سال آینده، روز چهارشنبه نه از سوی محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری، بلکه از سوی لطف‌الله فروزنده، معاون پارلمانی رییس جمهوری به مجلس ارائه شد.

این نخستین بار است که بودجه سالانه کشور از سوی رییس جمهوری به مجلس ارائه نمی‌شود و همین امر اعتراض و تذکرهای پی در پی نمایندگان مجلس را به دنبال داشت.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشته که خبرنگاران در پایان نشست هیات دولت از محمود احمدی نژاد درباره اعتراض نمایندگان و نرفتن به مجلس پرسیدند که رییس جمهوری ایران «در ابتدا سکوت همراه با لبخند کرد و خطاب به خبرنگاران گفت: هوا به این قشنگی. در مورد هوا و وضعیت هوا بنویسید».

گزارش خبرگزاری های ایران حاکی است که رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، در نشست روز چهارشنبه مجلس رقم بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور را حدود ۷۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود که این بودجه نسبت به رقم ۵۹۷ هزار میلیارد تومان سال گذشته ۲۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گفته او، در این بودجه‌ بهای نفت برای سال آینده ۹۵ دلار پیش‌بینی شده و نرخ ارز نیز به صورت شناور در نظر گرفته شده است. پیش از این وزیر اقتصاد اعلام کرده بود که قرار است نرخ دلار دو هزار تومان در نظر گرفته شود.

خبرگزاری فارس با اشاره به محاسبه رقم ۹۵ دلار برای قیمت نفت، درآمد نفتی ايران در سال آينده را حدود ۳۱ ميليارد دلار اعلام کرده و نوشته است که دولت در بودجه سال ۹۲ تنها صادرات روزانه ۹۰۰ هزار بشکه نفت را پيش بينی کرده است.

اين گزارش اضافه می کند: دولت در لايحه بودجه سال ۹۱ صادرات روزانه دو ميليون و ۷۴۰ هزار بشکه ای نفت را در نظر گرفته بود که با اين شرايط بايد گفت در لايحه بودجه سال ۹۲ حدود يک ميليون ۸۴۰ هزار بشکه صادرات نفت کاهش پيدا می‌کند.

آقای ممبینی همچنین از پیش‌بینی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در لایحه سال ۹۲ خبر داد و گفت: «اعتبارات در نظر گرفته شده برای فاز دوم هدفمندی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است در حالی که در بودجه امسال این میزان در نهایت ۶۶ هزار میلیارد تومان تعیین شد؛ البته فاز دوم با رای مجلس در سال ۹۱ اجرا نشد.»

خبرگزاری ایلنا نیز از قول رحیم ممبینی خبر داد که بر اساس بودجه جدید، تراز عملیاتی در سال آینده ۲۹ هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت.

«برخلاف انتظار، بودجه شرکت‌های دولتی افزایش یافته‌است»

معاون پارلمانی رییس جمهوری ایران جمع منابع عمومی دولت در این لایحه را حدود ۱۶۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود که بنابراین بودجه عمومی دولت افزایشی در حد ۲۲ هزار میلیارد تومان داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای ممبینی گفته است در این بودجه مجموع منابع و مصارف شرکت‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها ۵۸۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که نسبت به رقم بودجه سال ۹۱ افزایش نشان می‌دهد.

وی افزود: با وجود واگذاری شرکت‌های دولتی انتظار می‌رود بودجه شرکت‌های دولتی کاهش پیدا کند، اما همچنین مهمترین رقم بودجه کل کشور در سال آینده بودجه شرکت‌های دولتی است.

شکستن رکورد تاخیرها

دولت که سال گذشته در ارائه لایحه بودجه ۵۷ روز تاخیر داشت امسال با ۸۴ روز، رکورد تاخیرهای خود در چندین سال اخیر را شکسته است.

تاخیر هر ساله دولت در ارائه لایحه بودجه باعث شده‌است که پیشرفت پروژه‌های عمرانی در ایران با مشکل مواجه شود.

تخصیص دیرهنگام بودجه‌های عمرانی، در بسیاری از مناطق ایران که کار ساخت‌وساز تنها در دوره‌ای از سال و در فصل‌های خاصی ممکن است به معنای تعطیلی و نیمه تمام ماندن ساخت‌وساز و پیشرفت پروژه‌های عمرانی در آن مناطق خواهد بود.

کاهش فروش نفت به خاطر تحریم‌ها، نوسانات بازار ارز، و بلاتکلیفی در مورد ادامه و چگونگی اجرای هدفمندی یارانه‌ها که متغیرهایی اصلی در بودجه‌نویسی هستند ازجمله عواملی هستند که نابسامانی در تنظیم لایحه بودجه ایران را به دنبال داشته است.

سال گذشته، نوع بودجه‌نويسی دولت برای سال ۹۱ با انتقادهای گسترده‌ای از سوی نمايندگان مجلس روبه‌رو شد که اعتقاد داشتند لايحه ای که ارائه شده است اصلا بودجه نيست.

در سال‌های اخیر مجلس ناچار شده‌است به خاطر تاخیرهای دولت، بودجه را به شکل دو دوازدهم به تصويب برساند؛ به اين شکل که در اسفندماه، بودجه ای برای دو ماه فروردين و ارديبهشت ماه به تصويب می‌رسد و در ارديبهشت ماه نيز، بودجه ده ماه بعد تصويب می‌شود.

«توهین و گردنکشی در برابر مجلس»

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس، روز چهارشنبه پیشنهاد کرد که هیات رییسه مجلس از تحویل لایحه بودجه ۹۲ خودداری کرده و دریافت آن را موکول به ارائه گزارش رییس جمهوری از عملکرد یکساله قانون برنامه کند.

وی با انتقاد از عدم ارائه لایحه بودجه از سوی شخص محمود احمدی‌نژاد به مجلس، گفت: «چون قانون برنامه پنج ساله که مانند آیین‌نامه داخلی مجلس با دو سوم رای نمایندگان تصویب می‌شود، حضور ایشان را الزامی می‌کند، رییس جمهوری موظف بود تشریف بیاورد و اطلاعات لازم برای تصمیم گیری درباره بودجه را تقدیم نمایندگان کند.»

وی افزود: «این کار جناب آقای رییس جمهوری پس از ۳۴ سال با آن مقدماتی که داشت، متاسفانه نوعی توهین و گردنکشی در برابر مجلس تلقی می‌شود و این مضر به حال مردمسالاری و جایگاه رییس جمهوری و همچنین جایگاه مجلس شورای اسلامی است و منزلت مجلس را تخفیف می‌دهد.»
XS
SM
MD
LG