لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

«چراغ آموزش عالی رایگان در ایران رو به خاموشی است»


روزنامه شرق گزارش داده است که در کنکور سال‌جاری فقط ۱۴ درصد داوطلبان جذب «دانشگاه‌های دولتی رایگان» می‌شوند.

همزمان با برگزاری مراسم تنفیذ ریاست جمهوری حسن روحانی، روزنامه بهار در یادداشتی با عنوان «انتظار حداقلی و حمایت حداکثری» بر لزوم وفاداری حسن روحانی بر وعده‌ها و برنامه‌های انتخابات‌اش تاکید کرده است.

این روزنامه یادآوری کرده است که براساس قانون، انتخاب وزرا و مقام‌های دولتی حق رئیس جمهوری است و خطاب به حسن روحانی نوشته است: «نمی‌توانید ادعا کنید که تعدادی از آن‌ها به شما تحمیل شده‌اند و ما بر این باوریم که مجلس روی خوش به کابینه شما نشان می‌دهد. از ترس مرگ خودکشی نکنید.»

روزنامه‌های اعتماد و قانون در تیتر یک شماره شنبه دوازدهم مرداد ماه از «پایان عصر احمدی‌نژاد» خبر داده‌اند.

روزنامه اعتماد همچنین گزارش‌ها و یادداشت‌هایی درباره «چگونگی ظهور و بروز احمدی‌نژاد در سیاست و افول او» منتشر کرده است.

روزنامه شرق نیز با تاکید براینکه «امروز، پایان دولت احمدی‌نژاد»، گزارشی درباره «دوربرگردان پاستور به نارمک» منتشر کرده است. این روزنامه همچنین به «مرور روابط سه مجلس ایران با دو دولت نهم و دهم، مرور مناسبات قوه مجریه و قضائیه در دولت، و مروری بر ۸ سال کابینه احمدی‌نژاد» پرداخته است.

روزنامه‌های خراسان و تهران امروز ضمن انتشار گزارش‌هایی درباره مرگ ۱۲ زن و کودک در جریان سقوط یک مینی‌بوس به دریاچه سد کارون سه، از قول نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی «وزارت نیرو و شرکت آب نیرو» را به عنوان مقصر این رخداد معرفی کرده‌اند.

روزنامه رسالت، وابسته به اصولگرایان، در شماره شنبه دوازدهم مرداد ماه ضمن انتشار خبری درباره «آخرین وضعیت مهدی کروبی» از زبان پسرش، بدون تکرار اتهامات پیشین یا استفاده از ادبیات قبلی خود علیه کاندیداهای معترض انتخابات سال ۸۸، خبر داد که ماموران امنیتی پس از انجام عمل آنژیوگرافی کروبی بار دیگر او را «به ساختمان محل حصرش، انتقال داده‌اند.»

هشدار ضمنی روزنامه بهار به حسن روحانی: از ترس مرگ خودکشی نکنید

همزمان با برگزاری مراسم تنفیذ ریاست جمهوری حسن روحانی، مجتبی بدیعی طی یادداشتی در روزنامه بهار با تیتر «انتظار حداقلی و حمایت حداکثری» خطاب به حسن روحانی نوشته است «براساس قانون این حق شماست که همکاران و همراهانتان را انتخاب کنید. ملاک آن فهرستی است که شما به مجلس معرفی می‌کنید و نمی‌توانید ادعا کنید که تعدادی از آن‌ها به شما تحمیل شده‌اند.»

این روزنامه با تاکید براینکه «رایزنی با قوا و نیروهای موثر یک اخلاق پسندیده است و تن دادن به خواست و اراده آنان یک چیز دیگر» به حسن روحانی درباره ناهماهنگی وزرای احتمالی اش هشدار داده و نوشته است: «ارکستری که اعضایش سازهای مختلف را هماهنگ ننوازد یک صدای گوش‌خراش از آن برخواهد خاست ولو آن‌که بهترین نوازندگان کنار هم نشسته باشند.» و کابینه ناهماهنگ نیز «با موفقیت به پیش نخواهد رفت و تن دادن به این فشارها، از مسئولیت شما کم نمی‌کند.»

یادداشت‌نویس روزنامه بهار با تاکید براینکه «عقب‌نشینی در برابر جریان تمامیت‌خواه شروع دارد ولی پایان ندارد»، به حسن روحانی یادآوری کرده است که «آن‌ها جز به تسلیم کامل رضا نمی‌دهند.»

این روزنامه همچنین نوشته است: «بخش رادیکال و کیهان‌نشین با لشکر رسانه‌ای خود و با اتکا به سرمایه‌های دولتی و خیال راحت از عواقب قضایی و امنیتی و سیاسی اقدامات خود، هجمه تبلیغاتی و سیاسی گسترده‌ای را علیه رئیس‌جمهور منتخب سازمان داده است.»

روزنامه بهار خطاب به حسن روحانی نوشته است که «شریعتمداران کیهان نشین اگر در دوران خاتمی هر ۹ روز یک بحران» آفریدند در این دوره «به برکت تجارب حاصله، هر هفته و هر روز برای شما بحران‌سازی» خواهند کرد تا «آن‌قدر مشغول رفع بحران‌ها شوید که کار اصلی و ماموریت اصلی یادتان برود و هیچ اعتبار و احترامی در عرصه داخلی و خارجی برایتان باقی نماند و حنایتان دیگر رنگی نداشته باشد.»

این روزنامه به حسن روحانی یادآوری کرده است که «شما در جریان انتخابات طرح‌ها و برنامه‌هایی را طرح کردید و قول‌هایی به مردم داده‌اید. آن قول‌ها و وعده‌ها را به سان یک منشور بر پرده‌ای به اتاقتان آویزان کنید. ما پایبندی شما را به آن قول و قرارها می‌خواهیم. اگر هم به دلایلی نمی‌توانید عملی‌شان کنید صادقانه با مردم در میان بگذارید و موانع را معرفی کنید. آدرس غلط ندهید که مردم صداقت را با هیچ‌چیز عوض نمی‌کنند.»

مجتبی بدیعی در یادداشت روزنامه بهار خطاب به حسن روحانی نوشته است: «انتظار ما از شما حداقلی و حمایت ما از شما حداکثری خواهد بود. فقط یادتان نرود مردم ولی‌نعمت شما هستند، به واسطه حلقه‌های خاص با مردم مرتبط نشوید. ارتباط مستقیم و رودررو معجزه می‌کند.»:

یادداشت‌نویس روزنامه بهار همچنین خطاب به روحانی نوشته است: «پیشاپیش در مورد نحوه برخورد مجلس با اعضای کابینه‌تان قضاوت نکنید. وزرای اصلح را به مجلس معرفی کنید ولو این‌که تعدادی از آن‌ها رای نیاورند و در مراحل بعدی دیگران را معرفی کنید. ما بر این باوریم که مجلس روی خوش به کابینه شما نشان می‌دهد. آن‌ها هم خوب می‌دانند مملکت در چه وضعی است. از ترس مرگ خودکشی نکنید.»

واکنش‌ها به مرگ ۱۲ تن در سد کارون سه؛ مردم قربانی وعده‌های فراموش شده وزارت نیرو

روزنامه‌های خراسان و تهران امروز ضمن انتشار گزارش‌هایی درباره مرگ ۱۲ زن و کودک درجریان سقوط یک مینی‌بوس به دریاچه سد کارون سه، از قول نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی «وزارت نیرو و شرکت آب نیرو» را به عنوان مقصر این رخداد معرفی کرده‌اند.

روزنامه خراسان درباره جزئیات این رخداد نوشته است: «یدک‌کش شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران که به سوی روستاهای سادات حسینی، شیوند، غریبی‌ها و میراحمد در حرکت بود، حوالی ساعت ۱۷:۱۵ روز چهارشنبه نهم مرداد ماه در لحظه پهلو گرفتن در ساحل دریاچه سد کارون سه، با صخره برخورد کرد و تکان شدید موجب شد که مینی‌بوس که در عرشه یدک‌کش قرار داشت، به گوشه‌ای پرتاب شود و با سرنشینان خود به درون آب فرو رود که در این حادثه تاکنون حداقل ۱۲ نفر کشته شده‌اند.»

به گزارش این روزنامه، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، آب‌نیرو، به رغم گذشت ۱۰ سال از آبگیری سد کارون سه «به تعهدات خود برای احداث راه‌های روستایی که در اثر عملیات سدسازی تخریب شده و به زیر آب رفته‌اند عمل نکرده است و در عوض، با قرار دادن یدک‌کش، اقدام به جابجایی مینی‌بوس‌های حامل مسافر می‌کند.»

روزنامه خراسان با اشاره به «تناقض‌گویی آشکار» مقام‌های مسئول درباره حادثه «گدار شهپیر»، نوشته است که «حبیب الله جعفری معاون بهره‌برداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان راننده مینی‌بوس را متهم کرد که مسائل ایمنی را رعایت نکرده است.

این روزنامه با تاکید بر «کج‌سلیقگی صداوسیما و پاشیدن نمک شبکه استانی خوزستان بر زخم حادثه‌دیدگان» گزارش داده است که شبکه تلویزیونی استان خوزستان به نقل از یک مقام مسئول در استانداری، از «احتمال مقصر بودن راننده مینی‌بوس» خبر داده است که و این «کج‌سلیقگی صداوسیما در انتشار این خبر، موجب واکنش گسترده افکارعمومی در استان خوزستان و اعتراض خانواده‌های حادثه‌دیدگان شد.»

روزنامه خراسان نوشته است: «صداوسیمای خوزستان و مقامات استانداری، هیچ اشاره‌ای به علت نابودی راه‌های روستایی این منطقه نکرد و نگفت که چرا مردم مجبور به استفاده از یدک‌کش‌ها شده‌اند.»

روزنامه تهران امروز هم در گزارشی با عنوان «مردم را قربانی وعده‌های فراموش شده وزارت نیرو»، نوشته است: «حجت‌الله درویش‌پور نماینده مردم ایذه و باغملک که بارها تکمیل جاده نیمه‌تمام و رها شده را به وزارت نیرو تذکر داده است، مسئول مرگ ۱۲ زن و کودک روستای سادات حسینی را شرکت آب نیرو می‌داند و تاکید می‌کند که این شرکت باید پاسخگو باشد.»

این روزنامه از قول فرزاد حسینی، مدیرکل پزشکی قانونی استان خوزستان نوشته است که «۷ کودک و ۵ زن از روستائیان بختیاری بخش دهدز شهرستان ایذه» قربانیان این حادثه بوده‌اند و چهار مسافر مرد مینی‌بوس خود را نجات داده‌اند اما این ۱۲ زن و کودک نتوانسته‌اند پس از سقوط مینی‌بوس به دریاچه سد کارون سه خود را به سطح آب برسانند.

روزنامه تهران امروز یادآوری کرده است که بعد از ساخت سد کارون سه ارتباط روستاهای پشت سد با دنیای بیرون قطع شد و اهالی این روستاها مجبور بودند با یدک‌کش و گذر از کارون سه با روستاها و شهرهای اطراف ارتباط برقرار کنند و پیشتر نیز حوادثی برای مردم این روستاها رخ داده است.

این روزنامه تاکید کرده است که مرگ ۱۲ زن و کودک در دریاچه سد کارون سه «به واکنش‌های تندی از سوی مردم خوزستان منجر شده» است.

روزنامه تهران امروز همچنین از قول سیدشریف حسینی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی پرسیده است: «چرا پس از گذشت ۱۵ سال از ساخت و ۹ سال از بهره‌برداری سد کارون سه، هنوز مسیر دسترسی روستاهای سادات حسینی و میراحمد احداث نشده است؟»

این روزنامه نوشته است: «وزارت نیرو به جای پاسخگویی مثل همیشه مقصر اصلی حادثه را راننده مینی‌بوسی معرفی کرده است.»

تغییر لحن روزنامه رسالت درباره مهدی کروبی

روزنامه رسالت، وابسته به اصولگرایان، در شماره شنبه دوازدهم مرداد ماه ضمن انتشار خبری درباره «آخرین وضعیت مهدی کروبی» از زبان پسرش، بدون تکرار اتهامات پیشین یا استفاده از ادبیات قبلی خود علیه کاندیداهای معترض انتخابات سال ۸۸، خبر داد که ماموران امنیتی کروبی را پس از انجام عمل آنژیوگرافی باردیگر «به ساختمان محل حصرش، انتقال داده‌اند.»

روزنامه رسالت از هنگام اعتراضات سال ۸۸ تا پیش از انتشار این خبر، از اعتراضات سال ۸۸ با عنوان «فتنه» و از مهدی کروبی و میرحسین موسوی دو کاندیدای معترض با عناوینی چون «فتنه‌گر»، «سران فتنه»، «اصحاب فتنه» و اصطلاحات مشابه نام می‌برد.

این روزنامه در شماره شنبه با اشاره به اینکه «محمد حسین کروبی فرزند حجت‌الاسلام مهدی کروبی» خبر داده که «پدرش در هفته گذشته سه بار به بیمارستان منتقل شد»، نوشته است: «فرزند مهدی کروبی در صفحه شخصی‌اش (فیس‌بوک) نوشت که مامورین امنیتی به من اطلاع دادند که به خاطر عمل پدرم اجازه دارم همراه خانواده‌ام به دیدار ایشان در بیمارستان بروم.»

روزنامه رسالت از قول محمد حسین کروبی نوشته است: «مدتی بود که کتف و دست پدر درد می‌کرد و به لحاظ جسمی، حال شان خوب نبود. به همین دلیل هفته پیش ایشان را سه بار به بیمارستان و نیز اورولوژی برای انجام ام آر آی برده و مشخص می‌شود که پدرم علاوه بر گرفتگی رگ قلب و نیاز به انجام آنژیوگرافی، از غلظت و چربی بالای خون نیز رنج می‌برد» و علاوه براین «به خاطر شرایط این دو سال، پزشکان تشخیص دادند که ایشان به آرتروز گردن هم مبتلا شده‌است.»

به نوشته این روزنامه نزدیک به اصولگرایان، محمد حسین کروبی با اشاره به اینکه «بعد از این تشخیص پزشکان، مامورین امنیتی، پرونده پزشکی پدر را در اختیار مادرم قرار می‌دهند و اعلام می‌کنند آمادگی داریم تا آقای کروبی را به هر بیمارستان و پزشکی که خانواده تشخیص می‌دهند، انتقال دهیم»، گفته است: «به همین دلیل، دوشنبه پدرم به بیمارستان قلب تهران منتقل و تحت عمل آنژیوگرافی قرار گرفته و چهارشنبه مرخص شد.»

روزنامه رسالت درعین حال از قول محمدحسین کروبی نوشته است که ماموران امنیتی پس از انجام عمل آنژیو گرافی مهدی کروبی را باردیگر «به ساختمانی که در این مدت محل حصرش بوده، انتقال دادند.»

این روزنامه همچنین از قول فرزند مهدی کروبی نوشته است: «خوشبختانه با تلاش تیم پزشکی بیمارستان قلب، همه درمان‌هایی که لازم بوده به خوبی انجام شد. پدر، هم در تمام دوران درمان و هم در حال حاضر روحیه خوبی داشتند و دارند.»

فقط ۱۴ درصد داوطلبان کنکور جذب دانشگاه‌های دولتی رایگان می‌شوند

روزنامه شرق گزارش داده است که در کنکور سال‌جاری فقط ۱۴ درصد داوطلبان جذب «دانشگاه‌های دولتی رایگان» می‌شوند.

این روزنامه ضمن بررسی آمارهای رسمی درباره میزان ظرفیت کنکور سراسری سال ۹۲ نوشته است: «در مجموع ۷۱۲هزارو۳۶۷ ظرفیت ایجاد شده در دانشگاه‌های ایران، سهم دانشگاه‌های پولی ۸۵٫۴ درصد و سهم دانشگاه‌های رایگان تنها ۱۴٫۶ درصد است.»

روزنامه شرق تاکید کرده است که این آمارها نشان می‌دهد «چراغ آموزش‌عالی رایگان با توجه به سیاست‌های دولت و وزارت علوم رو به خاموشی است.»

این روزنامه به استناد آمار ارایه شده از سوی سازمان سنجش آموزش گزارش داده است که از مجموع ۷۱۲هزار و۳۶۷ ظرفیت ایجاد شده، سهم دانشگاه‌های دولتی روزانه ۱۰۲ هزار و ۶۳۰ نفر معادل۱۴٫۴ درصد، شبانه ۲۸ هزار و ۲۴۴نفر معادل ۳٫۹ درصد، پیام نور ۴۲۱هزار و ۹۶۵ نفر معادل ۶۱٫۵ درصد» است و سهم دانشگاه های نیمه‌حضوری هزار و ۵۱۳ نفر معادل ۰٫۲(دو دهم) درصد، دانشگاه فرهنگیان هزار و ۶۳۹ نفر معادل ۰٫۲ (دو دهم) درصد، دانشگاه‌های غیرانتفاعی ۱۳۶هزار و ۳۵ نفر معادل ۱۹ درصد، دوره‌های مجازی سه‌هزار و ۶۳۹ نفر معادل ۰٫۵ (پنج دهم) درصد و پردیس‌های خودگردان دوهزار و ۳۰۲ نفر معادل ۰٫۳ (سه دهم) درصد» از کل ظرفیت اعلام شده است.

محمدحسین نجاتی در گزارش روزنامه شرق با اشاره به اینکه «ظرفیت پایین دانشگاه‌های دولتی و رایگان که با توجه به ساختار آموزش عالی ایران و ضعف نهادهای غیردولتی، جزو دانشگاه‌های باکیفیت کشور محسوب می‌شود»، نوشته است: «سازمان سنجش شانس قبولی داوطلبان در کنکور امسال را ۷۰ درصد عنوان می‌کند که با توجه به سهم بالای دانشگاه‌هایی همچون پیام نور و غیردولتی نشان از کیفیت پایین ظرفیت‌ها دارد.»

گزارش نویس روزنامه شرق از دانشگاه‌های پولی به عنوان دانشگاه‌هایی که «بی‌کیفیت» نام برده و نوشته است: «بیش از ۷۸ درصد از دانشجویان در قبال آموزش در دانشگاه‌های کشور پول پرداخت می‌کنند و در دانشگاه‌هایی برای آموزش دانشگاهی تحصیل می‌کنند که حتی در ردیف دانشگاه‌های درجه اول کشور نیز قرار ندارند.»

به نوشته روزنامه شرق، وزارت علوم «دانشگاه تهران، صنعتی‌شریف، علم‌وصنعت ایران، صنعتی اصفهان، امیرکبیر، شیراز، شهیدبهشتی، تبریز، مشهد، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهیدبهشتی، علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی شیراز، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی تبریز، علوم پزشکی مشهد، علوم پزشکی اهواز و علوم پزشکی کرمان» را به عنوان «دانشگاه‌های برتر» معرفی کرده است اما «۷۸ درصد دانش‌آموزان، راهی برای ورود به این دانشگاه‌ها ندارند.»

این روزنامه درعین حال اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را یادآوری کرده است که براس آن «دولت موظف است وسایل آموزش‌وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به‌صورت رایگان گسترش دهد.»
XS
SM
MD
LG